Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har den siste tiden hatt litt problemer med min Bmw 530xd 2007 mod (235hk)

Det hele startet med at partikkelfilteret ble tett og jeg valgte å fjerne innmaten i det og få bilen tunet hos et tuningfirma. De fikk jobben gjort og jeg fikk beskjed om at bilen var klar. Når jeg hentet bilen merket jeg fort at det var noe som ikke stemte, den hadde liten eller dårlig gassrespons og det røyk veldig svart bak bilen. jeg måtte derfor levere den tilbake. Etter noen dager fikk jeg en tlf der de mente turbo'n var ferdig og at den måtte byttes. Nå har jeg byttet: turbo, lmm, tempføler som sitter i partikkelfilteret, begge termostatene (de trodde det var en mulig årsak til tett partikkelfilter siden det ikke hadde regenerert), pakninger på innsug, pakninger på innsug turbo. 

Etter turbobytte var gassresponsen fortsatt elendig men den gikk tålelig godt, men dårlig med tanke på at den nå er tunet. Etter ca 3km med rolig kjøring kuttet all gassrespons og den gikk i nøytral da dette er en automat. Etterpå fikk jeg startet bilen igjen og kjørt tilbake til verkstedet, men nå med fryktelig dårlig gassrespons. Når jeg starter bilen nå går den fint på tommgang, men tåler ikke gasspådrag (virker som den blir kvalt) og den siger bare såvidt fremmover.

Er det noen der ute som har noen forslag? Har prøvd å feilsøke og får feil på DDE (gasspjeld?) 

1. Finn deg et nytt tuningfirma.

2. Koble fra spheld, og sørg for å holde det i åpen stilling.

3. Prøvekjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet litt, men finner ingen nyere tråder om flushing av girkasse. Jeg vil få gjort dette på min 530d. Ser GS selger ett kit til 5500, men dette har jeg inntrykk av at er uten flushing?

Hvor mye kommer en slik jobb på? Og hvor anbefaler dere og kjøpe olje fra? Lurer på og sette det innpå Bmw, di må da ha god greie på dette vel.. Men sparer jo da gjerne endel på å kjøpe olje billig fra en nettside

 

Jeg ville bare levert inn bilen til flushing på et bra verksted som har peiling på dette. Forhør deg først så du ikke bare ender opp med oljeskift. (det har ingen hensikt)

Og kjøpe deler og bringe med selv ville jeg aldri gjort siden du da mister garantien hvis noe skulle gå galt. Det har jo faktisk hendt at kasser har havarert etter dette.

Lever den inn du så står alt på di :)  ring rundt og hør om pris på dette, fordi det kan variere med mange tusenlapper. Men du må regne med fra 5000-8000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare levert inn bilen til flushing på et bra verksted som har peiling på dette. Forhør deg først så du ikke bare ender opp med oljeskift. (det har ingen hensikt)

Og kjøpe deler og bringe med selv ville jeg aldri gjort siden du da mister garantien hvis noe skulle gå galt. Det har jo faktisk hendt at kasser har havarert etter dette.

Lever den inn du så står alt på di :)  ring rundt og hør om pris på dette, fordi det kan variere med mange tusenlapper. Men du må regne med fra 5000-8000.-

 

Jeg vil tro om man driver med oljeskift på kassa fra da bilen var ny så vil det hjelpe, men det å bytte olje når bilen har gått mer enn 100k er lite vits. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro om man driver med oljeskift på kassa fra da bilen var ny så vil det hjelpe, men det å bytte olje når bilen har gått mer enn 100k er lite vits. 

 

Du har nok ett poeng der ja, men tviler likevel at folk gjør det 1 til flere ganger i året sammen med vanlig service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod jeg rett i at dere mener det er poengløst å skifte olje på girkasse når bilen har gått mer enn 100kkm uten oljeskift?

 

Jeg gjorde det på min og det varte ikke lenge. Skulle heller tatt full flushing med det samme. Kostet nesten det samme og.

Har for øvrig gjort tatt flushing etterpå da og det var en drøm. Og det er like bra ennå. (3år siden)

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, skift i stedenfor flush ja. Med på den.

 

Nei omvendt :P  altså jeg skifte olje på min for en tid tilbake, og kjente bilen giret mye mykere og finere. Det varte ikke så lenge, så jeg tok heller den inn igjen og fikk tatt full flushing. Det er rundt 3år siden nå og bilen girer like fint en dag i dag.

Nå er jeg ikke helt sikker på hva de gjør på en flushing vs en olje skift, men har lest meg på at en flushing er mye mer jobb da deler og komponenter blir plukket fra hverandre og rengjort skikkelig og blir satt sammen igjen som om det var en ny kasse. Men noen andre kan sikkert svare bedre på det :)

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod jeg rett i at dere mener det er poengløst å skifte olje på girkasse når bilen har gått mer enn 100kkm uten oljeskift?

 

Ser at du har fått svar, men regner med at du er enig når jeg sier at det er meningsløst kun å bytte olje på kassa når bilen har gått mer enn 100k. Da kan man like gjerne flushe kassa. Men hvis det hadde vært service intervall på det som på MB hvor olja byttes hver 60k så hadde det selvfølgelig vært vits :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...