Gå til innhold

Hva bruker bimmern din på mila?

goty
 Share

Anbefalte innlegg

Litt på siden, men ganske mange vet ikke at en moderne BMW faktisk bruker mindre drivstoff hvis man motorbremser enn hvis man triller i frigear (f.eks inn mot et lyskryss). Forklaringen er at motoren på tomgang bruker mer drivstoff enn om den motorbremser med reduksjon i drifstofftilførselen. BMW vurderer at forskjellen er 2-3% av totalforbruket av drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 288
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En 116d kan kjøres på 0,45 på blandet kjøring og 0,38 på langkjøring , den er faktisk billigere å kjøre per mil enn en Toyota Prius. BMWer bruker ikke noe mer enn biler med tilsvarende motoriseringer, heller mindre i så fall. BMW er flinke i det de kaller BMW Efficent Dynamics :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har målt noen:

E34 1995 525 tds manuell. 0,7 på langkjøring (sto 6 timer på tomgang i kolonne) ca 0,85 på blanda kjøring.

E34 1994 540 ia ca 1,1 liter på mila på langkjøring (når madammen kjører) og heilt oppe i 1,9 liter på blanda kjøring på en hel tank..

1990 bmw 535 med b36 motor. ca 1 liter på mila på langkjøring. Blanda er den en tørst jevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fritt fall vil den nesten ikke bruke noe, da det er tyngdekraften og ikke motoren som driver bilen. Om man skrur av teningen så vil bilen ikke bruke noe i det hele tatt, da kan man snakke om at bilen forflytter seg billig :mrgreen:

Litt på siden, men ganske mange vet ikke at en moderne BMW faktisk bruker mindre drivstoff hvis man motorbremser enn hvis man triller i frigear (f.eks inn mot et lyskryss). Forklaringen er at motoren på tomgang bruker mer drivstoff enn om den motorbremser med reduksjon i drifstofftilførselen. BMW vurderer at forskjellen er 2-3% av totalforbruket av drivstoff.

Hvor mye kan dette ECO PRO (start stop funksjonen spare? Har ikke dette på min F10, men har det på en firmabil ( berlingo 2012 modell) og syns det er noe drit. Ved køkjøring så stopper den med en gang man trykket inn kløtsjen. Og starter når man slipper den ut. Blir jo start/stop fra Asker til Lysaker om jeg ikke slår det av. Må jo slite endel på startmotor dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2011 318d (2,0) 136hk bruker mindre enn min forrige bil, 2012 Skoda octavia (1,6) 105hk...

Octavia'n var 4x4 men den drar jo normalt ca 90% på forhjulene så det skulle ikke hatt så mye å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fritt fall vil den nesten ikke bruke noe, da det er tyngdekraften og ikke motoren som driver bilen. Om man skrur av teningen så vil bilen ikke bruke noe i det hele tatt, da kan man snakke om at bilen forflytter seg billig :mrgreen:

Stemmer dette? På bilen jeg snart får kobler den ut giret og triller fritt i bakker for å kutte drivstoff. Rart at de Gjør dette hvis det fører til høyere forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette? På bilen jeg snart får kobler den ut giret og triller fritt i bakker for å kutte drivstoff. Rart at de Gjør dette hvis det fører til høyere forbruk.

Seriøst? Jeg har alltid tenkt slik som Fredrik sier også.. Koster vel mer å holde motoren i gang enn at den "selvbremser"?

For ikke å snakke om hvor mye forbruket kommer til å øke på bremseklossene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Jeg har alltid tenkt slik som Fredrik sier også.. Koster vel mer å holde motoren i gang enn at den "selvbremser"?

For ikke å snakke om hvor mye forbruket kommer til å øke på bremseklossene dine?

Testet dette med foreldrene mine's citroen C8 (ja jeg har fått dem til å gå bort fra fransk, endelig!! [-o< ) og den brukte mer, ikke betydelig mye, men mer drivstoff på tomgang enn med motorbrems i nedoverbakke ;)

Min bil: 525 tdsa touring

langkjøring 0,57 på mila

"inspirert kjøring" 0,73 på mila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i utgangspunktet ganskje kjedelig tråd blir straks litt underholdende av at alle er uenige i forbruket til alle.. :)

Og forøvrig påstår computeren i min at jeg har brukt 0,55 de siste 100 milene bestående av kun småkjøring og lyskryss. E46 320d that is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i utgangspunktet ganskje kjedelig tråd blir straks litt underholdende av at alle er uenige i forbruket til alle.. :)

Og forøvrig påstår computeren i min at jeg har brukt 0,55 de siste 100 milene bestående av kun småkjøring og lyskryss. E46 320d that is.

Kontroll sjekk ved neste fylling da vell :) Så får du ihvertfall be/avkreftet det :D

Har kjøpt en 118D som pendle bil og er veldig fornøyd med at computeren sier 0,6 på telemark-oslo med 45 min "stillestående kø" på slutten. (Stod forøvrig 0.6 før kø kjøringen også :P )

Blir litt skuffet når den bruker mer en 330d :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel snakk om å bremse på motoren/girene. Bremsene slår kun inn hvis du f.eks har aktivert cruicecontroll i 80 km/t og kjører ned en bakke. Hvis du ikke har aktivert så vil motoren bremse hvis du ikke trykker på gassen. Automaten bare øker da den skifter til et høyere gir når turtallet blir høyt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...