Gå til innhold

Ove67

Medlem
  • Innholdsteller

    155
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Karmøy, Rogaland
  • Kjøretøy
    740e 2018

Nylige profilbesøk

529 profilvisninger
  1. Nuvel. Elbilene fra Mercedes ser ut som såpestykker. BMW er mye bedre her.
  2. Det der husker jeg godt jeg reagerte på da jeg gikk fra 525i (192 hk) til 525d (211 hk) - jeg var vant med selvpustende, store bensinmotorer at de skjøt fart med en gang jeg trykket pedalen ned. Men med 525d kom den f**** turbolag'en og gav problemer når jeg skulle smette inn i rundkjøringen før han andre kom.
  3. Takk! 190 stk. i5 totalt solgt mot 6048 stk. i4 solgt totalt. Dette er vel veldig dårlige tall for i5, eller?
  4. Noen som vet hvor jeg finner salgstallene for i5? Så vidt jeg skjønner, må de ha solgt veldig dårlig. Jeg har faktisk til gode å se en eneste i5 på veien. Hjelper ikke å google "salgstall BMW i5".
  5. Jeg ville tro BMW lett prøver seg på å komme unna garantier dersom de oppdager at bilen har vært "tuklet" med. Har du hatt behov for garantien da? Vet ikke om jeg ville tatt sjansen.
  6. Sikkert fint det så lenge du ikke har garantier å ta hensyn til.
  7. Ettermontering koster vanligvis skjorta - hvis det i det hele tatt er mulig. Husker at jeg på min forrige bil, en F10, ville ha ettermontert elektrisk lukking av bagasjelokk. 20 kNOK skulle Baviara ha for det.... Ettermontering av DAB skulle de ha mellom 10 og 20 kNOK for før de fant ut at de ikke ville tilby dette i det hele tatt. Samme med ettermontering av regnsensor (på en E39 i sin tid). Der fikk jeg aldri noen pris - fikk bare vite at "det går ikke an".
  8. Det er faktisk verre enn som så. Hvis man i dette tilfellet velger dieselen til 1,45 MNOK, så binder man 435 000 kroner ekstra i forhold til i7'en. De fleste må låne dette beløpet. Kan man ta det inn i boliglånet, kan man slippe unna med en rente på 5,5 %. Det er 435 000 X 0,055 X 0,78 (siste faktor: får 22% rentefradrag) = 18 661 kr/år = 1555 kr/mnd. Enda verre igjen om man må låne med pant i bilen. Det begynner å bli veldig dyrt å tviholde på diesel eller bensin.....
  9. OK -jeg ser det er en til 72 000 Euro. Så 1,45 MNOK ferdig registrert i Norge - greit, sparte knappe 50kNOK der. Billigste i7xDrive60 altså med største batteri og WLTP 606 km koster ca. 79 000 EUR. Med den rekkevidden og ladehastighet 10-80% på ca. en halvtime tror jeg du skal være temmelig religiøs i ditt elbilhat for å påstå at har "begrenset bruksområde". BMW i7 xDrive60 Limousine | i7 | BMWi | BMW | Fahrzeuge | IUCP DE BMW Webseite Den kommer altså da på 1,015 MNOK ferdig registrert. Med den prisforskjellen har jeg med i7 ganske mye å gå på i verditap i forhold til dieselen.
  10. Da gikk jeg mer inn i detaljene her. Som sagt ligger det INGEN G70 740d på finn.no - så det er ikke et alternativ. Da må jeg bruktimportere. Finner altså at billigste ca. to år gamle G70 740d og billigste i7 ligger rundt 75 000 EUR (nettopris = eksl. tysk moms) hos tyske merkeforhandlere. Prisen i norske kroner før avgifter blir for begge ca. 850 000 NOK. Så var det avgifter på dieselen. Den har 25% moms fra første krone. Det blir 211 000 NOK. Så kommer engangsavgiften. CO2-utslippet var oppgitt til 171 g/km. Knotter dette inn i Tolletatens kalkulator: kr. 435 000 i engangsavgift, takk! Staten har tydeligvis skrudd opp avgiftene på fossilbiler horribelt siden jeg importerte fossilbil sist 😧😦 Totalpris for en to år gammel G70 740d ca. 1,5 MNOK!! Så var det i7'en. Kun moms på beløp over 500 000. Det blir her kr. 87 000. Bilen har ikke engangsavgift, men en vektavgift som for 2700 kg tunge i7 med bruksfradrag blir kr. 24 000. Totalpris for i7'en blir 960 kNOK. Så hvis jeg hadde hatt veldig lyst å sponse staten med en drøy halvmillion ekstra i skatt, kan jeg jo velge dieselbilen.
  11. Er det irrelevant å ville spare penger? Forresten var det ikke jeg som sammenlignet de to.
  12. Vel, alle kjøp er jo et kompromiss mellom det man vil ha og det man ser seg råd til. Jeg mener ihvertfall å huske at 740d var utenfor mitt prisområde da jeg skulle skifte bil sist. Så er det også noen av oss som av prinsipp prøver å begrense hvor mye skatt vi gidder å betale. Husker da jeg skulle ha en to år gammel 525d i 2013. Ville egentlig ha 530d med 34 hester mer. Men da skulle staten ha 41 000 mer i engangsavgift for de 34 hestene (CO2-utslippet var helt likt). Det gadd jeg rett og slett ikke! (Ja, jeg kunne chippe 525'en, men girkassen på den var ikke spekket for særlig høyere moment, så den sjansen tok jeg ikke)
  13. Faktisk står nettoprisen oppgitt på sidene til bmw.de.
×
×
  • Opprett ny...