Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Hvit eller mørkegrå farge på touring? Ikke M....

Hva vil holde seg best i pris og hvilen er mest lettsolgt?

Hvit er en mote/populærfarge akkurat nå, men spørs hvor lenge det varer, det er vanskelig å si. Spørs hvor lenge du har tenkt å beholde bilen, men svart vil alltid være en populær BMW-farge uansett, hvertfall ettersom bilen blir billigere med årene og ungdommen begynner å kjøpe E60. Synes svart og hvit er de fineste alternativene, men hvit er hakket kulere med M-tech. Ville gått for sort/koksgrå om du ikke skal ha noe styling på bilen :wink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart metallic farge på min, og er meget fornøyd... Diskret, og lekker farge på en touring :) Hvit er kanskje litt tøft, men har sett den i hvit, og det var ikke noe for meg.. Tror også at det kan være litt sånn trendsak, som gjerne er over innen året er omme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sort lakk er meget pent, men for et pussehode som meg er det et mareritt å holde det pent. Den blir full av microriper ved den minste touch, steinsprang og alle små riper blir svært synlige og den må vaskes hele tiden for å være pen. Men speileffekten i en strøken og nyvokset sort lakk uten metallic? Ahhh.... det veier absolutt en god del opp.

Etter å ha vasket og pusset som en idiot i 5-6 år på sorte bimmere så har jeg nå valgt en sølvfarget bil. Det er egentlig en lettelse. Dessuten synes jeg linjene på E61 kommer mye bedre frem med lys lakk. Sort lakk "stjeler" linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå er jo ein kjempefarge til å skjule striper og slikt ja. Meget praktisk :)

Om ein skal kjøpe importert bil, gjeld då rustgarantien frå BMW? Gitt at den ikkje er importert av BMW Norge då. Ein bil som er importert er gjerne litt mindre verdt på bruktmarkedet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå er jo ein kjempefarge til å skjule striper og slikt ja. Meget praktisk :)

Om ein skal kjøpe importert bil, gjeld då rustgarantien frå BMW? Gitt at den ikkje er importert av BMW Norge då. Ein bil som er importert er gjerne litt mindre verdt på bruktmarkedet også?

Jepp, rustgarantien gjelder i 12 år fra reg. dato (mener dette trådte i kraft sent 2004). Jeg fikk byttet bakluke på en E61 lci pga. kjent "gnisseproblem" rett under bakruta :) En operasjon som ville kostet meg nesten 2 x månedslønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sort lakk er meget pent, men for et pussehode som meg er det et mareritt å holde det pent. Den blir full av microriper ved den minste touch, steinsprang og alle små riper blir svært synlige og den må vaskes hele tiden for å være pen. Men speileffekten i en strøken og nyvokset sort lakk uten metallic? Ahhh.... det veier absolutt en god del opp.

Etter å ha vasket og pusset som en idiot i 5-6 år på sorte bimmere så har jeg nå valgt en sølvfarget bil. Det er egentlig en lettelse. Dessuten synes jeg linjene på E61 kommer mye bedre frem med lys lakk. Sort lakk "stjeler" linjer.

Kjenner meg utrolig igjen i det du sier. Vasker så skånsomt jeg kan med meguiars vaskehanske, bøtte med gritguard, skikkelig forvask med foamgun/avfetting, men uansett så kommer de små ripene. Umulig å forhindre ser det ut for. Og det er ikke en spesielt lett bil å polere/rubbe uten at det blir noe synlige swirls i lakken. Min neste BMW blir IKKE svart. Den blir enten hvit eller koksgrå, evnt en spesiell champagnefarge som M5 har.

Som du sier. Det er ikke mye som slår en strøken sort lakk

IMG_9001.JPG

Fint speilbilde også hehe :-)

IMG_8990.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå er jo ein kjempefarge til å skjule striper og slikt ja. Meget praktisk :)

Om ein skal kjøpe importert bil, gjeld då rustgarantien frå BMW? Gitt at den ikkje er importert av BMW Norge då. Ein bil som er importert er gjerne litt mindre verdt på bruktmarkedet også?

Jepp, rustgarantien gjelder i 12 år fra reg. dato (mener dette trådte i kraft sent 2004). Jeg fikk byttet bakluke på en E61 lci pga. kjent "gnisseproblem" rett under bakruta :) En operasjon som ville kostet meg nesten 2 x månedslønn...

Konge! Men seint 2004? Ikkje alle e60/e61 som er dekka av denne garantien altso??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god kamerat av meg kjøpte for 2,5 år siden en manuell 06 525d hos MB Auto i Bergen.

Han bryr seg ikke så veldig om det er manuell eller automat og den gangen var et av argumentene til selgeren at akkurat denne bilen hadde jo også manuell, noe som var ganske "unikt og sjeldent".

Nå har han vært inne hos MB og sett på ny bruktbil igjen. Spurte om innbyttemuligheter men da var ikke manuell akkurat så "unikt" lenger.

Kompisen min forklarte meg det slik:

"Selgeren var så negativ til hele bilen fordi den hadde manuell, og kroppspråket hans var så tydelig at han kunne likegjerne spurt meg om jeg ikke hadde vurdert å kaste bilen midtfjords og bruke den som ile"

Høres ut som kjent MB auto taktikk i forhold til innbyttebiler. Kommer selv aldri til å handle bil hos MB igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sort lakk er meget pent, men for et pussehode som meg er det et mareritt å holde det pent. Den blir full av microriper ved den minste touch, steinsprang og alle små riper blir svært synlige og den må vaskes hele tiden for å være pen. Men speileffekten i en strøken og nyvokset sort lakk uten metallic? Ahhh.... det veier absolutt en god del opp.

Etter å ha vasket og pusset som en idiot i 5-6 år på sorte bimmere så har jeg nå valgt en sølvfarget bil. Det er egentlig en lettelse. Dessuten synes jeg linjene på E61 kommer mye bedre frem med lys lakk. Sort lakk "stjeler" linjer.

Kjenner meg utrolig igjen i det du sier. Vasker så skånsomt jeg kan med meguiars vaskehanske, bøtte med gritguard, skikkelig forvask med foamgun/avfetting, men uansett så kommer de små ripene. Umulig å forhindre ser det ut for. Og det er ikke en spesielt lett bil å polere/rubbe uten at det blir noe synlige swirls i lakken. Min neste BMW blir IKKE svart. Den blir enten hvit eller koksgrå, evnt en spesiell champagnefarge som M5 har.

Jeg hadde en Jet Black E34 og E39. Den lakken var veldig pussig, knallhard å korrigere men samtidig ganske lett å ripe. Jeg måtte kjøre ganske tungt med proffmaskin og den groveste polishen til 3M for at det skulle ta noe særlig.

Nær sagt uansett hvor forsiktig man er så vil det bli såkalte vaskeriper. En bruksbil vil jo også få litt slitasje i form av snøkost, folk som er borti bilen når de går forbi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største fordelen med sort lakkfarge er at man automatisk blir minnet på at det er tid for bilvask... Merker for egen del at sorte biler får hyppigst vedlikehold, i motsetning til en sølvfarget 9-5 som ble gående litt for lenge mellom hver omgang med bil-shine.

Min E61 har lakkode 668 (Schwarz 2) og den er helt OK. Kommer dog ikke opp mot lakken på min forrige 280CDIT, som var 185 Melanite Black. Dyp mørkegrønn i direkte belysning, og nærmest matt sort når det var overskyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå er jo ein kjempefarge til å skjule striper og slikt ja. Meget praktisk :)

Om ein skal kjøpe importert bil, gjeld då rustgarantien frå BMW? Gitt at den ikkje er importert av BMW Norge då. Ein bil som er importert er gjerne litt mindre verdt på bruktmarkedet også?

Jepp, rustgarantien gjelder i 12 år fra reg. dato (mener dette trådte i kraft sent 2004). Jeg fikk byttet bakluke på en E61 lci pga. kjent "gnisseproblem" rett under bakruta :) En operasjon som ville kostet meg nesten 2 x månedslønn...

12 år er kun for gjennomrusting. Lakkbobler o.l er kun 3 år. Noen har kommet senere og har klart å få dette på reklamasjon. Jeg fikk min bakluke omlakkert på garanti. Men ser nå at boblene har kommet tilbake igjen, så må nok ta en ny tur igjen gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå er jo ein kjempefarge til å skjule striper og slikt ja. Meget praktisk :)

Om ein skal kjøpe importert bil, gjeld då rustgarantien frå BMW? Gitt at den ikkje er importert av BMW Norge då. Ein bil som er importert er gjerne litt mindre verdt på bruktmarkedet også?

Jepp, rustgarantien gjelder i 12 år fra reg. dato (mener dette trådte i kraft sent 2004). Jeg fikk byttet bakluke på en E61 lci pga. kjent "gnisseproblem" rett under bakruta :) En operasjon som ville kostet meg nesten 2 x månedslønn...

12 år er kun for gjennomrusting. Lakkbobler o.l er kun 3 år. Noen har kommet senere og har klart å få dette på reklamasjon. Jeg fikk min bakluke omlakkert på garanti. Men ser nå at boblene har kommet tilbake igjen, så må nok ta en ny tur igjen gitt.

gica: Da frykter jeg at de har glemt å modifisere / bytte plastrammen. Det er denne som er feilkonstruert fra fabrikk. Gnissing fører til avskaling rett under bakruta og vannet kommer inn. Neste gang du får jobben gjort, spør eksplisitt om bytte av plastrammen. Evt. kan du dra frem dådyrøynene og spørre pent om ny luke :) Dog skal ikke det siste være nødvendig hvis BMW's prosedyre følges.

Hvilket verksted utførte jobben på din bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass, det var Bavaria som sjekket opp garantien og oppdraget ble fullført av http://auto-skade.no/.

Problemet der, tror jeg tiden de brukte på jobben. De hadde så mye å gjøre der at jeg nesten følte at risikoen for slurv kunne være stor.

Så på fargen og alt. Og gutta her kan lakkering, var fornøyd før jeg så at det boblet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass, det var Bavaria som sjekket opp garantien og oppdraget ble fullført av http://auto-skade.no/.

Problemet der, tror jeg tiden de brukte på jobben. De hadde så mye å gjøre der at jeg nesten følte at risikoen for slurv kunne være stor.

Så på fargen og alt. Og gutta her kan lakkering, var fornøyd før jeg så at det boblet igjen.

Jau, de skal være gode på lakkering, og jeg tviler på at dette er grunnen til at det blusset opp igjen. Det er definitivt plastrammen som er synderen, så pass på at denne helt sikkert blir byttet eller modifisert neste gang.

Ang. stress hos Terje Schie (Auto-Skade), så kunne de vifte med en pen bunke identiske saker som stod i kø. Litt synd at BMW lager så mye problemer for seg selv (og oss). Tenk at en plastdel til noen hundringser fører til utbedring for en pen 5-sifret sum. Denne rammen burde vært et punkt i utbedringslisten på E60/61 LCI FØR produksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...