Gå til innhold

Alpejohn's 530da Touring M-Tech 03


 Share

Anbefalte innlegg

Han er vel dypt nedi materien på Arduino og BT streaming med støtte for fjernkontroll fra rattet. Slik at han kan overraske alle oss med et fint produkt/spesifikasjoner som vi kan kjøpe fra han/bygge selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Otis skrev:

Han er vel dypt nedi materien på Arduino og BT streaming med støtte for fjernkontroll fra rattet. Slik at han kan overraske alle oss med et fint produkt/spesifikasjoner som vi kan kjøpe fra han/bygge selv :) 

jasså? spennende!
men han burde slengt opp noen nye bilder av bilen! begynner jo å bli noen år siden xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jada, jeg har den enda. :smile: Har bikka 323 000 km nå :cool:
Som Otis nevner så har jeg et prosjekt på gang, men det har stoppet litt da jeg venter på enda en ny bluetooth module.
Har sikkert 3-5 stk liggende som jeg har prøvd. Den siste jeg fikk har jeg ikke gjort så stort mye for å koble opp enda, da jeg ikke vet helt hvordan den skal kobles, og kineseren jeg kjøpte den fra har ikke snøring på det selv.. Så jeg må prøve og se hva jeg får til. Men venter (tror jeg) på en ny, som skal være mye bedre. Men jeg husker ikke om jeg bestilte den, jeg mener jeg gjorde det. Men jeg husker heller ikke hvor det var i fra, så jeg har liksom ikke noe bekreftelse på det. :mrgreen:

IMAG0912.thumb.jpg.11d36e40bf3daee703353eba4c2a035b.jpg

Her er en video for de som ikke har sett den i bilstereo forumet. :-)

Jeg plages også med kupevifta, den røyk her før jul, av naturlige årsaker. Så jeg kjøpte ny uorginal, denne laga mye støy og dura en del, så jeg klaga til koed og fikk bytta til ny orginal. Fikk montert dette, men etter noen uker smalt det inni dashen..
Vifta hadde da eksplodert på eine sida, og alt lå i en hau inni der. Dekselet over vifta var også knust.
ALt funka fortsatt, men det kom en "subbelyd" på full styrke. Dette ble også (sansynelligvis) identifisert da det var slepespor i dekselet over vifta på den sida som var heil.
Jeg hadde fortsatt den gamle orginale vifta, så jeg flytta over et "viftehjul" fra denne til den nye motoren og kjøpte nytt deksel.
Fikk montert med godt mot, alt funka fint. MEN..... når den går på fult har jeg fortsatt denne subbelyden.. Så jeg mistenker at akslingen på motoren er skeiv eller noe slikt.. Den rister fortsatt en del også, den er jo balansert lenger så det er jo ikke så rart.

Kontaktet koed, men det var vanskelig å reklamere på orginale bmw deler da de ikke var montert av bmw selv, samt det hele er usikkert hvorfor det skjedde, om det var noe løst inni der (det tror jeg ikke, så ingenting når jeg bytta), eller om det var en defekt.
Så jeg skjønner at de ikke får gjort noe med det. Men jeg skulle få rabatt på neste kjøp hos de som plaster på såret.
Kan ikke skryte nok av Geir Ove på Koed. Super service!

Det enda med at jeg kjøpte ei brukt orginal vifte fra Latvia, for 316 kr inkl frakt. Så planen videre er å bytte til denne, for å se om subbelyden forsvinner, og virker alt fint da, så driter jeg i alt og lar den stå til den ryker. Er så dritt lei å demontere dashen og vifta! Har gjort det 3 ganger nå.. Og det blir jo en gang til. Baah..! Men håper det blir bra da.

Ellers har jeg hatt en større lekkasje på høytrykkspumpa mi i fjor høst..
Sjekket priser rundt om og det kosta meg ca 4000 kr for byttepumpe. Var inn på ebay og kikka, kom over pakningsett til disse, så jeg bestilte og enda med å "overhale" pumpa selv, i den grad det kan kalles overhaling. :mrgreen:
Kosta meg 250 kr om jeg ikke husker feil. Pumpa funker fjell den dag i dag, og er tilsynelatende helt tett, over et halvt år etter, så det var kjempe suksess!
Og ikke spesielt vanskelig, et par fallgruver man kan gå i, men fant en bra guide på youtube. Men en vesentlig ting de ikke nevnte der som vist var veldig viktig, der ligger en metallskive, som er konet.. Den er jævlig lita, og ikke så lett å se at den er konet.. Snus denne feil vei lekker det vist ut diesel. Onkelen min gjorde den feilen et par mnd tidligere på ei mercedes pumpe av tilsvarende type. Så jeg var oppmerksom på dette. :lecture:

Pictures or it didnt happen.. 8-[

IMAG0805.thumb.jpg.71ea90e9da777f420f6909d7065cc555.jpg

 

IMAG0808.thumb.jpg.e5171df308aef70feeef8e2acffd21db.jpg


IMAG0812.thumb.jpg.030a0441ff31820068ad821503f628dc.jpg


Ellers har jeg endelig fått sveisa om vindusvisker armene til E60 typen.. :grin:

IMAG0818.thumb.jpg.dc41c6db370f5070e61c74d42485c12e.jpg

 

IMAG0826.thumb.jpg.f1c25a46591adb2f987f983cc6468774.jpg

Du spurte etter bilder, så nå reiner det litt bilder her av forskjellig.. :geek:


Så var det bilder av bilen da, først et jeg nettopp var ute ens ærend for å ta.. :mrgreen:
Se så fint det blomstrer i hagen! Bra jeg nettopp var ute å klippet gresset.. 8-[

IMAG1057.thumb.jpg.79aa0431fd37c06550a4dd7898de2d10.jpg




Så random bilder.. :geek:

IMAG0269.thumb.jpg.68c682d132b95e2578e46b5a3dd1496e.jpg


IMAG0950.thumb.jpg.e8b7599064a0bbee137f3a1548f9f73f.jpg



IMAG1042.thumb.jpg.1ad3b80fd68d3e5615f53641ad3a405a.jpg







IMG_20160515_203749.thumb.jpg.39f618a9e5a176d079ef7364b28e204c.jpg



Det var det hele for denne gang.. hehe

Jeg har foresten bestilt meg eKombi modul, fra Car-Solution. Denne gjør det mulig å vise kjølevanns temp, olje temp, volt samt hastighet i OBC displayet, og bla gjennom denne som normalt. Men at disse kommer opp der..
Har kikket på den i mange år, men først nå slo jeg til.. Mest intr i oljetemp da.. I følge de selv er denne såpass nøyaktig som +/- 1 grad.. Så det blir spennende å se! Spørs om jeg ikke legger opp et bilde eller to fra dette, evt en video.. :-)


Faen det er som skjer med forumet nå da? Jeg har ikke lagt til noen flere bilder under her, og hver gang jeg sletter dem, og lagrer så kommer det opp to nye..... Dritt.. Og alle smileys er bare en rute uten bilde..

IMAG0826.jpg

IMAG1045.jpg

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha se der ja! oppdatering jeg kan like! :D
har bilen rulla så langt ja? og du er like fornøyd enda? ^^

mye deler har du bytta på den nå? se bort ifra vanlige slite deler, men tenker diesel systemet og generelt motor deler?

den modulen du får opp oljetemp osv så meget interesan ut! hvordan var denne å koble?
e60 viskerarm oppgraderinga var lekker! det gjorde faktisk en hel del! :o

angående overhalinga av HT pumpa, mye jobb å få denne ut? må vel låse av registeret osv? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 13.7.2017 at 11.02, cbrAndy skrev:

Hei.

Hvordan ordnet du dette med homelink? 400mhz til 433mhz og ledningsnettet. finner ikke på gs. Har du info på dette?

 

Hei, jeg kjøpte sånn universal mottaker på ebay, kosta under 100 kr tror jeg. Det er en mottaker med et eller flere rele, og en fjernkontroll som sender på 315mhz (som min homelink  bruker, 315-390 MHz) jeg koblet da denne mottakeren til på port opneren der du vanligvis kobler på en bryter som monteres på veggen elns. Sånn at releet fungerte som bryteren. Da kunne jeg bruke fjernkontrollen til denne og kode homelink  med. Vips så erstatter homelink fjernkontrollen, og aktiverer mottakeren som da "trykker på bryteren" og porten opnes. 

Mener jeg laget en tråd om dette, husker ikke helt. Mulig det var her i prosjekt tråden min jeg la det ut. 

Ledningsnettet kjøpe jeg på gs for 60 kr tror jeg.. Men det er vist ikke tilgjengelig lenger. Men det er bare 2-3 ledninger da, så det er enkelt og lage selv. :)

Noe ala denne:

Look at this on eBay http://www.ebay.com.au/itm/291901288893

Men det er viktig hvilket type rele den bruker, husker ikke eksakt, men tror det måtte være såkaldt normally open, sånn at strømmen ikke går gjennom i normal stilling. (eller heter det da normally closed?) 

Samt at det må være momentary, eller push/release, altså at releet er aktivt kun når du holder nede knappen.. Husker ikke helt hva de kalte det.. 

Edit:

Momentary------------Press the Transmitter button A, the receiver relay A is ON, release button A; the receiver relay A is OFF, the same as B/C/D. 4CH are independent.

Denne er det du må ha. 

Her er linken til en jeg tror funker:

Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/231220448649

 

Jeg måtte forlenge antenna en del for å få bra mottak, nå kan jeg opne nedi veien, før jeg ser garasja. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.6.2017 at 23.41, Freakshow skrev:

haha se der ja! oppdatering jeg kan like! :D
har bilen rulla så langt ja? og du er like fornøyd enda? ^^

mye deler har du bytta på den nå? se bort ifra vanlige slite deler, men tenker diesel systemet og generelt motor deler?

den modulen du får opp oljetemp osv så meget interesan ut! hvordan var denne å koble?
e60 viskerarm oppgraderinga var lekker! det gjorde faktisk en hel del! :o

angående overhalinga av HT pumpa, mye jobb å få denne ut? må vel låse av registeret osv? :o

Strålende fornøyd enda ja. :)

Når det gjelder motor messing så har jeg ikke hatt noe form for problemer, sett bort i fra fødepumpe/returventil. Ja, så bytta jeg turboen i fjor sommer. Men den hadde ho gått over 300 kkm da, og det skjedde uker etter jeg chippa den. Jeg venta igrunnen på det. :P

Bortsett fra det har den alltid starta, sommer som vinter. :)

 

Har ikke fått montert olje temp modulen enda. Men skal gjøre det når jeg nå forhåpentligvis bytter kupevifte for siste gang! Da har jeg ut alt likavel og ledningene er lett tilgjengelig uten dashen på. Så får jeg lodda skikkelig sammen osv. 

Ht pumpa var egentlig ganske enkel å få ut, måtte av med innsug osv da, å koble fra et par kjøleslanger osv. Samt brette vekk litt over pumpa. Bruker spesial verktøy som man skrur inn forfra, som holder drevet og registeret på plass. Samt presser ut pumpeakslingen fra drevet. De  er festa med 3 mutre, der den ene sitter under pumpa, og langt inn, så man må til med forlenger å lete etter den i blinde. Men har du skrudd mye bil burde ikke det være noe nytt, så da går det greit. Jeg kjente meg frem til den og fikk den lett av. På samme måte når jeg monterte igjen. :P

Men alt i alt en kurant jobb. :)

Husker ikke om jeg nevnte det i den lange oppdateringen, men skulle bytte (og har nå bytta) ac kompressor å tørkefilter. Da kompressor hadde en irriterende ulelyd som var godt hørbar inn i bilen. Var og fikk fylt hele anlegget i går, alt var tømt av, betalte 1500 kr for å fylle det helt opp. Ikke ille det syns jeg. :)

Å nå er kompressoren endelig stille!! Dette har irritert meg i over 7 år! :P

I dag skal jeg bytte vannventilen, da den henger seg opp og blåser kokvarmt på passaskjersiden om jeg stopper og starter kort tid etterpå. Og sef bare når det er varmt ute. :P lite vits med ac da.. Hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah okey! spesial verktøyet noe du handlet på Ebay eller?

ser ut som jeg har fått problemer med bilen igjen. usikker på om det er HT pumpa som har tatt kvelden eller er i ferd med. eller om det er enda flere dyser...

angående spesial verktøyet så var det enkelt og montere? og bare sett pump på plass skru den fast også skru ut verktøyet? ikke noe mer hokupokus en det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel det settet jeg har..

Skrur av dekselet rundt vifta på motoren, samt vifta så har du god plass, så er der ei propp i forrkant 
som du skrur ut, da har du tilgang rett inn på akslingen til pumpa. Så løser du mutteren på hjulet og tar denne ut,
setter i den store ringen i gjengene i hullet som proppa sitter i, så setter du den ene dingsen inni og skrur den fast i drevet tror jeg, 
husker ikke helt hvordan det var, så skrur du inn senterskruen sånn at akslingen presses ut av drevet, og pumpa løsner.

Da har du selvsagt på forhånd tatt av innsuget og flytta alle slanger over pumpa, og fått av de 3 mutterene som holder den fast.
Jeg skrudde mutterene ut en halv cm kanskje, i tilfelle pumpa skulle flyge langt når den løsna. Men det gikk veldig fint. :)

Så skrur du da ut senterskruen på tersen, mener da at alt står igjen, bare skru ut senter skruen sånn at du får inn igjen akslingen når pumpa monteres igjen. Så setter du på mutterene å strammer litt, så trir jeg du kan fjerne tersen helt, sette på igjen mutteren p åakslingen og stramme denne, så mener jeg du kan stramme mutterene bak til slutt.. Så fjerner du da den store hylsa, setter på plass proppa å monterer alt rundt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har du noen bilder fra når dashen var ute da? ( og har det ordna seg med vifta? :) )

Eg skal inn med 3 veis komponentsett i min skjønner du, og skal ha 3" mellomtoner i dashen tenkte jeg, men skulle gjerne hatt litt mere bilder av hvor mye plass det er under der med tanke på plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 30.7.2017 at 12.16, hsd skrev:

Har du noen bilder fra når dashen var ute da? ( og har det ordna seg med vifta? :) )

Eg skal inn med 3 veis komponentsett i min skjønner du, og skal ha 3" mellomtoner i dashen tenkte jeg, men skulle gjerne hatt litt mere bilder av hvor mye plass det er under der med tanke på plassering.


Beglager seint svar!
Har noen bilder men de viser relativt lite egentlig.. 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått montert modulen enda.. 8-[

Men ei av ledningene skal kobles til pinne 15 på X101117 på LCM, denne er beskrevet som
 Oil level - thermal
 Engine control module (DME) DDE control module Digital diesel electronics control unit


Det var denne ledningen som vist nok skal gi signal om oljetemp i følge dem selv..
Så er der et par innstillinger som må velges etter den er laget til, litt usikker på hva disse gjør.. :?

Er det mulig å aktivere oljetemp i software på DDE4?

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Nei nå er det lenge siden sist hæ?
Skjedd mye sikkert, men husker nok ikke alt. :P

IMG_20190406_142612.thumb.jpg.0149d1c9fcf971d7407e6b16b8fff231.jpg

 



Har fått montert ekombi modulen @TRF, ser ut til å fungere fint! Jeg har kjøpt adapter til bunnpluggen i panna for temp sensor da, så etter hvert hadde jeg en plan om å sette i en sensor for å teste påliteligheten. Den blir vist kalkulert ut i fra forskjellig info som kjølevann, oljemengde, utetemp osv tror jeg.. Mener det var det dem sa de så laga dette her. Skulle vist være meget nøyaktig hevdet de. En så lenge så får det holde med et bilde som bevis.. :)

IMG_20181217_204403.thumb.jpg.7b185ef40157ee4dd5e1c6587903f80e.jpg

 

Ellers kan jeg nevnde det jeg kommer på i farta som har opptatt meg i det siste;

-Fått oppgradert BM54 i england med kraftigere forsterker og linjeutganger, får no jævlig med støy i høytalerene med en gang signalkablen kobles på, uten noe i andre enden, litt usikker på hva jeg skal gjøre.. Har fått sånn ground loop adapter jeg skal prøve å se om det blir bedre. Håper det, for det var en kostbar affære!

IMAG1837.thumb.jpg.9f035bf85967c8cfcd2ca816355bb076.jpg

 

-Tegnet og 3d printet "adapter" til uorginalt ryggekamera da det orginale tok kvelden. Funker knall, var mye bedre kvalitet på bildet på kinakameraet, pluss det ser 10 ganger bedre i mørke en det orginale. Eneste er at det skulle vært vinkla litt mer oppover, sånn jeg ser litt mer rett bak.

IMG_20180104_105129.thumb.jpg.9cf86d1b80e49e29f0fa32c50e499738.jpg

IMG_20180104_120538.thumb.jpg.4f81deeaa6c25e41b60c7e8ff2582e02.jpg

IMG_20180104_121636.thumb.jpg.afdee92c5b63f2ac9da01cf0f3a962f6.jpg

 

-Bluetooth musikkadapteret mitt er montert i bilen og fungerer fint, kretskortet jeg fikk laga som skulle samle alt på et kort har sansyneligvis en kostruksjonsfeil (av meg) så får ikke kontakt på ibus av en eller annen grunn, så bruker arduino med tilleggskort osv. Men det funker fint, og er jævla kjekt å ha! Slippe å bytte sang på spotify på tlf er veldig greit. :P

 

-Jeg har fått laget meg ny nøkkel! Den ene nøkkelen jeg hadde skar jeg opp for å bytte batteri for mange år siden, men har aldri blitt gjort no mer. Plutselig ble rekkevidden enda dårligere på den jeg brukte, og til slutt sleit den i det hele tatt med å virke.
Endte da med å kjøpe sånn sett på ebay med nytt hus og en blank nøkkel (det finst to typer nøkkelblad på diamantnøkkel! Spør meg hvordan jeg vet.. :P ). Fikk brukt den jeg hadde opna for mange år siden, lodda på nytt batteri, filte nøkkelen på et lokalt låsesenter (300 kr elns), satte sammen nøkkel. SUKSESS! Funker faen meg bedre en den gamle noen gang har gjort! Batteriet må ha vært dårlig lenge tror jeg!

 

-Har byttet casterstag å de andre som står rett ut da de begynte å kakke å hadde dårlige foringer. 

-Knakk ei framfjær, så nødløsning var brukt fjær fra huggeriet. Blir nok å byttte begge to neste sommer tenker jeg.

-Fikk plutselig opp ladelampe etter å ha parkert på ferga. Dynamo ladet ikke lenger.
Googlet meg rosa og fant ut at jeg kunne bytte laderegulator på min dynamo (HELDIGVIS!). Fikk bestilt ny, fra autodokk eller noe i den dur. Kosta vel 300 kr elns tror jeg.. Min var bokstavelig talt oppbrukt. Gikk fra å lade 13.9 til 14.3-14.5. Helt topp!


IMG_20190522_194140.thumb.jpg.3485ed23cd9159482a02c1465bc38a9f.jpg

 

-Skulle justere nivåreg. med Rheingold etter fjørbytte da den ble litt skeiv, sleit me å få lagra resultatet, fikk feil i speedometer, tok ut modul og satt inn igjen, feil forsvant men kom permanent igjen et par timer senere. Fikk heller ikke kontakt med modul lenger. Lang historie kort, testa gamlingen sin EHC modul, samme greia. Målte strøm i kontakta, 7 volt. Brudd i ledning.
Lagt opp midlertidig ledning og nå funker alt knall. Fikk til og med til å justere nivå i rheingold, mye enklere der en i inpa på tysk :P

-Vært på EU; rust på bremserør (et bak som jeg ikke bytta da jeg hadde ned bakstillinga, for det var strøkent på den tia)
Gåen fjernlyspære, dårlig håndbrekk og manglende varseltrekant (den ligger i dekselet i garasjen :P )
Alt i alt ganske ok. Fikk pussa reint røret, var ikke ille under all drittn heldigvis. 

-Har realisert noe jeg har hatt lyst å gjør lenge, og gå for usa lykter med refleks og sidemarkeringlys, kastet halogenreflektoren til helvete å satt inn Evox-r 2.0! Faen lyser bra! :P  Og personlig synes jeg det er stilig med orange sidelys. Jeg er derimot ikke så fan av orange lys i blinklys.

IMG_20190608_211715.thumb.jpg.ff576de591491a3a4d3ff6ce03408620.jpg

IMG_20190707_230425.thumb.jpg.0db65936c51745b412a9105d18d62cb1.jpg
 

IMG_20190708_024803.thumb.jpg.0233551df021ab3cbe92b20129550507.jpg

IMG_20190711_022055.thumb.jpg.ff22a15c9d8aa8854e94440326187bdc.jpg

IMG_20190711_030310.thumb.jpg.0528549428e12dce39fcfcb4a229be35.jpg

 

-Var i sverge en snartur i ferien, kom hjem og fikk varsel om lite kjøleveske dagen etter. Vått på garasjegulvet. Gåen vannpumpe.
Sjekket loggboka, den rakk å gå ca 121 000 km SKF pumpa jeg monterte. Kan vel ikke klage på det? Ei uke seinere var ny pumpe på plass å alt supert igjen.

-Denne uka har jeg slipt lakkrust på bakskjermen, klar for klarlakk nå så er det gjort også. Kommer vel igjen om ikke lenge uansett da. :( Men det er hvertfall gjort!

-Har lagt merke til at vippen på takluka er litt lav på eine sida, så er nok knekt et stag der.. Må vel se på det en dag også, men det ser ikke så gøy ut.. Men er vist mulig å ta ut hele glasset å byttte det overfra. Så det er jo positivt! Blir vel nevnt på neste 2 års rapport. :P

-Håndbrekken ja, har aldri fått den til å ta skikkelig, jeg strammer så den begynner å ta på 3. kneppet, men kan dra spaken nesten opp i taket likavel uten at det blir så mye kraft på bånda. Har mistenkt lenge at wire strekker seg på en eller annen måte..
Nå virka det som den hang seg opp også, så nå blir det bytte av wire når lommeboka tillater det.


Det var vel alt jeg kom på for denne gang. :P
Håper bilda falt i smak. 😆


Edit:
Glemte å nevne vannventilen jeg har "overhalt" :P 

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...