Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Hvor kommer pipelyden fra og er den høy? Fra viften ? På min E61 er det tydeligvis en vifte bak cd og dvd som kjøler ned varmen der. Den skal nok være der og står på og lager litt "viftelyd" noen minutter selv etter bilen er slått av.

 

Sverre   

 Pipelyden er fra motor rommet, hvor vte jeg ikke. Men er nok det du sier, kan være noe ekstra vifte som varmer opp motoren? Var bare en kort tur men hadde ikke skrudd på defaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel folkens, maddamen punkterte bakdekket her om dagen. Huff, gikk heldigvis bra med felgene.

Her er hva jeg fikk se når jeg tok av felgene:

 

IMG_20141031_120155.jpg

 

IMG_20141031_120141.jpg

 

IMG_20141031_120136.jpg

 

Kunne ikke forstå noen ting. Dekkene har ikke hvert borti noen ting i skjemene.Så dette

måtte være slitasje.

 

Fikk nylig denne i posten:                                 http://www.trackace.co.uk/

Så gikk i gang for å måle spissinga.

 

Foran 10 minutter toe out foran. Ikke så gale vel?

Bak 60 minuttter altså 1 grad toe out bak. WOW!! Målte 2 ganger for å være sikker.

 

IMG_20141031_121338.jpg

 

Kan dette være grunnen til slitasje bak? Dette er gjort i løpet av 2 sommer halvår.

 

Dekk bak 285/25/20 

Dekk foran 235/30/20

 

Noen som vet hva spissinga orginalt skal være bak på disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry folkens eg må legge meg flat her. Måtte til med bruksanvisningen her da jeg syntest dette var litt vel sykt.

 

Nå har jeg gjort jobben slik det er gjort pr denne videoen:

 

 

Da får jeg litt andre tall.

 

Foran

 

Foran.jpg

 

Bak

 

bak.jpg

 

Ser dette greit ut eller? Dette er en Xdrive om det skulle være noe forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalinkamaen: Mine sommerdekk var blankslitte over hele dekket, men innerst var det 2cm med kord. Må da være skjermen som har tatt borti ved lastet bil? siden resten av dekket var helt nedslitt liksom. 

La om til vinterdekk igår, og det er selveste GS bildeler som la på sommerdekka mine sist. Måtte bruke et stålrør på 1,5meter for å få løs boltene, trodde de viste bedre bortpå der...

Vinterdekka ble kjørt på for høyt lufttrykk forrige vinter, så de er slitt mye på midten. For å slite disse jevnt, bør jeg kjøre på for lite trykk ei stund (slik at de slites i sidene). Eller bør jeg kjøre med riktig trykk, vil de slites jevnt da? 

er 235/40-18. Ifølge lappen inne i døra skal man ha 2,7bar bak på 225/40-18. 

2,5bar er vell fint på 235 kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Lars. Som du ser på bildene mine så har jeg det samme som deg. Nå vet jeg ikke hvilke dekk dim du har på

sommerdekkene dine. Men jeg har dessverre fått bekreftet fra UK forum at andre også har samme problemet

med denne dim dekk. Da jeg kjører 285 bak som er ganske brede dekk og camberen til BMW har den vinkelen som den har,

vil desverre slitasjen bli høy på insiden av bak dekket. Hos meg har også dekkene blit slitt veldig jevnt ellers, noe jeg ikke helt forstår

annet enn at i svinger  når bilen legge seg vil ytterdekke legge seg flatt og slite jevnt. Der jeg bor har vi mange svinger :)

 

Håpte egentlig at noen med mer erfaring enn meg kunne gi meg en forklaring på dette da jeg sitter selv som et lite spørsmåls tegn.

 

Jeg og naboen har studert inne i hjulbuen min og kan garrantere at dekkene ikke har slipt borti noe som helst. Det eneste som kan slipes

er plast deksel, og det ville vi sett med en gang om så var.

 

Naboen min mente at det var camber vinkelen og spissingen på bak dekkene som var årsaken. Dekkene mine spisser 20 minutter = 0,33 grad.

Han mener at, om det er litt slakk i bakstillingen og jeg gir gass så vil bakdekkene spisse enda mer. Altså dra seg innover mer enn hva jeg måler når bilen står

i ro. Så han mener jeg bør kjøre med mer eller mindre lik 0 på spissinga bak.

 

Når det gjelder vinter dekkene dine ville jeg uten tvil kjørt med riktig trykk, For lite trykk kan også slite på ytterkanten om du

overdriver.

 

tire_pressure.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les her:

 

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f15/bmw-e61-rear-tire-wear-t271377/

 

Blir nok 4 hjuls kontroll på meg snart for å sjekke camber. Kan jo gjøre som han ene nevner

å justrere camber 0,5 grader mindre negativ om alt er bra.

 

Når det gjelder 285 eller 305 så er vel dekkene våre nokså flate uansett sammenlignet med 245?

Dette kommer jo sikkert også ann på dekkprodusent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La heller ikke merke til dette da jeg la om i sommer. Men jeg sjekket ikke så nøye den gang heller.

I fremtiden kommer jeg hvertall til å sjekke dette nøy.

 

Bilen min kjører langt da jeg bor på landet og kjører mye langkjøring. Men er usikker på

hvor mye den har kjørt med disse dekkene. Skal prøve å følge med litt mer i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...