Øyvind L. Skrevet Desember 31, 2006 Share Skrevet Desember 31, 2006 Sitat ifra BMWCCN: 1. Når det er sagt, er 325i-bremsene helt marginale, selv for en 318iS. For biler med 200+ hk er de meget underdimensjonerte. 2. Jeg tror det er veldig få som har problemer med fading på bakbremsene på E30 325i, så helt originale bremseskiver og klosser burde fungere bra. Foran er det derimot nokså underdimensjonerte bremser på 325i. 3. Det ville ikke jeg godkjent. 325i har faktisk relativt dårlige bremser i utgangspunktet. De er både dårlige (mangler moderne ABS-teknologi) og underdimensjonerte. Til gjengjeld er de lette, pålitelige og enkle å skru på. Skal jeg finne flere eksempler så bare si ifra.. Og jobber alle disse i BT eller nede på den lokale knoksen? Så det du sier er at BT har sakt at E30 325i bremsene er godkjente for 220hk? Hvis du kan dokumenter det så skal jeg gi meg og si at du hadde rett og vi andre hadde feil. Når det er sakt så er min E30M3 med S50B30 godkjent med den motoren og originale bremser forann og bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Desember 31, 2006 Share Skrevet Desember 31, 2006 http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=295 er disse levert med tuv godkjenning??? vet jeg kom over et bremsesett med tuv godkjenning til e30 men finner det ikke,porchebremser om jeg ikke tar feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TSL Skrevet Desember 31, 2006 Share Skrevet Desember 31, 2006 ØVIND SREV Så det du sier er at BT har sakt at E30 325i bremsene er godkjente for 220hk? Hvis du kan dokumenter det så skal jeg gi meg og si at du hadde rett og vi andre hadde feil. jeg kan dokumentere at 325 bremsene er godkjente med 220 hk. schnitzer s3t er basert på 323 som har samme bremsene som 325. og s3t er levert med 220hk og 319nm jeg sitter med de orginale tuv papirene til en s3t så veit at dette stemmer. har forøvrig også hatt en s3t. harge h27 er levert m 207 hk på std 325 bremser hvordan har du fått godkjent 3l m3 motor på std e30 m3 bremser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 31, 2006 Share Skrevet Desember 31, 2006 ØVIND SREVSå det du sier er at BT har sakt at E30 325i bremsene er godkjente for 220hk? Hvis du kan dokumenter det så skal jeg gi meg og si at du hadde rett og vi andre hadde feil. jeg kan dokumentere at 325 bremsene er godkjente med 220 hk. schnitzer s3t er basert på 323 som har samme bremsene som 325. og s3t er levert med 220hk og 319nm jeg sitter med de orginale tuv papirene til en s3t så veit at dette stemmer. har forøvrig også hatt en s3t. harge h27 er levert m 207 hk på std 325 bremser hvordan har du fått godkjent 3l m3 motor på std e30 m3 bremser? Hvis du har de papirene så er jo det helt topp.. Da er det bare slå de i bordet hos BT når du skal gjodkjenne en E30 med 220hk, da må de gi seg. Men at de er overdimensjonerte blir likevel feil å påstå. Jeg hadde en veldig hyggelig samtale med BT når jeg skulle bygge om min E30M3. Gjorde alt de sa jeg måtte gjøre og dokumenterte alt jeg gjorde og alt som jeg måtte bevise for de. Feks så er toppfarten den samme i min M3 nå som når den har original motor siden den har samme diff. Det er en av grunnene til at de godtok originale bremser.. Evo3 er levert med samme bremser og den går 248kmt. JEg dokumentert dette for de og da måtte de gi seg.... Mine bremser er for små når det kommer til banekjøring, da blir de rett og slett for varme. Skivene er for små til så mye effekt som jeg har nå, men til gate kjøring i norge er det bra. Jeg skal bytte til større bremser ettervært. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Desember 31, 2006 Share Skrevet Desember 31, 2006 Feks så er toppfarten den samme i min M3 nå som når den har original motor siden den har samme diff. Det er en av grunnene til at de godtok originale bremser.. Er det sånn de tenker ? Tenkte de ikke over at du kommer til å få en mye mer brutal aks?. Det er jo det som gjør det hele farlig, du kan ha mye større fart på kort avstand og må derfor ha lik proposjonal bremseeffekt? Eller er det noe jeg har glemt å ta i betrakning? Edit: Alpina 294mm bremsene foreligger det papirer på til E30 vet jeg. Det er vel de samme bremsene som "M3"n til V. Hasle med S38B3X ble godkjent med? Disse burde være aktuelle ved ombygginger opp til over 300hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 31, 2006 Share Skrevet Desember 31, 2006 Feks så er toppfarten den samme i min M3 nå som når den har original motor siden den har samme diff. Det er en av grunnene til at de godtok originale bremser.. Er det sånn de tenker ? Tenkte de ikke over at du kommer til å få en mye mer brutal aks?. Det er jo det som gjør det hele farlig, du kan ha mye større fart på kort avstand og må derfor ha lik proposjonal bremseeffekt? Eller er det noe jeg har glemt å ta i betrakning? Ja det var det jeg også mente, men gadd ikke diskutere det med BT Men nå er dette 3 år siden da. Ifølge gutta i Skien som driver å bygger om så blir det vist bare vanskeligere og vanskeligere å godkjenne ombygging. Tror ikke det er mange E30M3er i norge som er godkjent uten TÜV papirer, men det er min.. De var også veldig opptatt av støye ifra eksosen når jeg skulle godkjenne. Måtte være 86db eller mindre. Jeg måtte henge på en 324d bakpotte for å komme så langt den i db, men det sa de ikke noe på.. Men som sakt så er det viktig å kunne dokumenter alt når man skal godkjenne og ikke begynne å kverulere. Det er de som bestemmer så hvis de plutselig merer at du ikke skal få skilte så får du ikke det. En grei bol å kjøpe er en som heter; Krav til kjøretøy - 2/94 Den får du kjøpt her: www.lastogbuss.no Det står det mye kjekt om godkjenning og lovligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
styggen82 Skrevet Desember 31, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2006 Sitat ifra BMWCCN: 1. Når det er sagt, er 325i-bremsene helt marginale, selv for en 318iS. For biler med 200+ hk er de meget underdimensjonerte. 2. Jeg tror det er veldig få som har problemer med fading på bakbremsene på E30 325i, så helt originale bremseskiver og klosser burde fungere bra. Foran er det derimot nokså underdimensjonerte bremser på 325i. 3. Det ville ikke jeg godkjent. 325i har faktisk relativt dårlige bremser i utgangspunktet. De er både dårlige (mangler moderne ABS-teknologi) og underdimensjonerte. Til gjengjeld er de lette, pålitelige og enkle å skru på. Skal jeg finne flere eksempler så bare si ifra.. Og jobber alle disse i BT eller nede på den lokale knoksen? øyvind L: Så det du sier er at BT har sakt at E30 325i bremsene er godkjente for 220hk? Hvis du kan dokumenter det så skal jeg gi meg og si at du hadde rett og vi andre hadde feil. Når det er sakt så er min E30M3 med S50B30 godkjent med den motoren og originale bremser forann og bak. det har jeg ikke sagt, du må lese hva jeg har skrevet, spurte deg jo bare om sitatene du la fram var fra folk som jobbet på BT eller ikke. nevnte ingenting om 220 hk på de bremsene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 31, 2006 Share Skrevet Desember 31, 2006 Sitat ifra BMWCCN: 1. Når det er sagt, er 325i-bremsene helt marginale, selv for en 318iS. For biler med 200+ hk er de meget underdimensjonerte. 2. Jeg tror det er veldig få som har problemer med fading på bakbremsene på E30 325i, så helt originale bremseskiver og klosser burde fungere bra. Foran er det derimot nokså underdimensjonerte bremser på 325i. 3. Det ville ikke jeg godkjent. 325i har faktisk relativt dårlige bremser i utgangspunktet. De er både dårlige (mangler moderne ABS-teknologi) og underdimensjonerte. Til gjengjeld er de lette, pålitelige og enkle å skru på. Skal jeg finne flere eksempler så bare si ifra.. Og jobber alle disse i BT eller nede på den lokale knoksen? øyvind L: Så det du sier er at BT har sakt at E30 325i bremsene er godkjente for 220hk? Hvis du kan dokumenter det så skal jeg gi meg og si at du hadde rett og vi andre hadde feil. Når det er sakt så er min E30M3 med S50B30 godkjent med den motoren og originale bremser forann og bak. Jeg vet desverre ikke hva de på BMWCCN jobber med så for alt jeg vet så kan godt en av de jobbe hos BT, men det vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer Guy Skrevet Januar 13, 2021 Share Skrevet Januar 13, 2021 På 31.12.2006 den 12.12, TSL skrev: ØVIND SREV Så det du sier er at BT har sakt at E30 325i bremsene er godkjente for 220hk? Hvis du kan dokumenter det så skal jeg gi meg og si at du hadde rett og vi andre hadde feil. jeg kan dokumentere at 325 bremsene er godkjente med 220 hk. schnitzer s3t er basert på 323 som har samme bremsene som 325. og s3t er levert med 220hk og 319nm jeg sitter med de orginale tuv papirene til en s3t så veit at dette stemmer. har forøvrig også hatt en s3t. harge h27 er levert m 207 hk på std 325 bremser hvordan har du fått godkjent 3l m3 motor på std e30 m3 bremser? På 31.12.2006 den 12.12, TSL skrev: ØVIND SREV Så det du sier er at BT har sakt at E30 325i bremsene er godkjente for 220hk? Hvis du kan dokumenter det så skal jeg gi meg og si at du hadde rett og vi andre hadde feil. jeg kan dokumentere at 325 bremsene er godkjente med 220 hk. schnitzer s3t er basert på 323 som har samme bremsene som 325. og s3t er levert med 220hk og 319nm jeg sitter med de orginale tuv papirene til en s3t så veit at dette stemmer. har forøvrig også hatt en s3t. harge h27 er levert m 207 hk på std 325 bremser hvordan har du fått godkjent 3l m3 motor på std e30 m3 bremser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer Guy Skrevet Januar 13, 2021 Share Skrevet Januar 13, 2021 Hallo Stemmer det for jeg har bygd en tysk S3T på Norsk 318i og godkjent den hos BT for mange år siden. Den hadde originale 323 bremser riktignok med ABS men ellers var skivene og kalipere originale. Slet fryktelig med det når jeg kjørte på bane med den da ble de alt for varme og byttet skiver veldig mange ganger pga. kast. Ellers var det en meget raks bil den gangen og var ikke mange som fulgte den rundt banen. Solgte den da jeg crashet den til en I arendal og sist jeg så den var det en på Trømøy som hadde den, men da var karroseriet meget rustent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Januar 13, 2021 Share Skrevet Januar 13, 2021 På 31.12.2006 den 0.38, T Y racing skrev: drit bra kommentar.. not!! skal bremsene bremse vekta på bilen,eller hk og nm i motoren??? Spot on. Bremser har i utgangspunktet ingenting med effekt å gjøre, men med vekt og toppfart. Så lenge man ikke endrer på toppfart og vekt så ser jeg heller ikke behov for å endre bremser. Toppfart kan være mekanisk begrenset av girkasse/bakaksling utveksling osv, eller elektronisk regulert på nyere biler. Det er ikke automatikk i at mer effekt=høyere toppfart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Januar 13, 2021 Share Skrevet Januar 13, 2021 58 minutter siden, dopus skrev: Spot on. Bremser har i utgangspunktet ingenting med effekt å gjøre, men med vekt og toppfart. Så lenge man ikke endrer på toppfart og vekt så ser jeg heller ikke behov for å endre bremser. Toppfart kan være mekanisk begrenset av girkasse/bakaksling utveksling osv, eller elektronisk regulert på nyere biler. Det er ikke automatikk i at mer effekt=høyere toppfart. Så, en bil som har 0-100 på 4 sek og en som har 0-100 på 25sek klarer seg med samme bremser hvis det skjer noe under full gass/akselerasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 14, 2021 Share Skrevet Januar 14, 2021 Begge sider har rett og feil. Det er naturligvis helt riktig at det i hovedsak er vekt og hastighet som betyr noe for bremser. Men med økt effekt regner man også med økt belastningsgrad, som er det Kvasi referer til. Marius2002 og ogee1 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Januar 14, 2021 Share Skrevet Januar 14, 2021 25 minutter siden, TRF skrev: Begge sider har rett og feil. Det er naturligvis helt riktig at det i hovedsak er vekt og hastighet som betyr noe for bremser. Men med økt effekt regner man også med økt belastningsgrad, som er det Kvasi referer til. Slenger meg på for å lære av de beste Jeg har alltid sett på bremseoppgradering som noe man gjør parallelt med motoroppgradering. Bare for å ha det klart. Likevel. Om en bil gjør 0-100 på 4 sekund eller på 20 sekund spiller vel ingen rolle? For om bilene må plutselig bremse på oppnådde 90kmt er det like mye vekt som må bremses opp og i samme hastighet. Bare at den på 4 sekund når 90 kmt raskere. Ser man på toppfart så gir alt mye mer mening i mitt hode. Hvordan belaster man bremsene mer da? Med mindre man kjører løp da eller mye full gass og brems i lyskryss da den på 20sek aldri når samme hastighet. Men jeg kaster ut denne teorien i håp om rettledning for å som sagt lære Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Januar 14, 2021 Share Skrevet Januar 14, 2021 25 minutter siden, Marius2002 skrev: Om en bil gjør 0-100 på 4 sekund eller på 20 sekund spiller vel ingen rolle? For om bilene må plutselig bremse på oppnådde 90kmt er det like mye vekt som må bremses opp og i samme hastighet. Bare at den på 4 sekund når 90 kmt raskere. Nei, den som gjør det på 4 har mye mer moment som skal bremses pga at farten er i ferd med å øke mye mer enn den på 20 sek. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå