Gå til innhold

StigJs garasjefyll. E86 Z4 3.0si Coupe & G20 330E. Ny påddebu!


StigJ
 Share

Anbefalte innlegg

Takker Andreas :)

Diesel hører hjemme hos anleggsmaskiner og lukter vondt :lol: 

Ingen dieselmotorer er kjekke. 

 

Hvorfor mener/tror du egentlig det? Begrunn deg selv :P

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, StigJ skrev:

Takker Andreas :)

Diesel hører hjemme hos anleggsmaskiner og lukter vondt :lol: 

Ingen dieselmotorer er kjekke. 

 

Hvorfor mener/tror du egentlig det? Begrunn deg selv :P

 

Det finnes faktisk en dieselmotor til og med du hadde likt, stig ;) 35d som står i e9x. Trylla frem mer effekt av TRF (390hk). Garanterer at du hadde dratt på smilet da :) 

Endret av Tollefsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 520d lukter verken vondt eller fremstår som en kjedelig motor. Godt dreiemoment og er en motor som kler bilen godt. 

Jeg liker også bensin godt, men jeg kommer aldri til å ha en liten bensin motor igjen pga dreiemomentet blant annet. I tillegg er drivstoff forbruket lavere. Min 520d automat er faktisk billigere i drift enn den 116i jeg hadde. Så jeg sparer en hel del på kjøre til og fra jobb i min 520d kontra 116i. 

Men at du er fornøyd er jo det viktigste😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke antall hk det står på for min del.  Og jeg har uansett ikke råd eller lyst å betale store summer for en bil med stor dieselmotor. 

Jeg liker bare ikke dieseldraget / ketsjupeffekten og at det ikke kan dras langt opp i turtall før det bråstopper. Jo diesel lukter vondt. Nå tenker jeg på når man står og fyller. Bensinlukt er jo digg  :lol:

Men uansett, hver sin smak, og takk for det 🤘🏻

Jeg skal i alle fall uansett ha denne bilen på en dyno. For jeg er overbevist over at den IKKE kun har 136 hk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ove Kvam (fra Bryne/Rogaland) hadde sin F20 116I på dyno i 2012 med følgende resultat:

Name:  Effekt.jpg Views: 16111 Size:  166.6 KB

Det er ingen hemmelighet i at BMW sine bensinturbomotorer generelt yter mer i praksis enn på papiret.  N13B16 er absolutt ikke noe unntak, tvert imot. Den bør på ingen måte sidestilles med en tidligere 1,6 liters bensin uten pustehjelp.

Jeg hadde tidligere en 2010 Mini Cooper S som i utgangspuntktet har "tilsvarende" motor bare mindre nedtunet og annen betegnelse. Nedenfor er en Cooper S (lilla) sammenlignet med Toyota GT86 (grønn). Det ble gjort av Perrin Performance (i USA) på akkurat samme dyno. Deretter tok jeg og røflig tegnet inn Ove kvam sin 116I (gule linjer dersom det var tvil) bare for å gjøre en røff sammenligning med den også.

Modifieddyno2.jpg

Når jeg drev på med grafen ovenfor i 2012 så hadde jeg kjørt alle 3 bilene selv og ville se hvordan forskjellen som man opplevde i praksis såg ut på papiret. 

GT86 har en 2 liters bensin motor på 200hk/205nm. Cooper S er oppgitt til å yte 184hk/240nm. Som det kommer frem av dynoen så har i praksis Cooper S like mye hester på hjulene som GT86, men et hav mer dreiemoment. Sammenligner vi effekt på f.eks 4000rpm så ser vi hvor utrolig mye tilgjengelig effekt den lille 1,6 liters bensinturboen har sett opp mot en mer "typisk" 2 liters bensin. Det er ekstremt merkbart for å si det mildt.

Selv F20 116I (med N13B16) ligger godt over GT86 med sine 200hk dersom vi ser på litt lavere turtall. Med tanke på hva man betaler for så er 316I på ingen måte noen "sinke" med liten motor. Motoren er også veldig chippe vennlig, så 200hk++ med en masse med dreiemoment er ikke langt unna om dersom behovet skulle melde seg. Uansett, i standard form så får man ytelser langt over det man forventer basert på modellbetengelsen. Verden går fremover og spesielt ytelsesmessig så er F30 316I med N13B16 et godt eksempel på det. :) 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det som sies her - etter å ha kommet fra en Primera 2.0SRi med 130hk og deretter levd med en F20 116i i 3 år er jeg også overbevist om at det er betydelig mer enn de oppgitte 136hk i den lille rakkeren. Dynoen Ove Kvam foretok støtter jo opp om dette. Den ble vel også gjort etter ca 5000km kjørelengde, så bilen var knapt nok innkjørt. Dynapacken tar på navet, men husker ikke om de 139hk som ble resultatet var hk på nav eller omregnet til hk ut på hjula? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var på dynoen rett før 5000 kjørte km. 138,9 hk var på nav. Med andre ord, betraktelig mye mer hk på motoren enn de 136hk som er oppgitt fra BMW.

Om vi ser på International Engine of the Year så vant BMW/PSA sin 1,6l bensinturbo/"Prince" motor hvert eneste år mellom 2007 til 2014 i klassen 1.4-1.8 liters motor.

Edit: Stig slo med vist sekunder med den kommentaren. :P

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par bilder jeg tok da den stod klar og ventet på meg hos Bavaria forrige onsdag :)

DSC_0123_zpstgmvhjcb.jpg

DSC_0122_zpsmhezdnak.jpg

Slengte på litt Gyeon WetCoat etter jeg tok den første vasken på søndag. Funker som snus den der altså. Fin beading.

DSC_0129_zpskqad0ag4.jpg

 

Og siden jeg ikke har tatt meg bryet med å ta noen interiørbilder låner jeg bare ett fra annonsen (NB: reklame :P )

33_519429320_zpsaf3elp6e.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • StigJ changed the title to StigJs garasjefyll. E86 Z4 3.0si Coupe & G20 330E. Ny påddebu!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...