Gå til innhold

Hjulkontroll hva må gjøres?


tennbrikket
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, hadde bilen på verksted for å få utført 4hjulskontroll. Henter bilen etter jobb, og får dette arket. Eneste kommentar var at det var vanskelig og få justert venstre foran. Camber venstre foran er vell rimelig utenfor spec? Noen her som har inputs på hva jeg burde gjøre? Sende bilen ett annet sted eller er det noe som må byttes? Nye foringer i powerflex framme og senkesett er helt nytt. Bilen det gjelder er E46 320dat.

 

Eller er det blitt gjort en dårlig jobb av verksted? Setter pris på alle kommentarer.

15396974414241522106059072176017.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er vel alle biler solgt i land med venstre kjøring stilt opp med mer camber på venstre side for å dra/dytte bilen mer naturlig ut i kjørebanen, mot hvitstripa.

Casterverdien er jo helt på tryne. 

Men om avviket skal være så mye kan jeg ikke uttale meg om. Synes det er rart at de ikke har fått camber mer "riktig" da det justeres med topplageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Når er vel alle biler solgt i land med venstre kjøring stilt opp med mer camber på venstre side for å dra/dytte bilen mer naturlig ut i kjørebanen, mot hvitstripa.

Casterverdien er jo helt på tryne. 

Men om avviket skal være så mye kan jeg ikke uttale meg om. Synes det er rart at de ikke har fått camber mer "riktig" da det justeres med topplageret.

Dette er første gangen jeg har en bil på hjulkontroll, så jeg har null peiling. Ser bare at det er røde tall, og at røde tall sjeldent indikerer noe godt.

34 minutter siden, scoot skrev:

Ta firehjulskontroll hos BMW. Har prøvd diverse verksteder, helt klart best erfaring med kontrollene utført av BMWs egne verksteder.

Hadde veldig lyst til å ha den hos BMW, men verkstedet jeg brukte ligger type 30m unna jobben, så er så lettvint å bare slippe den av der på morgenen, og hente den etterpå. Lite lyst til å kjøre med ett oppsett som spiser opp de splitter nye vinterdekkene mine, så får vell kanskje bite i det sure eplet og ta en dag avspasering for å få det gjort hos BMW.

 

Fant ett bilde fra det jeg tror er forrige hjulkontroll, og utifra det lille jeg forstår så var tallene endel grønnere på den tiden. Dato er 2011, så mye kan ha skjedd på de årene. Jeg har eid bilen siden 2015 og eneste modifikasjonene jeg har utført på understell er senkesett og powerflex foringer.

IMG_20180806_223043__01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke det på den siden du fikk tak i ny spindel fra høggeren da? sikker på at den ikke er skeiv? 

Kan sammenligne avstanden fra fjørbein inn til felgen på begge sider oppe. Dersom det er stort avvik, kan det være tegn på skeivhet. 

men de K-MAC topplagerene dine, bytta du begge til nye originale? eller står de på enda? Er vell sånn som på e36, at eneste som kan justeres er spissinga originalt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, hsd skrev:

er ikke det på den siden du fikk tak i ny spindel fra høggeren da? sikker på at den ikke er skeiv? 

Kan sammenligne avstanden fra fjørbein inn til felgen på begge sider oppe. Dersom det er stort avvik, kan det være tegn på skeivhet. 

men de K-MAC topplagerene dine, bytta du begge til nye originale? eller står de på enda? Er vell sånn som på e36, at eneste som kan justeres er spissinga originalt. 

 

 

Stemmer det angående spindelen. Nå kom jeg på at det var ett stag som går på bærebrua (hvis jeg ikke tar helt feil) Der sitter det vell en foring. Denne var mildt sagt rimelig gåen mener jeg å huske. Nederst på bilde nedenfor. Kan det være noe så enkelt som at den delen gjør at venstre siden ikke blir riktig.

 

Edit: endeledd er det vell det heter

 

Angående de k-mac topplagerne så ble de byttet ut. Handlet alt nytt fra koed da de hadde gjort jobben sin.

424.jpg

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kvasi skrev:

Jo den er laangt utenfor spec, har virkelig verkstedet levert fra seg dette uten å påpeke grunnen til at det er sånn...

hehe, fikk bare beskjed at det var vanskelig og stille noe på venstre siden. De måtte bruke mye varme, og det var bare såvidt det gikk. Rattet syns jeg også er litt skjevt. Frister og få byttet begge endeleddene, for å ta ny kontroll hos Bilia. Når det er sagt så skal jeg innom for å prøve å få en litt mer detaljert arbeidsbeskrivelse. Var endel folk der da jeg kom, i tillegg så hadde jeg en frisørtime jeg måtte rekke så hadde ikke tid til å stå å grave heller.

 

Har prøvd og google meg ihjel, men caster er visst virkelig ikke lett å stille på. Etter hva jeg har skjønt så har endeledd litt å si for camber. Det var også noen som nevnte at ved justering av camber så kunne caster følge litt med. Dog har jeg null peiling, og det fantes hundre forskjellige meninger om dette på forums.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg klarer å huske er det kun spissing om er justerbart foran på E46, og den justerer man på endeleddene. Altså har du utslitte kuler, og enten feil eller feil montert foring bakerst på broen hvis disse var nye.
Eller, såklart, helt føkt spindel eller festepunkt i chassis på bakerste brofeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kvasi skrev:

Såvidt jeg klarer å huske er det kun spissing om er justerbart foran på E46, og den justerer man på endeleddene. Altså har du utslitte kuler, og enten feil eller feil montert foring bakerst på broen hvis disse var nye.
Eller, såklart, helt føkt spindel eller festepunkt i chassis på bakerste brofeste.

Takk for svar. Tja, er uten tvil sjanse for mye variabler og feil her. Vet ikke hva som er lurest. Sette den tilbake dit og få dem til å undersøke understellet, eller gamble på at det ikke har blitt gjort en god nok jobb, og heller sette den av hos bilia og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, scoot skrev:

Ta firehjulskontroll hos BMW. Har prøvd diverse verksteder, helt klart best erfaring med kontrollene utført av BMWs egne verksteder.

Dette kan sikkert ha med og gjøre at BMW foreskriver vekter i bilen under kontrollen. Typisk 75 kg. i begge framsetene 75 kg. i baksetet og full tank men dette varierer litt mellom modellene. Mange uavhengige slurver med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom verkstedet nå, eneste de sa var at camber gikk ikke an å justere på disse bilene.    (Det er jo ingenting i tårnlager som  kan justeres) Synste høres veldig rart ut da jeg så flere videoer på YouTube hvor folk forklarte hvordan man justerte dette på BMW i toppen av tårnlager. 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46-320d-lim/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/2XhqyNV

Rattet er også veldig skjevt mot venstre.... Planen nå er å sende en mail til Bilia Kongsvinger med vedlegg av hjulkontroll for å høre om det er noe som kan stilles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tennbrikket said:

Var innom verkstedet nå, eneste de sa var at camber gikk ikke an å justere på disse bilene.    (Det er jo ingenting i tårnlager som  kan justeres) Synste høres veldig rart ut da jeg så flere videoer på YouTube hvor folk forklarte hvordan man justerte dette på BMW i toppen av tårnlager. 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46-320d-lim/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/2XhqyNV

Rattet er også veldig skjevt mot venstre.... Planen nå er å sende en mail til Bilia Kongsvinger med vedlegg av hjulkontroll for å høre om det er noe som kan stilles på.

er ikke noe god camber justering på e46. Det du ser i linken er bare at man prøver å tvinge boltene på topplageret maks ut i hullet i støtdempertårnet. men her snakker vi somregel om kanskje 1mm justering. Ikke sett det verktøyet før, vanlige om man skal prøve på dette er bare å ha pipa til støtdempertoppen, samt en lang 1/2" forlenger slik man klarer å presse det med håndemakt når man holder på enden og drar/presser. Dette er litt mere siste finish enn enn reel justering slik som spissingen. 

skulle du hatt noe reel justering måtte det sett ut som under ( ikke noe man gjør på veibil), eller hatt justerbart topplager. Er enig med kvasi selv, ta en mekanisk sjekk og let etter skeivheter eller feil som kan påvirke før du gjør noe mere. Sjekk klaring fra coilover til felgkant. Er den ulik, så har du samme ulikheten i camber. 

IMG_0474.jpg

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med en kamerat som har tidligere jobbet på verkstedet som utførte hjulkontrollen. Dessverre så var det visst kun gamle volvo folka der borte klarte å skru på. Han hadde selv justerte camber på bmw (tidligere eid flere bmwer) foran med metoden beskrevet i TIS uten problemer, han sa at jeg burde bare reise tilbake og klage, og hvert fall få rattet rettet opp. Ser ut som man dessverre ikke kan være like heldig alle steder. Da har jeg fortsatt trua på at det skal være mulig å stille bilen innenfor specs. Skal som nevnte av folk ovenfor se etter skjevheter, må bare vente på ledig garasjetid.

Avventer fortsatt på svar fra bilia, men lurer på om jeg skal ringe for å få ett prisoverslag på bytte av endeledd+hjulkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...