Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Batteribytte på E61

Min -08 520d har et batteri som ikke er glad i vintre og småkjøring (importert i sommer) så jeg skal nå bytte til nytt og større batteri. Det sitter et 80ah batteri der nå. Noen som har anbefaling på hvor stort man bør ha og kan ha? Har ikke webasto. Har time på mandag for å kode om batteristørrelsen. Er det slik at jeg selv bare kan ta ut det gamle batteriet og sette inn et større og kjøre til verkstedet for omkoding? Man må ikke ha noen form for mellomspenning mens man bytter batteri f.eks. slik jeg har hørt noen Mercedes må ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...ikke ha ett større batteri enn det dynamoen lader/leverer da...

Og det er? Tenkte rundt 90-100Ah. Er ikke det en del av poenget med å kode om at dynamoen blir tilpasset størrelsen på batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed hos BMW at den måtte kodes om om jeg satte i større batteri eller AGM-batteri for da måtte dynamoen gi mer strøm. Setter jeg inn like stort batteri av samme type fikk jeg beskjed om at det bare var å bytte og ikke gjøre noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes helt idiotisk ut om bilen må kodes ved bytte av batteri når en bytter med likt.

BMW har tydeligvis noe å lære fra andre her. På mercedes så sitter der et lite ekstra batteri(motorsykkel batteri) fremme, dette holder hjerne å andre ting igang om en kobler fra hoved batteri, å ikke trenger en å kode om noe etter bytte av batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to forskjellige typer koding det er snakk om her. Den ene typen er nødvendig hvis du bytter størrelse eller type batteri. Denne kodingen endrer parametre som er lagret i hjernen på bilen. Den andre typen koding skal gjøres uansett (i alle fall hvis bilen din har Intelligent Battery Sensor) for å fortelle hjernen at det er et nytt batteri, og at den derfor skal nullstille batteriminnet og muligens gjøre en kalibrering med det nye batteriet.

Hjernen i bilen bruker bl.a. IBS til å holde oversikt over hvor bra batteriet er, og hvor mange prosent av fulladet det er. Etterhvert som batteriet blir dårligere kobler den ut funksjoner/utstyr som ikke er viktig, for å spare strøm til gløding, starter, sikkerhetselektronikk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...