-
Innholdsteller
51 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Vestfold
-
Kjøretøy
BMW E61 530D LCI
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Rullator's Achievements
-
KMT reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
KMT reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
idapederse reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
idapederse reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
idapederse reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
Helt sant! Jeg har tatt bilder helt siden jeg påbegynte demontering. Jeg har til tider kronisk gullfiskhjerne, så da er det veldig greit og dokumentere, så man husker hvor ting skal, og i hvilken vinkel det sto i. Alt av bolter som kan settes tilbake, blir også satt tilbake. Det som ikke har en plass når det er demontert, blir merket i pose. Også er det jo fint og kunne dele det med andre også. det er ofte jeg får god hjelp ved og lete meg gjennom godt dokumenterte forumer. Det var senest idag at jeg slet med bunnpanna pga bolter jeg hadde oversett 😅
-
Rullator reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
ny dag, nye muligheter! Har endelig fått skiftet de siste fjørene, motor er låst igjen i riktig timig, sammen med kammene. Såvidt jeg vet, så er dette første gang motoren ser noe fremgang mtp montering. Er bare fremre og bakre travers igjen som gjenstår av demontering før bilen kan settes sammen igjen. (Isj) travers fremme kom Endelig også ut. Denne skal vaskes og få «som ny» før det monteres igjen. Kan ikke montere skitne deler sammen med nytt og rent, åpenbart. Og der kom bunnpanna. Motoren er endelig ferdig demontert, og det gjenstår nå kun montering. Etter at alt er vaska ihvertfall.. bunnpanna må naturligvis også ha seg en god vask. så får vi håpe på at motoren holder seg hengende. Har satt under litt sikkerhet i tilfelle det skulle rase.
-
Hvordan det kan bli..? Jeg har ikke kommet så langt at detta har gitt noe resultater ennå 😂 er bare en eneste svæææær moneypit inntil videre. Men har troa på at det blir bra til slutt. E6x er veldig pene biler da 😁
-
Rullator reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
Det får bli så bra som dem kan bli, med uåpnet motor. Bygger jo en backup motor på sia som får noe grommere deler, fordi jeg forventer at det kommer til og smelle.. 😅 Heller mest mot og bare holde kaliperene som de er. F80 kaliperene jeg skal ha bak, er jo også samme farge. Hadde egentlig bestemt meg for gult, men alle har det, så da blir det ikke gult..
-
Rullator reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
Liten oppdatering! Kalipere har kommet! Har lyst til og få de blåst og lakkert, men usikker på om det blir prioritert i år. De ser jo greie ut, også vet jeg ikke hvilken farge jeg går for. Kanskje jeg bare fresher de opp med en litt dypere blåfarge. Svære er de ihvertfall 😅 Lite som skjer på jobb om dagen, så da ble jobben med ventilfjører påbegynt! Det har blitt utsatt lenge nok. Er påtide og få sammen motoren. ut med kammer så var det bare og begynne sette stempel i TDC, så var det bare og få av alt, på en sylinder, og sette på plass med nye tettinger og fjører. ut med det gamle inn med det nye noe forskjell på fjørene, som forventa. De nye er noe kortere, men er snakk om mm. Til forskjell så er de mye hardere. fikk bytta 16 av 24 før jeg måtte hente unger på skole og i barnehage, så regner med jeg får tatt resten ikveld. løftere på plass også. Men fy for en drittjobb.. tar ca 50 minutter per sylinder, så ryggen får kjørt seg. Gleder meg til de 2 bakerste som er igjen nå. Fikk printa opp 10 stykk ventilfjørvertøy, og takk for det.. har knekt 3 allerede 😅
-
Ventilfjører er kommet, så da er det faktisk bare og få det unna, sånn at man kan sette sammen motoren igjen! Håper det åpner seg litt tid til det asap. kaster inn specs også Men er det noen her som har kjørt KW V3 på E60 før? Må jo være noe gøy og komme til justeringa i bunn 😂 Kanskje man bare lar de ligge i eska og går for TA ellerno. Får ramme inn detta som et minne om total mangel på selvkontroll 🤠 neida, det må jo prøves detta også.
-
Rullator reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
Tusen takk! Da har du fått en ny følger. Utifra hva jeg kunne finne på opprinnelig understellsnr WBAPX71080B985814, så sier baklokket 215LW, men kan vell være noe annet? Hvordan sjekker jeg ellers hvilken diff jeg har? Regner med jeg har den ute iløpet av helga
-
Rullator reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
Rullator reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
Se her ja! Takk for tips! Nå har jeg lært noe nytt, igjen. Prøvde og lete på profilen din, men jeg skjønner ikke helt hvordan bimmers er satt opp, så sliter litt med og finne frem. Kunne du linka til tråd? så det finnes altså større diff enn jeg allerede har? Tenkte kanskje jeg delte diff med 535D, som har mere moment enn M5. La sammen 2+2 og fikk 4, minus 1 er 3. så for meg var det logisk at jeg som har 530D LCI allerede hadde den største diffen. Men jeg tar feil daglig ifølge upålitelige kilder, så jeg er her for hjelp, tips og råd. Og samtidig kunne føre en tråd på et prosjekt som detta. Avstivere fra M5 skal jeg undersøke nå mens jeg venter på videre respons fra deg 🤠 holder det med kun stag? Eller er det mere som må bygges om? Edit: jeg sjekka delefilm på KOED, og begge sidene hadde samme delenr på både E61 530D og E61 M5. Begge LCI
-
Ikke så alt for lenge siden sist nå vell? Har ikke skjedd så mye, men litt er det! Har fått melding om at de nye ventilfjørene er ferdig produsert og sendt avgårde. Forventer at de lander vell her i postkassa om en 2-ukers tid. Har fått printa opp en del ventilfjørverktøy til M57, så hvis de holder bra, så kan det hende at jeg kan selge noe, om noen er int i det. Men spørs på kvalitet. Det finner vi ut av først når ventilfjører ankommer. jeg påbegynte videre demontering under bilen. Pga jeg har panorama så har jeg jo slike avstivere under bilen. Den ene har sett bedre dager, og bolten var bøyd.. men kom ut med hele gjenger, da den kun var bøyd frem til gjengene starta. Staget var jo også naturligvis bøyd ser ut som noe har truffet beint på staget. Jaja, enda mere i handlekurven på KOED, snart klar for neste bestilling. Men jeg skulle jo ha ned travers bak. Det var jo derfor jeg begynte på dette, så jeg fikk også plukka ut bt modul og satt inn combox må bare ha litt hjelp til kabling osv, men det regner jeg med at jeg får god hjelp med av Tommi. Da var det bare og fortsette med travers, så man får alt klart til alt som skal gjøres der. jeg begynte derfor og prøve meg på hvor godt ruta sitter. Er mange som sier at denna kommer ikke ut, så er bare og drite i det. Knus og kjøp nytt. Men finnes jo masse brukt, så noen har jo fått det til? Godt utstyrt med kniver, så satte jeg igang. Skjært og skjært. Frem og tilbake. Så løsna det jo etter hvert! og der kom dæven meg ruta også! Men da var det også kveld og leggetid, så den traversen fikk henge på, enda en dag.
-
Som @E.C. nevner over her så ser det ut til at bremseslange kan bli problematisk. Bilen skal ned på KW V3 og kortere dempere, så tror ikke slangen blir noe problem. Men blir enten nye kalipere eller så bestiller jeg stålomspunnede slanger med en liten 45 grader bend. Prøvemonterte ihvertfall uten stor skuffelse det passa. Så kunne jeg demontere igjen.. planen er jo også F80 kalipere bak, og det møter jeg på samme problemet. Så blir nok en 45, 60 eller 90 graders hardline vinkel på slange. pakka ut hjullager fremme for og sjekke status der, og om "pinsa" på M2 skiva matcher M5 pinnene. ble smånervøs da de ikke var symmetrisk, men de skulle vist ikke være det like a glove 🫶🏼 var snakk om at skiva kanskje måtte dreies i navhull, detta stemmer ikke. Perfekt fitment Den 530’en jeg flippa, var jo en 231 hk motor. Aka akkurat samme motor som jeg har i min 235hk. Så jeg fikk med den havarerte motoren. Denne blir bygget opp på siden, så den står klar til jeg gjør noe veldig dumt. Denne blir nok satt opp med litt grommere deler. Topp bolter og boltene til hovedlager i motor blir borret opp fra M12 til M15 osv. blir bygget for og tåle litt mere. Men jeg får fortsette med ryddinga i garasjen. Kanskje jeg får begynt på demontering av bakstilling og travers idag
-
Rullator reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
Rullator reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
Dæven, det var godt du sa ifra, for da passer det helt sikkert ikke 😅 får legge nye i handlekurven på KOED da.. når det kommer til felgvalg, så er det ikke opp til diskusjon om jeg får på 18" uansett. Jeg skal jo ha 400x36 skiver fremme, med F10 M5 kaliper, og da må jeg lete litt etter riktig felg for og i det heletatt få på 19" 😅 men jeg skal ha 19". Kan slenge med et bilde av E60 med samme bremser jeg har gått for. Denne står også med 19"
-
Humoren er jo rent knekkebrød, er faktisk bekymringsverdig. Men jeg skylder på gode gener og dårlige holdninger. Har foresten også gått til innkjøp av ny bøtte. setter pris på gode og motiverende ord. når det kommer til at man har gjort seg noen scoop på biler og deler, så er det jo ikke uten en pris. Når jeg drar for og hente noe som jeg har fått en god pris på, så tar jeg det ikke som en selvfølge at jeg drar hjem uten og ha fått meg juling, pga skambud. Har gått tom for unnskyldninger på hvorfor jeg ikke har fått gjort mere, så tror jeg går ut og rydder garasjen. Så jeg får ut traversen og kan få vekk alt jeg skal ha vekk til vannpolering. For det også, er jo noe jeg ikke trenger og vente med. Jeg venter jo bare på ventilfjører nå.
-
Rullator reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
Tror det blir bra ja! 😂 M5 speilene gjør så utrolig mye med looken 🤠 Blir litt kjøp og salg når man har muligheten til og sikre seg en bra deal, som man kan få litt ut av og legge i prosjektet. 😁 godt vi er flere som har troa på at dette blir bra! Nå er det jo tross alt bare resten igjen!
-
Rullator reagerte på et innlegg i et emne: E61 530D Gjenopplivning. Byggetråd
-
Her ligger mye av forstillingen. Valgte og gå for Febi Bilstein, i håp om at dette holder. Bakstillinga blir litt mere forskjellige merker pga jeg ikke fant helt sett, men det blr jo holde det også. Det mest kritiske blir jo uansett satt inn med powerflex. Hjullager fremme ble komplett med M5 nav fra SKV, mens bak er SKF. Valgte og prøve SKV, siden det tydeligvis er produsert i tyskland, og ikke kinavare. Så vi prøver. Har lave forventninger. Den lille Elring eska der, er ventiltettninger har også valgt og bytte ut alle pakninger jeg er innom i motor, samt alt av skruer og muttere som blir demontert, blir byttet ut med ny oem hardware. M5 speila jeg fikk tak i! Automatisk avblendbare, oppvarmede og innfellbare! Selvfølgelig org M5. Her et alt fra forstillingen som ikke er nytt. Dette skal sendes til vannpolering, sammen med det som snart blir demontert i bakstilling. Inkludert travers. Hørt at sandblåsing åpner porer i aluminium, mens vannpolering holder detta lukket, og fører til bedre holdbarhet. Blir nok uansett behandlet med noe før det blir montert igjen. har også fått lånt meg verktøy av @idapederse og @CHNilsen for og få ut foringer fra traversen bak. Tenker at når det finnes et verktøy som er egnet til kun traversforinger på E6X, så sier det seg selv at detta er greier jeg også bør bruke riktig verktøy til, så tusen takk for lånet der.
-
At det baller på seg, er helt sikkert 😅 hele det opprinnelige budsjettet ligger i den ene bremseskiva..