Ron Jeremy Skrevet April 4, 2014 Share Skrevet April 4, 2014 Velvel, det er den tiden igjen på "året", det kribler og klør, nei, ikke pga flatlus eller skabb - en "ny" BMW er på vei. Et utradisjonelt valg.. For meg, og inntil for et par uker siden, utenkelig. Jeg har kjørt en skikkelig grom 09' E61 i halvannet år, og for min del, har det vært en fantastisk flott bil, komfortseter (recliner) og el.bakluke sukk. Men jeg savner X-drive. Før mitt bekjentskap med E61 hadde jeg en prefacelift E83, og den kan man kalle mye rart, men vinterbil var det, man sitter høyt og fint, og det var vel egentlig det...en skikkelig gammel traktor egentlig. Så har jeg egentlig kikket på E70, men den er litt dyr og er aldrende, E53 er morsom, men ennå eldre dessverre. E83 har jeg hatt, og det er jo faktisk en E46 ifra 98'... Uaktuelt! F25 har vokst på meg, og er fin, men koster som en E70, og det passer ikke mitt budsjett her nå. I mitt hode var E84 en sær liten tass, men så prøvde jeg nå denne da, og behovet for stor dypvogn er vekk, barna sitter heller ikke lenger i enorme bakoverlente stoler. Så til min forbauselse, X1 kunne gjøre jobben og kan fungere som en familiebørse for en familie på 4 - den er stor nok. Noe av "hemmeligheten" er en ganske kort sittedyne bak, så barna sitter fint, er nok verre med voksne bak der, men akselavstanden er lik E90. Riktignok trenger vi nok en skiboks til tur, så det må vi nok kjøpe, men den er langt mer sporty en F25 og andre høye "normale" SAV'er. Moderne nok (E90 teknisk) driftsikker, og morsom. Den er langt unna luksusen, kvaliteten og komforten i en 5 serie, men man setter seg inn, er kjappere og mer agil Samtidig er den kompakt, så da valgte jeg X-line fremfor M pakke pga komforten. Og nå er den altså på vei, satt en eminent mann på jobben, Bård jeg venter Stikkord: X1 20d, Marrakeschbrun, Oyster interiør, sportseter, panorama, navi business and then some. Bilder og utstyrsliste kommer om få dager. Synspunkter og tanker er velkomne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet April 10, 2014 Forfatter Share Skrevet April 10, 2014 Tid for en update: Bilen har ankommet, og første prøvetur er unnagjort. Førsteinntrykk: Kanonstilig farge (Marracesh), liten og agil, kjapp og kjørevillig, nærmere enn 3 serie enn en SUV. Forslag til felger mottas med takk. Specliste kommer også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet April 16, 2014 Forfatter Share Skrevet April 16, 2014 Etter noen dager med E84 har jeg dannet meg noen tanker. Jeg kommer ifra en stor og fin 5 serie (09 model 520dat) Og Drivlinjen er mer polert i X1 enn i bilen jeg kommer ifra, til min store overraskelse, det er samme kasse og samme motor med likneffekt også. Mindre motorstøy, mykere girskift, mer agil og mindre tidsforsinkelse ifht momentomformeren ved gasspådrag. Det som forringer kjøreopplevelsen noe - er noen håpløse dekk, trappeslitt og slitne, mao støy og noe vibrering. For det er betydelig mer dekkstøy i E84 enn i E61, som forventet. Men at drivlinjen var forbedret og forfinet ifra en luksuriøs 5 serie til en enklere og billigere bil som X1 var noe overraskende. Å komme ifra en stor, komfortabel og luksuriøs 5 serie til en mindre, enklere og mer simpel bil for en familie på 4 var en overgang. Men vi trengte ikke bagasjeromplassen til en 5 serie lenger, barnevogna har minsten vokst ifra. Og de enorme bakoverlente barnesetene er forkastet for mindre seter. Og en annen faktor, sittedyna til 5 serien er 10-15 cm lenger enn hva tilfellet er i X1. Noe som gjør at beina til barna går ned, og ikke ut og inn i sete foran. Så i vårt tilfelle, mindre plass i en X1 til tross, barna sitter bedre her enn i E61, og plassen er bra nok. Til tur og ferie, må vi basere oss på skiboks, så det ligger i bakhodet. Å kjøre oppleves den mer som en E9* enn en SUV, engasjerende, sporty og morsom. Fargen er morsom, og kler bilen svært godt (i mine øyne), er i tvil om jeg skal gå opp til 19". Dette er en kort stutt bil, så foreløpig blir det noen fornuftige dekk til de eksisterende 18". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 16, 2014 Share Skrevet April 16, 2014 Gratulerer med nok en ny bil. Litt interessant at du sammenligner modeller som egentlig ikke er sammenlignbare, da de aller fleste kommer i famile-"situasjonen" du er i nå. For min egen del har jeg samme syn på e84 som du beskriver helt først her, men bilene er absolutt pene, og spesielt i den fargen du har her, så det er kanskje på tide å bytte syn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet April 17, 2014 Forfatter Share Skrevet April 17, 2014 Jeg sammenlikner litt epler og pærer her. Men i kategorien X-drive til <400k, er det kun E53, E83 og evt langmila 07 model av E70. Man får også E9* og E6* også, men da snakker vi om lavere modeller og forrige generasjon (2008-09 modeller). Jeg sier ikke at E84 passer alle, eller er enn luksuriøs, moderne konstruksjon med det nyeste av teknologi, eller er BMW sin fineste model, dette er i bunn og grunn en noe høyere E9*. Kanskje t.o.m noe mer praktisk ifht sin høyden. Men sett imot f.eks E83 er den faktisk et reelt alternativ, noe jeg ikke hadde trodd før jeg begynte å kikke på den, eller prøvde den. Den kan også dra 2 tonn. Gratulerer med nok en ny bil. Litt interessant at du sammenligner modeller som egentlig ikke er sammenlignbare, da de aller fleste kommer i famile-"situasjonen" du er i nå. For min egen del har jeg samme syn på e84 som du beskriver helt først her, men bilene er absolutt pene, og spesielt i den fargen du har her, så det er kanskje på tide å bytte syn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mai 2, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2014 Et par ting som har skjedd. Titan nyrer har kommet på, og noen nye dekk. Var konservativ og behold de orginale 18", men tok å satt på nye sommerdekk, Nexen, 235x50x18 rundt baut. Etter et par mil, er det mye mer komfort nå og null sporing, deilig å slippe det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Mai 2, 2014 Share Skrevet Mai 2, 2014 Elsker den fargen, x1 er en kul bil. Hvordan ser den ut inni? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mai 2, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2014 Elsker den fargen, x1 er en kul bil. Hvordan ser den ut inni? Slik:Interiøret består av Oyster skinn, cool elegance pakken med sort tak, navi business. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Mai 3, 2014 Share Skrevet Mai 3, 2014 Hmmm ganske nydelig kombinasjon det der altså. Grattis med fin bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Mai 3, 2014 Share Skrevet Mai 3, 2014 Må jo ærlig innrømme at jeg ikke er fan av X1, men denne hadde en utrolig fin fargekombo. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hefner Skrevet Mai 5, 2014 Share Skrevet Mai 5, 2014 Her er godbilen ja... hadde aldrig trodd at jeg skulle si brun er fin farge men på denne er det jo helt knall. Kjerringa har også lagt merke til den bilen din når du grisekjører forbi her Veldig enig med E.H.D over her meget pen fargekombo. Syns du burde beholde de felgene du har nå jeg, ser bra ut det, også så deilig som du sier uten sporing. Polering ja... Det skulle jeg også hatt veit jeg, mye vaskeriper osv på min. Vurderer og sette det vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mai 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2014 Her er godbilen ja... hadde aldrig trodd at jeg skulle si brun er fin farge men på denne er det jo helt knall. Kjerringa har også lagt merke til den bilen din når du grisekjører forbi her Veldig enig med E.H.D over her meget pen fargekombo. Syns du burde beholde de felgene du har nå jeg, ser bra ut det, også så deilig som du sier uten sporing. Polering ja... Det skulle jeg også hatt veit jeg, mye vaskeriper osv på min. Vurderer og sette det vekk. Grisekjøring ja, X1 er ikke den du ligger bredt med tror jeg?! Men jeg har nå ikke prøvd da... Felgene står på, så får vi heller se hva som skjer med vinterfelg/dekk. Designet kler bilen, og i mine øyne er det ikke kult å senke SUV'er og ha hysteriske store felger og dekk på disse, meningen med disse bilene blir da meningsløs, kanskje har det med alder og gjøre? Overraskende over komforten med 18", Nexen er kanskje ikke Conti, men er mye komfort i disse og ingen sporing. Så så langt fungerer det brillefint, Morten på DekkNorge visste hva han anbefalte, bra! Får prøve å få til en polering av bilen før Nasjonaldagen, men må kanskje kjøpe med noen nye produkter. Ellers så er dette spec listen: Daten für die Fahrgestellnummer: WBAVP31080VK11903 Code Serienausstattung Standard Equipment S520A Nebelscheinwerfer Fog lights S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer S851A Sprachversion deutsch Language version German Code Sonderausstattung Optional Equipment S1CBA CO2 Umfang CO2 package S1CDA Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration S205A Automatikgetriebe Automatic transmission S216A Servolenkung-Servotronic HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S230A Zusatzumfang EU-spezifisch Extra package, EU-specific S249A Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel S255A Sport-Lederlenkrad Airbag Sports leather steering wheel S258A Bereifung mit Notlaufeigenschaften Tire with run-flat functionality S2LHA BMW LM Rad Y-Speiche 322 BMW LA wheel Y Spoke 322 S3AGA Rückfahrkamera Reversing camera S3ATA Dachreling Aluminium satiniert Roof rail, aluminum, satin finish Modellbezeichnung X1 xDrive20d Ausführung Europa Typschlüssel VP31 E-Code E84 Karosserie Sports Activity Vehicle Lenkung links Türen 5 Motor N47 - 2,00l (130kW) Antrieb Allrad Getriebe automatisch Außenfarbe Marrakeschbraun Metallic (B09) Innenraum Leder Nevada/oyster M.ked.gelb/schw (LUDP) Produktionsdatum 08.10.2009 Werk Leipzig Daten für die Fahrgestellnummer: WBAVP31080VK11903 Code Sonderausstattung Optional Equipment S3XLA X Line X Line S402A Panoramadach elektrisch Electric panoramic roof S413A Gepäckraumtrennnetz Trunk room net S420A Abgedunkelte Verglasung Sun protection glazing S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit S431A Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip S481A Sportsitz Sports seat S493A Ablagenpaket Storage compartment package S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S4AEA Armauflage vorn verschiebbar Armrest front, retractable S4CHA Edelholzausführung Fineline Wave Fine woodgrain version 'Fineline Wave' S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system S508A Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC) S521A Regensensor Rain sensor S522A Xenon-Licht Xenon Light S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S544A Geschwindigkeitsregelung mit Bremsfunkt. Cruise control with brake function S606A Navigationssystem Business Navigation system Business S612A BMW Assist BMW Assist S615A Erweiterte BMW Online Information Expanded BMW Online Information S616A BMW Online BMW Online S633A Vorbereitung Handy Business Preparation, mobile phone, Business S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD S6AAA BMW TeleServices BMW TeleServices S6ABA Steuerung Teleservices Control for Teleservices S6FLA USB-/Audio-Schnittstelle USB/Audio interface S6NFA Musik-Schnittstelle für Smartphone Music interface for Smartphone S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line S775A Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite P7G8A DESIGN COOL ELEGANCE P7HEA Connectivity Paket Connectivity Pack S7SNA Navi Business/Handyvorber. Bluetooth Nav Business/cellph. prep. Bluetooth Daten für die Fahrgestellnummer: WBAVP31080VK11903 Code Sonderausstattung Optional Equipment L801A Länderausführung Deutschland National Version Germany S840A Hochgeschwindigkeitsabstimmung High speed synchronisation S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe S879A Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German S8SCA Freischaltung Telematik länderspez. Telematics access request,country-spec. S8SDA Unterfahrschutz Ländervarianten Skid plate national versions S8SPA Steuerung COP Control unit COP S8TKA Passiver Fussgängerschutz Passive pedestrian protection S8V1A Hinweisschild Label S999A Auftragssteuerung "HEA" Job order management "HEA" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hefner Skrevet Mai 15, 2014 Share Skrevet Mai 15, 2014 Fin utstyrsliste det mr. Og ja helt enig med deg at det er meningsløst og senke og svææære hjul på den. Og ja har nok også noe med alder og gjøre. Skal ikke senke min heller digg med litt fjæring og komfort. Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mai 15, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2014 Fin utstyrsliste det mr. Og ja helt enig med deg at det er meningsløst og senke og svææære hjul på den. Og ja har nok også noe med alder og gjøre. Skal ikke senke min heller digg med litt fjæring og komfort. Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk Tja, X1 er jo forrige generasjon, hentet ifra E9*, så ikke mye fancy high tech her. Men de er ganske fri for barnesykdommer som følge av det. Dessuten er X1 ganske nøktern utstyrt på bruktmarkedet, spesielt nedover i EU. Mitt eksemplar er greit utstyrt, det er en no nonsense bil, er svært fornøyd med fargene dog. Marrakesch gjør seg spesielt i sola, noe som minner meg på, jeg har ikke fått polert den før 17.5. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Juni 16, 2014 Share Skrevet Juni 16, 2014 Interessant! Vurderer nå X1 opp mot Mazda CX-5, som er en sterk kandidat til ny bil hjemme. Bagasjerommet i X1 er noe mindre på papiret, men spørsmålet er om det har noe å si i praksis. Om en uansett egentlig må ha skiboks. Vi har 2 barn i barnesete og det med kortere sittepute bak var faktisk noe jeg ikke har tenkt over. Gjort deg noen flere tanker etter litt bruk? Dessverre er nye X3 for dyr fortsatt, og eldre X5, med 50/50 for at girkassa ryker er ikke så interessant det heller, selv om det EGENTLIG hadde vært stas. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå