Gå til innhold

E46 330Xi eller 330XD


Rikerud
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sagt det før, sier det igjen.. ikke kjøp diesel (med elle uten automat) som nærmer seg 200'km. Det vil (jada kan) bli dyrt. I know...

Turbo er en slitedel og den vil bli slitt og må byttes. Ingen pumper varer evig, ei heller en dieselpumpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw sliter ikke med turboer no lengere etter dem har fått bort ondingsfilter og heller fått en oljeutskiller.

på gamle 2.0 og 3.0 så har dieselpumpa bruka ha godt rundt 100000-150000km

men no som Commonreail har kommet så har man en elektrisk pumpa og den er holdbar og ikke dyr vis den skal ryke.

jeg kan også nevn noen feil på bensin motor.

-Kam sensor

-Vanos

-LMM

-Lamdasonde

-Coiler

-samler seg olje nedi tennplugger

-Bensin pumpe

-Ondingsfilter blir tett og toppdeksel sprekker 3.0i

-vannpumpe

Uansett hvordan bil du velger så kan du få en utgift bombe. kan også ha flaks.

det gjelder uansett biltype og modell fra A Til Å

alt som beveger på seg eller gjør en oppgave slites med tiden.

Billigst er vell å sykkel? man har også noe slite deler der også.

1 sett med gåend kne som må ha resten av livet. kan ikke bare selg det vidre som man gjør me en bil :wink:

Det som er litt morsomt er jo at alle de delene/tingene der er jo nesten billigere å bytte/ fikse tilsammen enn å kjøpe en ny dieselpumpe og få den montert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller da vel ikke noen rolle om man må bytte pumpa? Det kan man sikkert legge av penger til ved å prute ned bilen med tanke på km stand.

Så syns ikke det er noe å henge seg opp i. Ville vært MYE mer skeptisk om bilen hadde vært chippa for eks. DET kan gi mye mer slitasje en kun ei pumpe som må byttes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

330D fra 2003 med 204Hk er forøvrig en veldig ok motor å kjøre med.

Bilen min skal være 03 modell som er førstegangsregistrert 20.12.2002..

Men tror jeg har 184hk... Hvorfor det? Begynte de med 204 hk i midten av 03?

Og til trådstarters spørsmål :)

hva er du ute etter? fornuftig/økonomisk? eller mest moro, lyd osv?

330d har hvertfall massevis av krefter, men jeg får hvertfall ikke samme effektfølelsen som i en stor bensinmotor...

Forbruket er jo mye mindre med diesel, men grunnen til at jeg valgte diesel er fordi denne bilen hadde akkurat det :)

Jeg lot utstyrsnivå bestemme meg for hvilken bil jeg skulle ha og denne hadde neeesten alt jeg ville ha så da ble det diesel. Hadde den vært bensiner hadde det stått 330xi i avataren min :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle om man må bytte pumpa?? Ny høytrykkspumpe koster ca 10 000kr. Når pumpa skjærer seg et halvt år etter at tidligere eier har fylt tanken med bensin, sender den stålspon ut til dysene. Ei dyse koster 4 500 kroner. Man trenger 6 nye.. Regn ihop selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du på det sånn så er det mye mer som kan gå galt. Det jeg mente var at man må regne med at ting kan gå i stykker om man kjøper en bil med mye KM, gjelder både diesel og bensin det sånn sett. Etter det jeg har lest rundt omkring kan pumpa gå på diesel bilene etter mye km så da må man jo nesten ta det i betraktning om man kjøper en godt innkjørt bil.

Og ja kjenner meget godt til dyse-ras. Hadde det på en 530d jeg hadde. Så vet at det er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange synspunkter.

Jeg er vel egentlig en bensinmann, liker lyden og karakteristikken på bensin kontra diesel. Selv om diesel er monstersterkt så er en bensinbil mye mer givende å kjøre. Ja, nettopp kjøre. Det er vel stikkordet. En diesel sitter man bare på og blir fraktet framover i. Mens en bensin, med manuell stikke. Se da er det bilkjøring vi snakker om.

Vi får se. Er veldig aktuelt med den 330Xi en som ligger til salgs for 230. 2001-modell som har gått knappe 150 kkm. Tror det er en ok pris. Men er klart at den kan bli tungsolgt når den nærmer seg 200 kkm (av en eller annen merkelig grunn). Dessuten vil jo jeg ha sedan. Kona har en LandCruiser så vi har plass nok. Trenger ikke mer plass.

Jajaja, vi får se. Kanskje blir det til at jeg beholder min lille Alfa. Men den er upraktisk så det holder til å levere i barnehagen med... Problemet er bare at Alfan ser ut som en million dollar mens BMW 3-serie touring på en måte er litt for mye familiebil... Skulle jo hatt en Coupe, men finnes det E46 coupeer med X? Dessuten ligger vel disse langt over pris og budsjettet mitt må overholdes. Pokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke E46 coupe med 4wd nei, da må du opp på E92 som koster 500++

Får jo 330ci med rwd for dittt budsjett, men 4wd er kanskje et krav?

Krav og krav. Men har en ekkel kneik opp fra huset, og tviler på at så mye power og rwd er så lurt. Dessuten har jeg lyst på 4wd fordi vi bor i Norge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har samme dilemma som jeg hadde før vi handlet bil. Ønske om morsom og motorsterk firehjulstrekker uten at det er for gammelt.

Jeg syns E46 ble for gammel i forhold til pris, utseende og potensielle driftsutgifter, og E91 med x-drive ble for ny/dyr. Generelt sett er BMW med firehjulstrekk unaturlig høyt priset på grunn av at det er såpass mange om beinet (få biler å velge mellom, og mange som vil ha brukt firehjulstrekker fra München).

Dessverre har BMW hatt for lange opphold og for få motoralternativer på x-modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1yab937s]Skal du tenke på drivstoffutgifter kjøper du en 118d.

Gå for 330 bensin og ikke se deg tilbake!

Det er bare litt vanskelig og finne 318xd.....

Saa hvis man skal tenke paa drivstoffutgifter og fremdeles ha 4wd, blir det faktisk 330xd som er alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...