Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bytte olje på min 318d 2008-modell og lurer litt på hvilken olje jeg bør kjøpe. Ifølge castrol.no er det castrol edge 5W-30 som gjelder. Har tittet litt rundt på nettet og funnet flere versjoner av castrol edge, både med 5W-30, 0W-30 og annet. Er ikke 0W-30 å anbefale for kjøring i kalde Norge (og Finland)?

 

Har blant annet sett på disse to, begge er godkjent for BMW LL04.

http://www.billigbilpleje.dk/product/castrol-slx-edge-professional-powerflow-bmw-ll04-0w-30-1-ltr-x-12-stk-1085/

http://www.billigbilpleje.dk/product/castrol-edge-5w30-longlife-1-ltr-x-12-stk-1028/

 

Hvilken vil dere anbefale? Evt noe annet dere anbefaler?

Du kan bruke begge, men 0w-30 vil være bedre ved kaldstart. SÅ bor du i kaldt klima, gå for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke begge, men 0w-30 vil være bedre ved kaldstart. SÅ bor du i kaldt klima, gå for den.

Takk for svar!

Jeg bor i Oslo, så der burde det vel holde med 5W-30, men hender jeg kjører til Finland (har finsk kjæreste) og der kan temperaturen bikke -25.

Noen ulemper med 0W-30 i forhold til 5W-30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg bor i Oslo, så der burde det vel holde med 5W-30, men hender jeg kjører til Finland (har finsk kjæreste) og der kan temperaturen bikke -25.

Noen ulemper med 0W-30 i forhold til 5W-30?

Nei, ikke annet en prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite olje problem med min 525tds , vedlagt bilde.

 

 

slange nr 10 og 11 , som går inn i oljefilter braketten, der har jeg en lekkassje, har byttet 2 simmeringer, satt i en tykk solid en , lakk fortsatt , satt i samme som satt der , lakk fortsatt...

 

det skal være en pakkning mellom oljefilter brakketen og blokka , ikke på dette bilde men et annet bilde jeg har sett på GS.

 

Kan det plutselig lekke av denne?

 

Vanskelig og se da det er mye slanger og trangt , må demontere ganskje mye...

 

byttet motorlabb så "flyttet og dro" litt i de olje slangene , etter det har det lekt litt .. tenkte ny simmering ville hjelpe.

 

sjekket i går , de har ikke sprekt heller ..

post-56450-0-60584300-1421226574_thumb.j

Endret av e30_joakim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente Oringer :)

 

hadde en kammerat som kom med en eske alt fra det minste til store Oringer,  som brukes på koblinger på gravemaskiner, fant helt like , og de passet , men likevel så drypper det ..

 

 

mulig det kan være oljetrykksføleren som sitter på oljefilter brakketen? det sitter det vel pakkning eller kobber ring?

 

skal vel litt til at det lekker av oljefilter pakkningen bak brakketen mellom blokka og filteret , men det er jo en mulighet.. får nesten bare begynne å skru fra hverandre og se ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at det lekker fra dette punktet (slangene inn i filterhuset). (jeg har dog bare knota med det på e34 selv). Det er også et kjent problem at det lekker ved bruk av andre enn originale oringer. Det er svært vanskelig å si at en oring er "den samme" når du sammenligner den med en gammel oring. Dimensjonen skal være 13,4  x 1,78. Jeg er ikke noen "o ring mann", men jeg tviler på at dette er en helt alminnelig dimensjon (ikke skyt meg om jeg tar feil)-

 

Når det er sagt, så regner jeg med at du verifiserer hvor det lekker fra, og at vi slipper 4 sider med "hvor kan det lekke fra". Det kan naturligvis lekke fra alle disse stedene, men oringene du prater om er et kjent problem.

Om du er i tvil så vask skikkelig rent, og følg med på hvor det kommer fra.

 

Til info, denne tråden er basert på at folk som svarer faktisk vet litt om hva de prater om. Dette stiller "krav" til de som svarer (og vi har en meget god gjeng som svarer her inne), men også til de som spør. Momentet jeg tok i forrige post kommer ikke fra "ingenting", og det hadde faktisk kosta e30_joakim (jeg mener ikke å henge deg ut, det er bare et eksempel) lite å sjekke om det var noe i "spesielle dimensjoner, bruk original".

 

Det er godt mulig jeg tar feil, og riktige o ringer er brukt. Det gir dog lite til tråden å bare  motsette seg dette uten noen forklaring annet enn at man ikke likte svaret (satt på spissen). Dette er altså ikke ment for å ta e30_joakim som naturligvis er velkommen her, bare å belyse en trend jeg håper vi kan bli kvitt.

 

Så, vask skikkelig rent, og se om du får verifisert hvor det faktisk lekker fra :) Husk å oppdatere her etterpå, så andre kan dra nytte av løsningen du kommer frem til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om d går bra å kjøre uten dpf en stund, uten å omprogramere. Vet att d blir feilkode, men tar motoren skade av d? Er en n47d20.

Når jeg gjorde dette, så ble det gjort i 2 trinn. Først bytte av eksos, deretter omprogrammering. Jeg fikk da beskjed hos han som leverte dette til bilen, at jeg IKKE burde bruke bilen før den var omprogrammert. 

 

Noe jeg forsåvidt ikke betviler, siden den røyk mye mens jeg forsiktig rygget den ut av verkstedet og ut på parkeringsplassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...