Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei TRF, er dysene på 535d større enn de på 530d e60 series?

 

har fått pris på ny hybrid turbo men lure på ka mer som kan opgraderes for ca 330-350hk og opp mot 800NM ?

har seff større eksos,sportsfilter, fjernet cat,fjernet EGR og kjøre maxitune til ecotune

 

dette er m57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat demontert innsuget og fjernet swirl flaps.. De gamle så forresten ganske bra ut..Var ellers ikke så mye sot som jeg hadde fryktet..Men var litt olje i innsugsmanifolden ca 1 dl maksimalt tipper jeg.....Er dette normalt? Hvis ikke hva er i så fall feil? km.stand ca 190 000km..3.0d i 231hk versjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser du skriver om m47d20 at elektronikken ofte feiler på Bosch pumpen. Har en mistanke om at pumpen ikke leverer lenger. ( bilen kuttet plutselig og stoppet og starter ikke igjen) det jeg lurer på er hvor pumpen ligger og hvordan jeg finner ut om det er elektronikken eller selve pumpen det er noe galt med?

Skal selvsagt ta en diagnosesjekk først for og finne ut hva feilen er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpen ligger under innsuget, da vil du se toppen og mye av den bakre delen. Du kommer også til hjerne/kablene på pumpa da.

Du kan ta diagnose på bilen og se om du har feilkode på pumpen derifra, eller du kan koble deg direkte på pumpa med tilhørende diagnose program/verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1997 E39 525TDS i garasjen med følgende feil/symptomer:

 

- Tungstartet varm motor

- Har målt turbotrykket til 1.5-6bar

- Går ikke som 1.5-6 bar trykk

- Plystrelyd v/pådrag

 

Ellers høres motoren helt fin ut på tomgang og bruker ikke olje. Nylig hatt stor service (alt av filter m.m.)

 

Fant et filter på en vakum/trykkslange,mangler det noe her el skal det være sånn?

Den slangen skal være sånn, trodde det var noe galt på min og men fant ut til slutt at den bare skal ligge slik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hei,
Har nå kjørt i ca 2 uker med TRF steg 2+ på min Preface E39 530Dat og må si at det har vært en fornøyelse så langt. Spec er ca 260HK og 550nm. Jeg hadde tidligere ca 218hk og 450nm så økningen er altså 42hk og 100nm og det merkes godt.  Spesielt på landeveiskjøring med mellomakselerasjon og forbikjøringer er det nå et brutalt bunndrag i bilen og den kjennes råsterk ut. Dette kan absolutt anbefales. For å kunne gjøre dette så er IC byttet ut med TRF IC som har 80% større kjølekapasitet men som er plug and play på E39 med M57, i tillegg så er det montert EGR PRO erstatter med uttak for måling av turbotrykk. Med EGR Pro er hele EGR røret fjerna og hele funksjonen er programmert bort. Hullet i eksosmanifold kan enten blendes eller brukes til måling av eksostemp. Dette er lurt å følge med på når en trimmer. Hos meg er det montert  eksostemperaturmåler og det er montert Decat Downpipe for å få mindre mottrykk til turbo. Legger ved bilde av denne før montering. 
 
 

TRF Decat Downpipe

TRF EGR PRO Bypass med uttak for turbotrykkmåling.

TRF Intercooler

TRF Eksostemp sensor

TRF eksostemp display

 

Fikk drift på eksostempmåler i helga og tok en ekstremtest for å teste hvordan det lå ann og det så bra ut. Slapp gassen på 892 grader men dette er under situasjoner som aldri vil oppstå i det daglige så det ser meget bra ut. Ved meget hard landeveiskjøring med lange akselerasjoner med pedalen i gulvet og mange forbikjøringer var jeg ikke over 700 grader.

 

Eksostemp ekstremtest

Eksostemp tomgang

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjør på Alpejohn, det er verdt hver krone :-) Jeg vil ikke legge ut noen summer her for det kan TRF ta seg av selv men det kosta mindre enn jeg hadde trodd. Dette er en "pakke"  (bortsett fra eksostemmåleren og EGR delete) bestående av tuningfil, IC og downpipe og du smiler hver gang du setter deg i bilen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pratrt om det flere ganger, men jeg roter bort svaret eller glemmer prisen osv. :P Får ta kontakt når det blir aktuelt :P Men det frister!

Kunne tenkt meg og se bilder av eksosgass temp... :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt til bilder av eksostemp i forrige tråd. Sensor står der hvor EGR røret stod tidligere. Display skal stå innfelt i pyntelista på høyre side av rattet men pga jul etc så har jeg ikke fått dratt kabel gjennom torpedovegg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF Perforamnce IC, TRF Perforamnce downpipe, mapping, en ny sensor. Dette ligger på 17000,- ink mva, og gir 255-260hk.

 

 

Ser du holder til i haugesund Hpi, kunne vært morsomt å få en tur med steg 2+, hehe

 

 

Noen som vet om lur måte å teste glødeplugger på? evnt om gløderele elns er gåent. Nå når jeg tar på tenninga så lyser glødelyset hele tiden, slukker ikke før bilen starter. av og til lyser det litt etter den har starta og. Må "kjinne" lenger enn det som er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...