Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. E.C.

    Egr feil?

    Leste feil jeg. Da slapp du forhåpentligvis en smell med å kjøpe EGR-ventil da.
  2. E.C.

    Egr feil?

    Du får kjøpt kontakter og deler løst, men det er som regel ikke brudd i selve pluggene.
  3. Kjipt å høre at du har havnet i denne situasjonen. Jeg har vært gjennom å krangle fram omlakkering av rust på min Tesla Model 3 (den gang 1,5 år gammel bil) og de "bak disken" tok ikke akkurat meg med åpne armer. Standard svar er "ytre påvirkning" og satse på at kunden gir seg, det bør du ikke miste motet av helt enda. Biler skal brukes "normalt" og vi kan ikke skjerme de fra ytre påvirkning ved å oppbevare disse i et vakuum. For å ta min oppfatning av saken her: Nylig EU-kontroll blir i dette tilfellet irrelevant. Din rust er enn så lenge kun kosmetisk problematikk og følgelig ikke noe som skal anmerkes. Her er jeg enig med de som har skrevet over. Krav mot tidligere eier er egentlig også uaktuelt slik jeg ser det. Strøken lakk er kanskje en uheldig formulering av selgeren når bilen ender opp sånn, men de fleste menneskene ser kun det som er midt på døra, så om du ikke har kjørt bilen i vaskemaskin, laget bulker med handlevogn eller ripet opp siden med pedalen fra tråsykkelen så har du fort "strøken lakk" etter definisjonen til hvermannsen. Jeg er også uenig med han som sa at bilen ble solgt med skjulte mangler. Det du har postet bilde av er nøyaktig en type mangel som er forventet å bli avdekket mtp undersøkelsesplikten ved kjøp. Kjøper man usett eller midt på natta så har man skapt seg selv en utfordring. Da blir det i stedet en vurdering om selger har gitt deg uriktige opplysninger og om vedkommende burde ha sett det. Her kommer inn det faktumet at du brukte 1,5 måned på å oppdage manglene. De var kanskje ikke så veldig synlige allikevel? Akkurat nå så høres det sikkert ut som at du har en dårlig sak, men jeg tror faktisk at du har en ganske god en og her er grunnen: Det er veldig mange plasser rusten har oppstått og den har også oppstått på steder som er ekstra skjermet (bak plastdeksler, etc.). Én eller to flekker kunne man ha skyldt på ytre påvirkning, steinsprut og unormalt bruk, men her har du systematisk rust på flere steder som ikke er direkte utsatt for da eksepelvis steinsprut. Her må du dokumentere absolutt alle stedene det er påbegynt rust og telle opp, jo flere jo bedre faktisk. Lakkgarantien er kanskje på 3 år, men jeg tviler på at rustbeskyttelsen skal være kun 4 år, særlig på steder der de har brukt plastdeksler, nettopp for å få lakken der til å holde lengre. Slik jeg ser dette så er denne vinklingen din beste utvei, gjerne i kombinasjon med backing fra NAF og deres test og for all del tidligere eier om han/hun kan vise til at bilen ble godt vedlikeholdt/tatt service på. Lykke til og håper at du får dekket en god del omlakkering av Møller!
  4. Ja, samtlige pærer er koblet hver for seg.
  5. @Marius2002 Oppgraderinger fra Tesla som man kan kjøpe til sin bil finner man som regel bare i appen deres, så det er nok ikke så rart at du ikke fant noe. Tesla har også levert en del ymse på Model 3. Du hadde "performance" med større bremser, 20" hjul og spoiler, "base performance" med vanlige bremser, 18-19" hjul og som kunne ha hengerfeste. Denne var kun tilgjengelig i en kort periode. Disse hadde lik akselerasjon. I tillegg kunne du kjøpe en "performance boost" for din Model 3 LR, men da ble den ikke helt så kjapp som "performance". Det som ga opphavet til at Long Range kunne bli trimma til Performance nivå var at det så ut til å være samme delenummer på drive units på begge utgavene i starten. Delenumrene mener jeg ble forskjellige utover i produksjonen, men da hadde mange konkludert med at man skal kunne trimme bilen opp i ytelse.
  6. Ser ut som at den har fått mer service enn biler med 10x så lang km-stand. Herlig å se.
  7. Kjekt å vite hvilken bil det er og hva "nesten alt" innebærer da.
  8. Bilen er avregistrert så om den skal prøves må dere ha med prøveskilt. Lurer på om man også bør ta med egen kanne med bensin og betale selgeren for tid medgått til visning om man skal se på den der.
  9. @Lars89 finnes en god del egne produkter for alcantara-seter. Jeg regner med at man fint kan bruke alle disse på annet alcantara som ikke nødvendigvis er på seter. Ellers fungerer støvsuger med børstehode ganske bra for min del.
  10. Egen krets for lyktespylere, både når det gjelder spyleslanger, pumpe og strøm til denne.
  11. Hva skal du bruke bilen mest til da? Med en del småkjøring er det nok lurest med en hybrid, men om du primært kjører langturer så hadde jeg tatt dieselen. Gå absolutt for en bil med farge! Både mørkegrønn og fiolett kan bli tøft
  12. Jeg har kommentert i tråden din og dette er ikke grunnen til at du sliter med start rett etter å ha byttet batteri. Koding gjøres med egnet diagnoseverktøy/software. BMW- sitt INPA og NCS eller ISTA, alternativt med 3. parts scanner eller app. Jeg har brukt Bimmergeeks Protool (app) og en Launch (scanner) til dette. App er nok billigst og mest brukervennlig for en nybegynner.
  13. Tenker du på løpehjulet? Sikker på at det ikke satt feil hjul der fra før av?
  14. Da vet sikkert forrige eier hvor denne sensoren sitter. Du har vel koblet opp datasprut på denne så det blir litt vanskelig å vite hva som faktisk er i bruk hos deg og ikke. Hvis det ettermonteres en sensor som faktisk skal styre noe som helst så må det garantert mappes opp. Den er vel ikke satt opp bare til bruk ifm. feilsøking regner jeg med.
  15. Jeg ser ut til å finne "vanlig", M-sport og adaptiv M-sport-dempere, men nå tok jeg bare en random 320d F30 uten xdrive i delekatalogen.
  16. Sjekk i delekatalog om det er andre dempere på M-sport, men på de aller fleste bilene så er det gjerne det. Det blir også litt sært å ha senkesett på kun én aksel og per definisjon sikkert ikke lov heller (selv om det neppe oppdages eller blir et problem).
  17. Klart det er lov å spørre, men som du selv er inne på så er det kanskje bedre med spørsmål av typen "noen som har hatt både 535d og 335d av ca. samme årgang som vet om den ene er dyrere i forsikring enn den andre?". Hvis man ikke har så mange andre referansepunkter enn biltype og bonusprosent så gir gjerne en kalkulator på nett like bra estimat.
  18. Kan hende du ikke har et batteriproblem. Kan hende du har en dårlig plusskabel eller jordingskabel eller andre ting enn batteriet i strømanlegges som ikke fungerer som de skal. Da må du i det minste måle hvilespenning med bil som har vært i dvale og spenningsfall fram til starter ved oppstart.
  19. Avhengig av bil så skal du det. På det meste fra 2003-2004 og nyere må du registrere/kode inn batteribytte for at batteriet ikke skal bli overladet/underladet og dermed vare kortere.
  20. For noen idioter. Tankene går til Top Gear episoden der Clackson testen E61 M5, fpr de som husker sånt.
  21. Kul bil, men den infotainment-skjermen er på nivå med de billigste Kina-greiene man fikk til E39 for en del år siden. Nesten sprøyt at noen har levert noe slikt så seint.
  22. @Kennethe34: ta en kanne diesel og bland inn en flaske dyserens? Spørs om det hjelper da, er litt forskjellige måter for bilene å spise olje på. Trikset vil f.eks. garantert ikke virke på slitte ventiltetninger.
  23. Basert på en rask googling så ser det ikke ut som at du har noe sensor der. Det er bare en regulator styrt av vakuum som gjør at du får lavere trykk når det er vakuum i innsuget (typ tomgang).
  24. @Saltkjelen Jeg er i grunn ikke uenig, men når den allikevel neppe sikter seg inn på OE/purist-kundegruppen så er vel de "manglene" ikke så vesentlige mtp. bruksområdet til bilen. Prisen blir jo opp til markedet å avgjøre, selv om prisant. er kanskje noe optimistisk.
  25. Helt sikkert ikke det som var målet nei, men jeg vet ikke helt om de manglene du nevner hadde vært nok til å avskrive bilen som uaktuell for så mange. Ettermontere xenon er etterkommelig om man vil og det vil også være noe av det mindre komplekse på den bilen der (sammenlignet med de andre tingene som er gjort). Sveiv bak. Er det et reelt problem, særlig på denne type bil? Jeg stusset på de tingene selv, men jeg antok bare at man tok det beste og billigste skallet man hadde for hånd og kjørte på. De som bygger sånt har hverken ubegrenset budsjett eller evigheter med tid til å vente på at riktig bil skal dukke opp. La oss si at skallet med sveiv og halogen var 30k billigere enn neste på lista. Blir fort penger av det også.
×
×
  • Opprett ny...