Gå til innhold

macrorain

Medlem
  • Innholdsteller

    1239
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Alt skrevet av macrorain

  1. Må si det blir spennende å se hvor mye BMW DNA som er igjen i iNext-plattformen. Er den fortsatt rear-biased (blir vel sikkert x-drive)? Er det fortsatt dynamikk og kjøreglede?
  2. Da har jeg fått på 235/40R19 foran, og ikke så veldig mye å gå på - men ingen subbing! Det er vel det man kaller perfekt senking når man er 5mm fra å subbe både foran og bak 😛 Takk for svar / input alle sammen
  3. Siste gøye triks fra bootmod3: boost / torque limitation by gear. Denne gjør det mulig å begrense maksimalt moment, og kan konfigureres i prosent reduksjon per gir. Den senker altså ikke hele momentkurven, men tar toppene. Hvis maksimalt moment i mappet som er lagt inn f.eks da er 600nm, og man legger inn 20% reduksjon, vil den begrense momentet hvis det overstiger 600nm - 20%, altså ca 480nm. De delene av momentkurven som allerede er under 480nm påvirkes ikke. Det geniale med dette er at man kan få en mer NA-lignende momentkurve. Dagens turbobiler har jo typisk små turboer som kommer inn tidlig, og gir en "kul" i momentkurven i nedre/midtre turtallsregister, og faller så av mot toppen. Ved å legge inn en slik begrensning blir denne kulen flatet ut, mens toppen ikke påvirkes. Momentet vil reduseres, men toppeffekt forblir mer eller mindre uendret. Dette kan benyttes enten til å begrense hele mappet i alle gir, eller typisk legges inn i 1. og 2.gir for å redusere hjulspinn. P.t har jeg lagt inn 30% reduksjon i førstegir, og 20% i de resterende girene. Så nå har jeg da ca 350hk/470nm istedenfor 350hk/590nm. Dette er også hyggeligere for girkasse og drivverk. Nedenfor er kurver fra en M4 for å eksemplifisere hvordan det funker. Den mørkeste kurven er stock/original, den røde kurven er et stage 2 map, og den blå kurven er et stage 2 map som er begrenset 20%. Som man ser er momentkurven mye flatere, mens toppeffekt er nesten uendret.
  4. Mørkerød tror jeg ikke er helt meg (og garantert ikke noe kona går med på å kjøre rundt med) Takk! Det er ikke 100% rett diameter til F30 nei, men kan ikke få klaff på alt Vil ikke ha noe særlig mindre enn 40 profil på vinterhjul. Byttet dekk foran i dag, så nå er det 235/40R19 foran og 245/40R19 bak. Blir bra det. Ja den drar skinnet av pølsa nå. Er en som akkurat benket med samme mods og det OTS stage 2 mappet jeg nylig byttet til, den ble målt til 351hk / 597nm på hjula. Originalt (til sammenligning) målte den 268hk / 431nm (med eksos/luftfilter/downpipe-modifikasjoner men originalt map - som kanskje forklarer at den ligger noe høyere enn en helt original bil som er oppgitt til 252hk/420nm). Så 83hk og 166nm opp i diff her da, evt 99hk/177nm fra oppgitt effekt.
  5. Rundt 340hk / 590nm
  6. Gratulerer med godkjenning, jeg måtte to runder gjennom biltilsynet for å få godkjent mine HR-fjærer i fjor, delvis fordi de hang seg opp i felgene også da, som jeg hadde med feil papirer på pluss at det subbet bak. 😛 Man føler seg ikke så høy i hatten når man er der. Fin bil!
  7. Etter en nærmere titt har jeg to litt interessante overboost events, en i hver logg. Rundt timestamp 304 i den første og 90 i den andre. Begge disse skjer når bilen river løs og begynner å spinne, og traction control slår inn. Throttle ligger på 100 (jeg har mao gassen i bånn), men turtallet synker, så antispinn kutter effekt, men tydeligvis på en slik måte at turboen spinner fritt og jeg overbooster. 🤔 Lurer på om det er by design eller hva som skjer. Har sendt loggene til PTF. EDIT: Begge tilfellene er forøvrig ca samme situasjon, et sted mellom 90-100km/t rett frem på tørr firefelts vei, ved ca 6000rpm i 3.gir. Riktignok vinterhjul og bare 7 grader varmt, men 245 brede dekk da. Så litt moment ute og går
  8. Morsom anmeldelse av en 440i - disse to gutta er veldig fornøyd, spesielt med eksoslyden.. 😛
  9. Ja jeg har sett det - interessante byggvideoer der og!
  10. Full gjennomgang av fjorårets driftbil fra Papadakis racing (Fredric Aasbø), de har bygget omtrent alt fra bunn av - veldig interessant video!
  11. Er nå over på "offisiell" OTS Stage 2 map, så har vært ute og forsøkt å logge litt for å se hvordan bilen reagerer. Ser relativt bra ut, litt vrient å få til med vinterdekk for det er ikke så lett å få grep. Target boost varierer jo litt med vær og temperatur, ser ut til å ligge på 17-18psi med dagens værforhold. Lå på rundt 20psi sommerstid med det forrige mappet. http://www.bootmod3.net/log?id=5e5107a5d10b4377fa625dce http://www.bootmod3.net/log?id=5e5107a5c090c6505e94e79b Remappen justerer også sportsdisplayet, så det går nå til 400hk og 640nm. Ser jo litt tøffere ut. 😛
  12. Spennende oppdatering, masse fine deler! Håper det ikke blir like lenge til neste update!
  13. Jeg har FK510 (riktignok bare bak), har en relativt sportslig kjørestil og er veldig fornøyd! Både gode kjøreegenskaper og vesentlig mer støysvake enn de forrige dekkene (Kuhmo PS91).
  14. Ja den var ganske fin, selv om jeg gjerne vil ha M-sport selv. Gjør unntak hvis det er en Alpina. Brunt skinn er jeg derimot mindre begeistret for.
  15. Aha, ja dekkene var litt mer stress. Det satt 245/40R19 på alle fire. Det gikk akkurat bak, men foran subber det litt i fremkant, så skal bytte til 235/40R19 foran til uken. Det er det samme som jeg har på sommerhjulene, men siden dette er vinterdekk så kommer det nok ikke til å være så mye å gå på (er ca 1cm klaring mot innerskjerm på sommerhjulene). Satser på at det går akkurat. Hvis bilen ikke hadde vært senket så hadde det nok gått greit både foran og bak.
  16. Tipper kombinasjonen ikke-M-sport og brunt skinn gjør den litt slitsom å selge, ellers mye bil for pengene!
  17. Takk! Veldig fornøyd selv. Disse er originalt fra en F10 men så pusset opp og pulverlakkert. De har mao original F10 dimensjon (ET33 foran og ET44 bak). Men det er ikke så langt fra original F30 dim. BBS-felgene mine er ET35 foran og ET40 bak. Så det fungerer fint.
  18. Jeg vet ikke alle synes dette er kult da, så de kan bare scrolle videre 😄, men jeg synes dette ble akkurat passe med putring og gurgling uten å ta helt av, og liker at det både er rasp og samtidig dyp lyd (hvis du hører med hodetelefoner eller noe og ikke bare en laptop). Dette er da downpipe med sportskat (200cel), og resten av anlegget relativt åpen. EDIT: Slang videoen på youtube, litt enklere å se
  19. Lade litt, i morgen er det screensharing med ProTuningFreaks i junaiten for å gå over fra betamap til ferdige OTS maps + kanskje få konfigurert litt forsiktige burbles.. 😇
  20. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170025797 Alle felger hele og pene (ikke kantkjørt eller andre skader), og Hakkapellita piggfrie vinterdekk med masse mønster igjen. Felgene passer over M-sport bremser.
  21. Man må lide for skjønnheten - du må modde bilen OG oppkjøreselen
  22. Dritfine felger! Litt senk hadde gjort det ultraperfekt
  23. Dette var et ganske fint bygg Snublet over i en gammel tråd på bimmerpost, så muligens delt før. Flere bilder i tråden. https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1330524
  24. Må si jeg er godt fornøyd med både felger og senk
×
×
  • Opprett ny...