Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 312
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hansh: Det kan godt hende at de ikke var rimelige, jeg vet ikke hva Skoda ligger på i pris.

Men de bruker jo gamle deler fra VW, så solide biler skal de være.

Vet heller ikke hva Skoda ligger på i pris, da jeg aldri har tenkt tanken om å kjøpe det en gang, men sammenlignet med tilsvarende gamle BMW'er opplever jeg det som dyrt med tanke på hva de kostet ny (og ikke minst hva jeg føler man får for pengene).

Skoda gjør det generelt sett en del bedre enn modermerket i kvalitetsundersøkelser, så solid kan stemme at de er.

BMW er ikke akkurat det bilmerket som er lavest i pris. De aller fleste er overpriset der også.

Uansett, så la jeg merke til at dere ville skippet 4x4. Dette kan jeg ikke uttale meg om, men bilene jeg linket til var bare eksempler slik at det er sagt.

Skrevet

Mulig det er litt forskjell på generasjonene av octavia ja. Den kameraten min har er vel bare et år gammel.

Har lånt a6en til pappa i dag, og den er rimelig romslig.

En slik en i 1.8t:

90_1957163710.jpg

Kjøreegenskapene er ikke mye å skryte av, men den sluker hvertfall dårlig veistandard bedre enn z4en :)

Motoren er i minste laget, og automatkassa er slitsom. Men nå er bilen til pappa generelt nedslitt.

Skrevet

Skoda Oktavia er bygget på Golf chassis/platform og den er derfor faktisk mindre enn selv E46. Skoda Superb derimot er bygget på Passat chassis/platform og er like stor.

Jeg vil mene at alle bilmodeller som er like store eller grenser opp til E46 er for små for en familie med tvillinger (Mercedes-Benz C-klasse, Audi A4 Avant, E39/E46/E91, Skoda Oktavia etc.). Du bør nok gå opp en klasse... E61, E-klasse, A6, Passat, Mondeo eller en litt større SUV (f.eks Volvo XC90).

Husk at det ikke kun er bagasjerommet som er viktig... bilen skal også ha tilstrekkelig med benplass bak slik at det kan monteres barneseter foran og bak hverandre med ryggen mot kjøreretningen. Dette er den kombinasjonen de fleste velger fordi man dermed kan observere begge barna på en god måte hvis man sitter bak sjåføren. Det er ikke mange bilmodeller som takler to barneseter på denne måten, men VW Transporter gjør det... :wink:

Skrevet
Men i praktisk bruk fungerer en Octavia meget godt til en barnefamilie med ett eller 2 barn.

Det gjør E46 Touring også. Vi har to barn (17 og 7 år gamle) og vi har hatt vår E46 Touring i 7 år og etterhvert over 250000 Km. Tvillinger krever derimot at man tenker litt mer kreativt som eksempelet med monteringen av barnesetene viser. Nyere Passat eller Volvo V70 er mine råtips for relativt rimelige og sikre biler som er store nok.

Skrevet

Transporter.... Sharan også muligens :)

Tror det er LITT uaktuelt :)

Det er vel først den siste passaten som det er skikkelig størrelse på. I min prisklasse (120-140.000) tror jeg kanskje en A6 vil gjøre jobben godt nok. Får undersøke litt mer. Volvo er jo å be om å bli mobbet :) Erketypisk "nå har jeg blitt voksen og fått barn" bil :) (Men det er kanskje en grunn til at folk kjøper det)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24738391

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24467462

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24133931

Skrevet

Jeg tipper jeg vil kjøre rundt 10.000 i året, og ser det ikke utenkelig å bytte til en mindre / mer fancy bil etter 3-4 år, når de største barnesetene kan kastes ut.

Skrevet
Nyere Passat eller Volvo V70 er mine råtips for relativt rimelige og sikre biler som er store nok.

Har hørt at V70 og XC70 har dårlige girkasser, og må ofte inn på verksted på grunn av dette, dette både fra privatpersoner med V70 og taxisjåfører.

Skrevet
Men i praktisk bruk fungerer en Octavia meget godt til en barnefamilie med ett eller 2 barn.

Det gjør E46 Touring også. Vi har to barn (17 og 7 år gamle) og vi har hatt vår E46 Touring i 7 år og etterhvert over 250000 Km. Tvillinger krever derimot at man tenker litt mer kreativt som eksempelet med monteringen av barnesetene viser. Nyere Passat eller Volvo V70 er mine råtips for relativt rimelige og sikre biler som er store nok.

Poenget mitt var bare at man i praktisk bruk kanskje ikke bør sammenligne Octavia med biler i Golf-klassen da den er større enn disse.Vi har E46 touring nå, og jeg tror nok Octavia er større "overalt", inkludert baksetet. Men trives bedre med E46'en ja.

Skrevet

Poenget mitt var bare at man i praktisk bruk kanskje ikke bør sammenligne Octavia med biler i Golf-klassen da den er større enn disse.Vi har E46 touring nå, og jeg tror nok Octavia er større "overalt", inkludert baksetet. Men trives bedre med E46'en ja.

Jeg skjønte poenget, men jeg vet ikke helt om jeg er enig i at Octavia tilbyr en større plass enn E46 Touring. Forskjellen er ikke stor, men jeg mener at benplassen bak er størst i en E46 Touring (forutsatt at ingen sitter i midten bak). I forbindelse med clutch/svinghjulproblemene testet jeg flere bilmodeller mhp. å bytte bil og jeg ble ikke imponert over Octavia. Den ser finere og større ut enn den er for å oppsummere inntrykket litt firkantet. Det var tilsvarende med Audi A4 Avant også (ikke den nye generasjonen). Kvalitetsinntrykket er fabelaktig, men den tilbyr i praksis mindre bakseteplass enn E46 Touring og det går ikke når man har en nesten voksen tenåring i huset.

Skrevet

Det går heller ikke med et par bakovervendte barneseter vil jeg tro. De tar mye plass. Men som du sier så må en vel ha begge barnesetene på høyresiden, med mor plassert bak meg.

Skrevet

Tror også at jeg hadde valgt v70 foran a6, kvaliteten på Audi har jo ikke akkurat vært kjempe god opp gjennom årene, og fra de fleste jeg kjenner med Audi fra 2000 tallet og oppover så er det drøye kostnader i service og feil.

V70 er en bil jeg kjenner veldig godt til da fattern innehar en sånn en. Fatterns har vært tilnærmet feilfri og ingen større utgifter. Veldig god å kjøre komfortmessig.

Automaten bør det skiftes olje på regelmessig, hvis det blir gjort er den ganske skuddsikker.

Eneste problemet for [space] sin del er at den Volvo stasjonsvogn holder seg veldig godt i pris, så å finne en til budsjettet han snakker om kan være vanskelig hvis man er ute etter en som er passet godt på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...