Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9370
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Kurvelys som svinger på E60 heter adaptive lys. Det at fjernlyset går av og på av seg selv heter fjernlysassistent, det heter ikke adaptive fjernlys.
  2. Det kan jo hende du har defekt master/slavesylinder også.
  3. Som på de fleste bilene? Finner masse om det hvis du googler: https://www.m5board.com/threads/diy-bleeding-clutch-line.197478/
  4. Den kjører selv med clutch tråkket helt inn? Er clutchen luftet skikkelig?
  5. Stemmer det, OBD2-porten har konstant strømforsyning som ikke brytes av tenninga, så det kan være uheldig å glemme igjen tilkoblede ting der.
  6. Måler du samme spenning under panseret som rett på batteri? Og hva er spenningen?
  7. Gjennom Oslo blir det fort mye rart. Har sikkert kjørt feil på "kun buss/taxi" i sentrum en del ganger selv 🫢
  8. Nå må du ikke klage på noen halspastiller under matta, delebilen min hadde nok matrester til en familiemiddag 🤣 Mange mynter fra ulike land og annet ræl var det også. Alltid noe spennende bak hver panel som plukkes av.
  9. Flere som opplever at mange gir totalt beng i vikeplikt fra høyre? Særlig på veier der mesteparten av trafikken går langs en vei og folk kjører som om de har forkjørsrett? Bor selv i en 30-sone og det kjøres ofte 40-60 her, noe som ofte gjør at å stoppe i tide når noen kommer fra sideveien ville ha behøvd kort reaksjonstid og strak fot på bremsepedalen. Enkelte vrenger ut i motsatt kjørefelt, mens andre starter å vifte med armene, som om det er jeg som har vikeplikten. Skjønner steder der man kan tvile på om noe er p-plass eller gate, men når det henger skilt med gatenavn så er man bra tett i pappen om man ikke får det med seg. Alle får seg en saftig tut, men er fristende å kjøpe et vrak og bare kjøre ut.
  10. Kan være mulig å redde ja, men vil garantert ikke dra rundt motor på starteren med den spenninga.
  11. 10 volt ja, bedre kjent som 0 % dette.
  12. Du skjønner vel selv at det blir umulig å gi noen vettuge tips her med mindre du forteller hvilken bil du har, hva feilkoden er og hva slags feil du fysisk opplever?
  13. Når antallet på lageret går ned så går prisen opp, men over 30x opp er jo litt av et hopp. Ser for meg at 3D-printing tar seg opp etter hvert som 3D-scanning blir billigere og man får databaser over scanna OE-deler i god kvalitet. Har selv stussa enkelte ganger at det koster over 100 kr for en propp som veier 5 gram. Utvikling, lagring og transport, blabla, men 20k per kilo plast blir en drøy pris.
  14. @Marius2002Hadde tilsvarende case på jobb i fjor. Noen som fikk regreimhavari. Solgte bilen for ca. 40k. Den var ute til salgs igjen uka etterpå for 110-120k. Estimatet de fikk på rep var i området 70-80k+. Og det er på ingen måte uvanlig for folk som ikke skrur selv å havne i et slikt høl.
  15. Vel, jeg har to bruktbilder fra år 2006 som hovedbiler her i huset. Så jeg personlig har ikke samme behov for garanti eller vilje til å betale slike ekstrabeløp for garanti nei. Du bør dog ta inn i regnestykket at alt er relativt. Du kan jo betale 3000 kr i måneden for en garasjeplass i Oslo og virke gal, men om boligen din går 15-20 000 kr opp i verdi per måned i samme marked og tidsrom blir jo parkeringsplassen plutselig peanuts i forhold. Samme med bil på garanti.
  16. Det er nå mer sannsynlig å få mer kostbare feil på en eldre bil. Eier du en bil fra 0-8 år skal du betale eventuelle reparasjoner i tidsrommet 5-8 år, mens ved å eie fra 2-10 år må du også dekke eventuell påkost i tidsrommet 8-10 år, som statistisk sett vil være verre pga. høyere alder og km-stand. Vi blir nok ikke enige denne gangen heller, men sånn blir det på alle temaer der folk kan dra inn personlige preferanser inn i regnestykket.
  17. Hvordan regner du her da? Nesten ny bil i 8 år vs ny bil i 10 år? Så to år i garantitiden for 50-75k per år du går glipp av. 50k/år er 4000 i måneden, for å ha en splitter ny bil i garantitiden. Høres ikke så ille ut.
  18. Verditapet finner man først ut av når man skal selge bilen. Å bytte bil etter 1-2 år, enten fordi man er lei eller ønsker å prøve noe nytt er et fenomen man ser oftere på bimmers enn f.eks. blant kollegaer på en "vanlig arbeidsplass" med gjennomsnittlig bilinteresse. Det er ikke så uvanlig å ha en bil lenge. Verditap smurt utover 5-10 år blir, per år, en god del lavere enn det er det 1. eller 2. året av eierskapet for en ny bil. Fordelen med helt nytt er at du kan som regel budsjettere med et fast beløp til service og lån de første fem åra og slippe å tenke så mye mer på det. Det er mange ting man kan synes er enkelt og innlysende når man først har kunnskap/utstyr og ikke minst ens egen "gratis tid" til å holde på med noe. Ikke undervurder hvor mye/lite tid mange ønsker å bruke på bil og bare kjøpe for å bli ferdig i noen år, om økonomien tillater det.
  19. E53 og girkassefeil er vel like vanlig som matpakke med gulost? Mulig å putte en annen type kasse i disse? Fra e6x eller E7x?
  20. Ja, her i verdens rikeste land må vi nøye oss med E.C.-fax. Ganske useriøst egentlig.
  21. @Ingvaldsen Jeg og @Otis har samme verktøy fra Biltema, 19-1355. Det er riktig at det kan bli i grenseland på om man får klemt sammen eller ikke. Egentlig skal man bruke en rund skål i toppen, dette gjelder flere BMW-fjærer: Jeg kunne ha fått grep rundt fjærnskålen med fjærklemma jeg har, men med tårnlageret oppå der igjen så hadde ikke jeg fått den klemma ut. Da er man like langt. Nå greide jeg å klemme sammen siste bit for hånd, men om jeg ikke hadde greid det så hadde jeg brukt slike for å klemme sammen siste bit. Da ville jeg ha festet den ene enden i skåla og den andre midt på det allerede sammenklemte området et sted: Ellers er vel sånne utgaver med rund holder (31 5 354) til salgs fra Hazet, men da er typisk pris for kun skåla på rundt 5000 kr, noe som bringer slike sett på over 20k ganske fort. Jeg er usikker på hva som inngår i siste utgave av basissett, om det er kun 31 3 341 eller om den inneholder noen av skålene, men det lå vel i prisområdet 12k sist jeg sjekket.
  22. Jøss, tilfeldig mon tro? Er vel eksos på den siden, men bør da ikke gi så mye utslag på holdbarhet.
  23. Takk for det. Har i utgangspunktet ikke tenkt å ta hjulstilling. Det er ikke krav til det i TIS når man bytter fjærbein og har styrepinne på tårnlager. Jeg gjorde heller ikke det da jeg byttet komplette fjærbein på E61. Jeg vil også påstå at det hjelper å ha byttet parvis, altså likt på begge sider. Foran er det vel også kun mulighet til å justere spissing på disse.
  24. Ja, var ikke all verden av fett. Nå har jeg et OE-lager i bestilling til E61 (for å bytte ut den fra Sachs som jeg mistenker er på tur ut etter 4 år), så det blir spennende å se hvor mye de har smurt inn der.
  25. Helt enig i at det føles godt å sette på nytt. Jeg har nå konkludert med at fjærbein på biler som er gamle og som skal beholdes en stund byttes kun komplett. Noe annet blir bare tullete, særlig når de fleste komponentene har bikket 19 år. Delekostnaden havnet på rett under 7000 kr her (for delene som ble satt på i denne omgang). Jeg har ikke merket like mye forskjell helt enda, men nå kjører ikke jeg den bilen så mye. Det er litt mer smooth, men det var mer merkbart da jeg byttet på E61. Den hadde hatt en frossen demper vinterstid og gått over 240k km. E91 er på "kun" 155k km og alt var ok før fjæra knakk.
×
×
  • Opprett ny...