Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Begriper ikke at dette kan ta så lang tid, hvor store er denne SW updaten?

Evt er det så treg overføringshastighet?

Btw, begynt å kikke litt på E61 LCI nå, pris og annet.

520d er soleklart det mest vanlige og det som går minst ut over lommeboken.

Du har jo hatt denne modelen salty, hva skal jeg se etter evt, utstyr, evt annet?

Jeg syntes 520d er en meget fin motor som passer 5'ern godt. Det er riktignok en firesylindret motor og lyden er jo på ingen måte en sekser, men bryr man seg ikke så mye om det er det ingenting å si på denne motoren. Du bør etter min mening gå for en modell etter 09/2007 for å få den nye elektroniske automatkassen. Jeg er kanskje ikke rette personen å spørre om når det gjelder hva slags utstyr jeg mener er et must ettersom jeg som oftest har en tanke om at jo mer - jo bedre.. Personlig vil jeg mene at takluke/panoramatak, komfortseter, navigasjonssystem professional og Hi-Fi høytallersystem er et absolutt must. Har bilen dette utstyret har den som regel en hel del annen snacks også. Ettersom du kikker etter E61 ville jeg sjekket for sinkskade i bagasjeluke (har hørt om flere som har fått det på sin og jeg fikk faktisk dette på min også), at panoramaglasstaket fungerer og ikke lekker (sjekk gulvtepper og bagasjerom) og at det ikke er noe trøbbel med nivåreguleringen. Ellers ble det faktisk byttet motorfester og en del wire i motorrommet på E61'en pga. ulyder.. Jeg var faktisk fast bestemt på at jeg skulle kjøpe meg en LCI modell, men med utstyrsnivået jeg har i min (ca. 350.000kr) så overgår denne alle LCI modellene jeg har sett på. Kvalitetsfølelsen er også helt på topp og denne virker bedre sammenskrudd en 04 E60'en vi hadde før 08 E61'en. Jeg er overbevist om at du får svært mye bil (og motor) for pengene ved en pre-LCI utgave til samme pris som en LCI.. :)

Takk for info salty!

Var hos GS for å hente min E83, i den forbindelse spurte jeg for moro skyld verkstedsjefen vedr E61, og han sa ligg unna 04/05 modellene spesielt av 525Dat, mange dyre issues, jeg "måtte" gå for en LCI.

Og i hans øyne var diesel motoriserte biler, problemene var kanskje ikke flere, men de ble dyrere.

Det hadde vært interessant å vite hvorfor spesielt 525dAT var en tikkende bombe. Både 525d og 530d har samme M57 motor med forskjellig volum og de begge har kjente problemer som sprekt eksos-manifoil og screkkscenariet - swirl flaps havari. De nye bytte-manifoilene er jo forbedrede utgaver og for å være i forkant av swirl flaps problemet kan man blende disse. Dette vil knapt være merkbart. At det er en del dyre deler på en dieselbil er det ingen tvil om, men igjen så kan man ta sine forhåndsregler. Jevnlig bytte av veivhusfilter/ventilasjon sørger jo for å bevare turboen vesentlig lengre og jeg er rimelig sikker på at de fleste av dieselbilene som har hatt turbohavari har vært på grunn av tett veivhus. Det er knotete å bytte ettersom man må av med tårnavstiverene og div., men igjen er det verdt jobben dette tar. Ellers er det jo ikke til å stikke under en stol at panoramataket har vært en katastrofe og de er ekstremt dyre å reparere. Mange modifiserer sin takluke slik at den bakre delen av panoramataket ikke kan vippes. Dette sørger for å minimeri risikoen på denne delen. Sørger man for at dreneringen til luken også er åpen så slipper man risikoen om svømmebasseng i bagasjerommet. Kabelbrudd på bakluken er desverre et like stort faktum på E61 som det var på E39, men her får man kjøpt rep-kit.

Nei.. Bruk bilen fornuftig, skift olje og filter hyppig og bytt gjerne olje på girkassen så tror jeg ikke dette er noe å bekymre seg for.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er svingradius på E60 og E60 med X-Drive? Synes nybilen trenger mer plass for å komme inn i garasjen enn E39.

Vet ikke hva svingradiusen på vår e61xd er, men e53 har betydelig bedre!!

En liten googling avslører 11.3 for E39 sedan og 11.4 for E60 og 11.9 for E60 xDrive

http://www.carfolio.com/specifications/ ... car=104049

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(E60)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trykker på låseknappen på nøkkelen til min E61 blinker blinklysene en gang og bilen låser. Trykker jeg en gang til skjer det som regel ingen ting, men av og til kommer kupè og lysene under speilene på. Dette er altså bare av og til.

Noen som vet noe om dette?

Hos meg går lysene under speilene og kupelysene på hver gang jeg låser nr to.

Ved å trykke to ganger på lås knappen så kobler du ut de innvendige bevegelse sensorene. Funksjonen er der for å låse bilen og unngå at alarmen går av selv om der er folk/hund/barn inn i.

Samme visst bilen krenger mer en x-antall grader så går alarmen av. Praktisk å ha denne funkjsonen når en f.eks tar bilferge som slingrer litt. Så for å stjele felger på en slik bil når den er låst må den løftes heeeelt likt opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trykker på låseknappen på nøkkelen til min E61 blinker blinklysene en gang og bilen låser. Trykker jeg en gang til skjer det som regel ingen ting, men av og til kommer kupè og lysene under speilene på. Dette er altså bare av og til.

Noen som vet noe om dette?

Hos meg går lysene under speilene og kupelysene på hver gang jeg låser nr to.

Ved å trykke to ganger på lås knappen så kobler du ut de innvendige bevegelse sensorene. Funksjonen er der for å låse bilen og unngå at alarmen går av selv om der er folk/hund/barn inn i.

Samme visst bilen krenger mer en x-antall grader så går alarmen av. Praktisk å ha denne funkjsonen når en f.eks tar bilferge som slingrer litt. Så for å stjele felger på en slik bil når den er låst må den løftes heeeelt likt opp ;)

Takk for svar.

Meg bekjendt har ikke bilen alarm. Kan den ha det likevel?

Blinker blinklysene uansett bare en gang ved låsing, eller har dette noe med utstyr å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Meg bekjendt har ikke bilen alarm. Kan den ha det likevel?

Blinker blinklysene uansett bare en gang ved låsing, eller har dette noe med utstyr å gjøre?

Om du har alarm har du en slik under speilet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Meg bekjendt har ikke bilen alarm. Kan den ha det likevel?

Blinker blinklysene uansett bare en gang ved låsing, eller har dette noe med utstyr å gjøre?

Om du har alarm har du en slik under speilet:

Takk, har ikke alarm. Kan en folde inn/ut speil ved bruk av nøkkel? jeg har ikke fått det til hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Meg bekjendt har ikke bilen alarm. Kan den ha det likevel?

Blinker blinklysene uansett bare en gang ved låsing, eller har dette noe med utstyr å gjøre?

Om du har alarm har du en slik under speilet:

Takk, har ikke alarm. Kan en folde inn/ut speil ved bruk av nøkkel? jeg har ikke fått det til hvertfall..

Hold inne "låseknappen" fjernkontrollen, da legger speilene seg inn og eventuelt åpne vinduer og takluke lukker seg...Holder du inne "åpneknappen" kommer speilene ut, og alle vindu og soltak åpner seg(om du holder lenge nok inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du foldespeil? Hvis ikke vil de vil de ikke folde uansett hvor mye du prøver. :) Det er en knapp ved siden av speiljusteringen om du har dette. Om du har foldespeil kan det likevel hende at det må programmeres for at det skal fungere med nøkkelen.

Et annet lite tips (til flere), det er ikke vits å quote innlegget over seg, det blir så mye scrolling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Bruk bilen fornuftig, skift olje og filter hyppig og bytt gjerne olje på girkassen så tror jeg ikke dette er noe å bekymre seg for.. :roll:

Enig!

I prinsippet er LCI modellen en bedre bil, det betyr selvsagt ikke at det medfører at man får et problemfritt bilhold, eller en enklere/billigere opplevelse ifht preface.

Ifht issues mht 525da 04/05.

Jeg tror det baker ned til basic fakta som f.eks:

525d er en meget attraktiv model, og var innstegsmodellen på diesel fronten i 04/05, 520d kom ikke før i 06 mener jeg?

Og de begynner å dra på årene, med 150 tkm på telleren, snakker vi turboras, dyseskift m.m.

Og de tingene du nevnte, var eksakt det han nevnte også.

Hva tenker du mtp effekt ifra din forhenværende 177/350 motoriserte LCI, ifht den 525da du nå har salty?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du foldespeil? Hvis ikke vil de vil de ikke folde uansett hvor mye du prøver. :) Det er en knapp ved siden av speiljusteringen om du har dette. Om du har foldespeil kan det likevel hende at det må programmeres for at det skal fungere med nøkkelen.

Et annet lite tips (til flere), det er ikke vits å quote innlegget over seg, det blir så mye scrolling. :)

Godt (og veldig logisk) tips ! :D

Har foldespeil. Jeg skal prøve å holde lenger på knappene og se om det skjer noe.

Fant ikke noe om dette i I-drive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Bruk bilen fornuftig, skift olje og filter hyppig og bytt gjerne olje på girkassen så tror jeg ikke dette er noe å bekymre seg for.. :roll:

Enig!

I prinsippet er LCI modellen en bedre bil, det betyr selvsagt ikke at det medfører at man får et problemfritt bilhold, eller en enklere/billigere opplevelse ifht preface.

Ifht issues mht 525da 04/05.

Jeg tror det baker ned til basic fakta som f.eks:

525d er en meget attraktiv model, og var innstegsmodellen på diesel fronten i 04/05, 520d kom ikke før i 06 mener jeg?

Og de begynner å dra på årene, med 150 tkm på telleren, snakker vi turboras, dyseskift m.m.

Og de tingene du nevnte, var eksakt det han nevnte også.

Hva tenker du mtp effekt ifra din forhenværende 177/350 motoriserte LCI, ifht den 525da du nå har salty?

Det er riktig at 520d ikke kom før i 2006. Turboras er jo en slitedel og kan i bunn og grunn forekomme når som helst. Kan i grunn ikke se for meg at 525d er noe mer risiko enn 530d når dette så og si er identiske biler. Jeg opplever nok 525d'en som en litt mer leken motor og at den fortsatt er relativt turtallsvillig. Det var nok ikke 520d'en, men girkassen var nok noe kjappere. Jeg syntes ikke du gjør noe dumt valg enten det dreier seg om en 520d LCI eller 525d pre-LCI, men finn en bil som er fornuftig. Jeg tror de vil være kostnadsmessige ganske like :)

Testa, virker ikke..

Holder jeg inn åpne knappen går vinduene ned etterhvert, låseknappen lukker de.

Speilene går ikke inn (har foldespeil).

Er dette noe som BMW kan programere inn?

Speilfunksjonen på nøkkelen er ikke originalt programmert. Dette kan programmeres i ettertid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått byttet ut ledningsnettet bak på sin E61 ? Og evt var dette under garanti eller godwill ?

Hadde min siste brudd i kabelgaten på søndag som var og jeg fikset dette. Det var vindusviskeren bak som var død.

Saken nå er at jeg er litt beskymret og vil helst ikke tenke noe mer på problemet, og vil da gjerne få dette byttet ut. Men regner med at prisen er helt sinnsyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...