Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rent designmessig er 80-talls Porschene helt uslåelige, f.eks en hvit 84- med svarte fuchsfelger er konge. Dessverre er ikke G-bilene like gode å kjøre som de er og se på, så når jeg skal kjøpe Porsche blir det mest sannsynlig en 964. 996 har såpass mange problemer at de styrer jeg glatt unna selv om de er nede i 350k nå for ok eksemplarer.

Løsningen på dette problemet er 993, men de klassiske Porschene (les: G-serien) er noe helt eget og selvom de er mer hardcore enn de moderne Porschene tilbyr de en helt unik kjøreopplevelse. Det er rått, ufiltrert og direkte... ekte fahrfreude for en som er interessert i biler... 8)

1981 Porsche 911 SC

n1wzqb35ebpyp9irwkb2.jpg

• Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Dashboardet i Porsche 997 GT2 (prefacelift)... skinn og alcantara... gear, ratt, turteller og gearspake... som det skal være i en 911.

porsche-997-gt2-interior1.jpg

Må ærlig innrømme at det interiøret faktisk falt veldig i smak :) Betyr det at det er håp for at jeg kan gjennomføre porsche drømmen min en gang? :D Husker det sto en utrolig lekker sølvfarget Porsche i oppkjørselen min i Ankerveien avogtil når naboen hadde besøk. Jeg husker ikke hvilken modell det var da , men tror det var en relativt ny 911 carrera. Kan det stemme? Er desverre alt for blank på Porsche :lol: En annen nabo hadde ihvertfall en Babyblå Bentley Continental gt som også ble brukt på salta vinterveier. Den har virkelig brent seg fast i hukommelsen :twisted:

Skrevet

Det der er et stort minus for speedster/elise.. Men men, man trenger jo ikke sikte på gjerdene heller.

Jeg har veldig lyst på speedster (uten turbo), men blir vel noen år til med Z3 ser det ut som.

Selvsagt ikke, men det hender jo at man tar en fortauskant eller grøft, og da er det kjedelig å kondemnere den når det koster kanskje 30-40k å fikse opp div konkurrenter i samme situasjon...

Har skjønt at Speedster med 2.2i-motoren er litt uinspirerende å kjøre hvis man sammenlikner med Turbomotoren. Dessuten er det gode trim-muligheter med turboen, samt diffbrems.

Det må sies at også Speedster holder seg altfor godt i pris. Synd man nesten aldri ser disse bilene i aksjon på autoslalom og banekjøring.

Når man ser tidene div Z3 M hadde på gamle SS1 på Gardermoen skjønner man jo at det er en helsikes bra bil - så i direkte sammenlikning med f.eks 964 og Speedster kommer den bra ut i mine øyne.

Skrevet

Løsningen på dette problemet er 993, men de klassiske Porschene (les: G-serien) er noe helt eget og selvom de er mer hardcore enn de moderne Porschene tilbyr de en helt unik kjøreopplevelse. Det er rått, ufiltrert og direkte... ekte fahrfreude for en som er interessert i biler... 8)

Enig i at G-serien er noe for seg selv - er fare for at jeg må bytte ut Miataen med en slik etterhvert :lol: Men slegge-effekten er litt guffen - så senest for noen mnd en knust hvit cab med fuchfelger inne på Biltilsynet - alt bak førerdøra var most inn etter en tur i diket.

Møtte også en grå 911 3.2 Speedster med effektanlegg i sommer - helt fantastisk lyd. Smiler bare jeg tenker på den bilen :)

Skrevet

Må ærlig innrømme at det interiøret faktisk falt veldig i smak :) Betyr det at det er håp for at jeg kan gjennomføre porsche drømmen min en gang? :D Husker det sto en utrolig lekker sølvfarget Porsche i oppkjørselen min i Ankerveien avogtil når naboen hadde besøk. Jeg husker ikke hvilken modell det var da , men tror det var en relativt ny 911 carrera. Kan det stemme? Er desverre alt for blank på Porsche :lol: En annen nabo hadde ihvertfall en Babyblå Bentley Continental gt som også ble brukt på salta vinterveier. Den har virkelig brent seg fast i hukommelsen :twisted:

Det spanske ordet "carrera" betyr "race" eller "løp" på godt norsk og har vært benyttet av Porsche siden de på 50-tallet hadde suksess med bl.a modellen 356 i det Pan-Amerikanske løpet (Carrera Panamericana)... som er et nettverk av veier fra Nordamerika til Sydamerika (ca. 3300 Km). Alle Carrera modellene og ikke minst den nye modellen Panamera er en hyllest til dette løpet.

Det er etterhvert ganske mange modeller som har Carrera i navnet: 356, 904, 911, 964, 993, 996, 997, 924 og selvfølgelig Carrera GT.

Porsche 924 Carrera GT anno 1980/81

re3mqj8zx5lzd8wsnne1.jpg

Porsche 924 Carrera GTS rattet av Walter Röhrl i Rally Deutschland 2008

hwd9tfjkma274s7iozmf.jpg

Skrevet

Enig i at G-serien er noe for seg selv - er fare for at jeg må bytte ut Miataen med en slik etterhvert :lol: Men slegge-effekten er litt guffen - så senest for noen mnd en knust hvit cab med fuchfelger inne på Biltilsynet - alt bak førerdøra var most inn etter en tur i diket.

En 993 løser dette problemet iom. at den i prinsippet har den samme bakakselen som 996/997... go for it.. 8)

Skrevet

En 993 løser dette problemet iom. at den i prinsippet har den samme bakakselen som 996/997... go for it.. 8)

Jeg driter ikke penger dessverre - har ikke råd til å ha to biler til 400k som vanlig lønnsmottaker :lol:

Betale ned litt gjeld på MBen før jeg kanskje kan sette Miataen på låve og slå til med en herlig 3.0 SC :wink:

Det er foreløpig planen...

Skrevet

Jeg har endel sure oppgulp mht Porsche og interiør og utseendet generelt, og kanskje knappe hysteriet ifht Panamera, en knapp for å få vinduet ned og en annen for å få det opp, nåvel...

:wink:

En ting jeg glatt innrømmer imidlertid, er at lyden i en boxter sekser er bare balsam for en bilglad mann.

Skulle vært tatt og og gitt ut som cd.

:D

Skrevet

En ting jeg glatt innrømmer imidlertid, er at lyden i en boxter sekser er bare balsam for en bilglad mann.

Skulle vært tatt og og gitt ut som cd.

:D

Lyden av en potent luftkjølt boxersekser... 2:27 ut i filmen... play it loud. Audi´s gamle turbomatede rekkefemmer har ikke så dum lyd den heller... 8)

Den såkalte "G-serien" er de klassiske 911 modellene fra perioden 1973 til 1989... altså fra og med 1974 modellen... som er den egentlige G-modellen. Årsaken er at Porsche i sin tid betegnet 1968 årgangen som A-modellen, 1969 årgangen som B-modellen, 1970 årgangen som C-modellen osv. I ettertid har man imidlertid droppet dette systemet til fordel for 964, 993, 996 osv. Allikevel betegner Porsche idag altså samtlige 911 modeller produsert i perioden 1973-89 som den såkalte "G-serien".

Yngvejos: Den øverste 911´en er en 996 og den nederste en 997.

Skrevet
":3vimbqod]Top Gear back in the days :)

Test av den nye 993 Turbo :) MMmmm.....

Hehehe... fra den gangen Top Gear var infotainment og ikke bare entertainment... og Tiff Needell er bare kongen på haugen i den sammenhengen. 993 med firehjulstrekk har forøvrig drivverket fra 959 bare vesentlig forbedret. Jeg har kjørt 959... i Tyskland... og på Autobahn... \:D/

Skrevet

I dag møtte jeg faktisk en svart 993 i pøsende regnvær ved Bjørndal i Oslo. Selv etter 15 år ser bilen splitter ny ut - ganske utrolig hvor tidløs den bilen er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...