Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9369
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Typisk hovedenhet som er på tur ut. Mest vanlig på pre-face, men tror ikke at de ble helt kvitt problemene på facelift heller.
  2. Tror det kanskje ser ut som på 1:17 inn i videoen her: https://youtu.be/eOV8ncp1K8M?t=77
  3. Eksklusiviteten til BMW som merke er ganske utvannet i Norge ja. Det er bokstavelig talt mulig å eie og drifte en eller annen BMW for de aller fleste som tjener 400+ i året og som gidder å sette seg litt inn i ting og prioritere bil litt høyt på lista.
  4. Eller det at BMW har blitt en rånerfavoritt for folk som har Yaris-budsjett, men velger å kjøpe en BMW og stappe den full av billige aftermarket-deler. Interessen er der, men betalingsviljen og evnen er fraværende. Er vel ikke særlig ihugga om halve bilen består av Kina-deler. "Kommunen kan bygge en sladdebane til oss om de ikke vil at vi skal bråke i bydgesentrum på natta" liksom. Da skjønner man hvor lista ligger. Ingenting feil i å bygge seg bilene slik man ønsker, men det er vel ingen som egentlig ønsker å senke med TA-sett. BMW appelerer til flere ulike kundemasser og jeg tror ikke at senere års elbilsatsing, som alle produsenter som ikke ønsker å legge opp om noen få år har gjort, er det som er problemet. Nyeste M3 og M4 kommer med drift-analyzer som gir deg poeng i en app på hvor bra du har sladdet med bilen. BMW selger i høyeste grad biler som folk vil ha, men ikke nødvendigvis biler som alle har råd til. Dermed tror jeg at det fort blir store forskjeller innad i en klubb angående hvilken retning man ønsker å ta og hvilke aktiviteter man kan legge opp til. For Porsche så er det nok litt lettere å anta at medlemmer ønsker å kjøre på bane og kan lett svi av 10 000 kr på en helg uten å blunke. Sånn sett er det mer utfordrende å finne på aktiviteter i en såpass variert gruppe som BMW-eiere er, men det er heller ingen grunn til å la være å gjøre noe. Jeg tror at kjøreturer og andre lavterskel tilbud der man kan møtes kunne absolutt være aktuelt for mange og at BMW CCN har absolutt mer å gå på der.
  5. Det bør vel bli åpenbart i det du begynner å montere? Samt at fjærene pleier å være merket.
  6. @Otis hvilke PDC-sensorer kjøpte du? Til 280 kr for 4 stk kan jeg vel bare kjøpe flere for å ha liggende.
  7. Diamantnøkkel eller den andre? De er bygd opp litt forskjellig og det er totalt 3 deler av låsesystemet. Mekanisk, sentrallås og EWS. Er planen å ha flere enn 1 nøkkel? Hvis du flytter over alle de mekaniske låsene og flytter innmaten i din nøkkel til delebil-nøkkelen så har du 1 nøkkel som fungerer på alt, uten å måtte kode noe som helst. Å få nøkkel nr. 2 kan du fiksje gjennom noen som driver med bilnøkler, sett det på finn til rundt 2000 kr. Sliping av bladet har jeg betalt rundt 200 kr for på E39.
  8. Vel, ja og nei. Du er jo meget sparsommelig med detaljer om problemet og i kombinasjon med at jeg ikke kjenner til dine kunnskaper og bakgrunn så er det vanskelig å foreslå et sted å starte. Diagnoseverktøy vil kunne avsløre om du har noenlunde fungerende ECU og at du ikke har problem med startsperre. Jeg antar at starteren fungerer og at du har nok strøm til å dra motoren rundt siden du har sjekket gnist. Har du f.eks prøvd med startgass?
  9. Dra ut en bensinslange og se om det kommer bensin når tenninga er på? Andre mulige feil - diagnoseverktøy først og fremst.
  10. Knirkeforingene er en kurant jobb med riktig verktøy. På f.eks. 5-serie så selger Meyle et kit med to foringer og verktøyet.
  11. @EmilR fikk du brukt laderen? Fungerte den greit? Har ikke satt min på "skikkelige oppdrag" enda.
  12. Bare vent, krystallelementer på Ebay blir nok satt i produksjon hvert øyeblikk! Dog enig med deg, det hadde vært fint å ha disse som en opsjon. Kanskje det kommer etter hvert.
  13. Tar du hos samme sted og blir det noe bevegelse på det? Med min dimensjon og kjørelengde vil det være billigere å bytte dekk etter 2 år. Hvis det også beveger seg ut av "range" så må nesten noe være slitt, i mitt hode i alle fall.
  14. Du må nok ha hele demperen med mindre du mekker til noe selv. Har sett folk støpe poly-foringer, hvor vellykket noe sånt blir tør jeg ikke å si.
  15. Har man tid og mulighet til det så er det selvfølgelig like greit. De færreste ruster ut to sett med originale rør under bilen.
  16. Ser ut som at mine vinkler er ok basert på dine grenseverdier, selv når jeg ikke ser individuell spissing på mine hjul. Får vel starte med å sjekke at ting foran fortsatt er fast og kanskje se om jeg får målt spissingen selv med snor, for å se at det ikke har kommet seg helt ut på tur.
  17. E.C.

    BMW dieselmotorer

    Kunne ha logga selv, men har feil motor og turbo. Hvis det er noen nærme meg som melder seg så tror jeg at vi kan få logget en runde.
  18. Merket nå at begge framdekk er slitt ganske mye på innsiden. Litt verre på venstre, men ellers relativt likt. Kjenner ikke noe feil på bilen mtp retningsstabilitet, men merker at den er litt ustabil i svinger når rattet er vridd rundt 70-80 grader til venstre/høyre og man skal holde det jevnt gjennom hele svingen, er på en måte en sweet-spot som man treffer av og til. Det kjennes som at framhjula leter etter et spor å legge seg i, litt fram og tilbake, som en handlevogn (sterkt overdrevet for poengets skyld). Dette kjennes egentlig kun i rattet. Mulig at jeg kjenner det nå fordi dekka er slitt. Litt spec på bil: E39 525d sedan med M-sport II Casterforinger i powerflex (bytter før hjulstillingskontroll) Original 17x8 M-sport felg med 235/45R17 Michelin PS4. ca. 2.35 bar. Hjulstilling for 16k km siden / 3 år Nye dekk for rundt 24k km siden /4 år Ingen vibrasjoner ved normal kjøring (<130km/t). Går rett, bremser rett. Første gangen jeg skulle ta hjulstilling så knakk de den eksentriske bolten i bærearmen bak. Fikk en bolt for å komme meg hjem, bestilte nye og bytta. Da fikk jeg et detaljert papir med vinkler, men da ble det jo ikke noe justering. Den andre gangen fikk jeg ingen detaljert papir på vinklene, men alt var visst "juster" og "ok", får en totalvinkel for spissing. Ser på det første papiret at de har justert etter standard understell og 15", men det påvirker vel ikke spissing foran (det eneste som kan justeres der)? Kjente ikke noe direkte slark på hjulene ved å dra i litt og bilen var på PKK for 6k km siden, går ikke så mye når det er sommerbil. Kjørestilen er vel "inspired", så jeg forventer ikke 50k km fra et dekk, men litt urolig for slitasjemengden på innsiden kontra resten. Mulig det ble litt skeivslitt på de 8k km før justering, slik at innsiden aldri ville ha greid å vare like mye som resten, men det blir en spekulasjon. Noen tanker? Legger ved litt bilder.
  19. @Flataas hva? Er ikke Maxgear-demper til 411 kr like bra som M-sport II demper til 3500kr? 😜
  20. Så den i går faktisk. Litt sært å ha med alle de tingene. EDIT: MEN! kult at noen gidder!
  21. Jepp. Fikk en gang servert "old mans car" på E39en fra noe som kjørte bulka Polo 😅
  22. På biler som er 20+ år betaler du kun moms, kronekursen SEK/NOK er ca. 1,00. Facelift kom 09/2000. Engangsavgiften på de som er litt <20 år er uansett marginal, du betaler bare et par prosent av original avgift.
  23. Ikke en BMW-artikkel, men G30 finnes visst med manuell, det hadde ikke jeg trodd at noen ville ha kjøpt. Kjøreskoler pleier å gå mest for 1-serie. Med bakhjulsdrift veier den 50kg mindre enn min e39-sedan med manuell. Spørs om ikke en småtrimma G30 med manuell ville ha vært en artig bil å ratte. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gWbX10/her-gaar-det-galt-for-roedt-mimir-paa-glattkjoering
  24. Jeg ville nok ha blitt med i bilen for å se at det ikke blir rett opp i turtallssperra på kald motor når man er ute av sikt for selger, men folk som ikke lar andre kjøre før kjøp blir for snodig. Man må få folk til å få lyst på bilen din, ikke at de må komme med lua i hånda.
  25. GS bildeler, Koed. Så lenge det ikke er M3 så er vel alle armene like.
×
×
  • Opprett ny...