Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil si at det kan stemme.
Et eksempel er at jeg merket at min motor ikke var tungstartet, men at den hostet/gikk urent etter start på kald motor, men den startet lett. Tok diagnose og ingen feil der. Men jeg skiftet alle glødepluggene og da ble alle problemer borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har et problem som haster litt, takker for alle relevante svar!

:-)

Jeg har muligens noe AGR issues med min 10' X1, 20Da, km std er 125' km, alle servicer fulgt.

Her er historikken.

Problemet oppstår ved overgang fra kald til varm bil, men kun en sjelden gang, ca 1 gang pr mnd, men det er ikke noe mønster i så måte.

Det oppleves som at bilen jukser, ikke får nok luft/drivstoff. man stanser bilen, og på tomgang sliter den med å holde seg igang.

Gir man gass kveler den seg.

Forsøker man starte den opp igjen sliter den voldsomt, som om man har et par tette dyser nærmest.

Venter man til bilen blir kald(ere) starter den og er like fin igjen.

Har den på GS i Skien nå, der jeg får opp AGR fail og vurderer å bytte denne, men litt usikker på om dette er greia?

Evt hvor mye vil slikt koste?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkuratt lest det som står om m51 motoren på første siden, noen som har noe mer å legge til? vurdere på bytte E60'n i en E38 725tds. 

Motoren har gått 260k, men har blitt bytta toppdekselpakning, turbo og o ring ved vakuumpumpa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Hei har et problem som haster litt, takker for alle relevante svar!

:-)

Jeg har muligens noe AGR issues med min 10' X1, 20Da, km std er 125' km, alle servicer fulgt.

Her er historikken.

Problemet oppstår ved overgang fra kald til varm bil, men kun en sjelden gang, ca 1 gang pr mnd, men det er ikke noe mønster i så måte.

Det oppleves som at bilen jukser, ikke får nok luft/drivstoff. man stanser bilen, og på tomgang sliter den med å holde seg igang.

Gir man gass kveler den seg.

Forsøker man starte den opp igjen sliter den voldsomt, som om man har et par tette dyser nærmest.

Venter man til bilen blir kald(ere) starter den og er like fin igjen.

Har den på GS i Skien nå, der jeg får opp AGR fail og vurderer å bytte denne, men litt usikker på om dette er greia?

Evt hvor mye vil slikt koste?

Bare for å komme med et inspill du kan prøve. 
vist egr ventilen kiler seg i full åpen possisjon vil jeg tro den drar tungt og begynner å fuske. jeg hadde forsøkt å koble ut egr ventilen. kjenner ikke til denne motoren men regner med den er vacum styrt. da må du plugge slanger du kobler ut og. i sammen slenge skjekker du at ventilen er lukket. 

 

er bare et forslag, siden du ikke hadde fått noen respons, er mangen andre myre dyktigere enn meg her inne så ikke skyt meg om jeg er helt på tur :) 

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spm angående dyser på m47d20. 

Hvis jeg skjønt ting riktig så er det motorstyringen som styrer trykket inn på dysene som da slipper gjennom drivstoff etter det?

Hvis jeg da setter på større dyser, vil da dysene slippe gjennom mere drivstoff på samme trykk? Eller bil de slippe gjennom like mye som med de mindre dysene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Hei har et problem som haster litt, takker for alle relevante svar!

:-)

Jeg har muligens noe AGR issues med min 10' X1, 20Da, km std er 125' km, alle servicer fulgt.

Her er historikken.

Problemet oppstår ved overgang fra kald til varm bil, men kun en sjelden gang, ca 1 gang pr mnd, men det er ikke noe mønster i så måte.

Det oppleves som at bilen jukser, ikke får nok luft/drivstoff. man stanser bilen, og på tomgang sliter den med å holde seg igang.

Gir man gass kveler den seg.

Forsøker man starte den opp igjen sliter den voldsomt, som om man har et par tette dyser nærmest.

Venter man til bilen blir kald(ere) starter den og er like fin igjen.

Har den på GS i Skien nå, der jeg får opp AGR fail og vurderer å bytte denne, men litt usikker på om dette er greia?

Evt hvor mye vil slikt koste?

 

 

 

Jeg har hatt litt sånn på min også. Jager litt på tomgang og fått opp feilmelding om redusert effekt, Fikk beskjed om at AGR/EGR ventilen er en svakhet på N47. De blir sotet igjen og kan bli stående i åpen posisjon. 

Hvis du har mulighet vil jeg kanskje tatt den av å renset den for å se om det hjelper. Og disse er slik jeg har forstått det elektronisk styrt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ahj skrev:

 

Jeg har hatt litt sånn på min også. Jager litt på tomgang og fått opp feilmelding om redusert effekt, Fikk beskjed om at AGR/EGR ventilen er en svakhet på N47. De blir sotet igjen og kan bli stående i åpen posisjon. 

Hvis du har mulighet vil jeg kanskje tatt den av å renset den for å se om det hjelper. Og disse er slik jeg har forstått det elektronisk styrt. :)

Soting av AGR\EGR er ikke noe N47 fenomen, enhver moderne dieselmotor har dette i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Soting av AGR\EGR er ikke noe N47 fenomen, enhver moderne dieselmotor har dette i større eller mindre grad.

 

Beklager for at jeg ikke gidder å lese meg opp på andre diesel motorer fra andre produsert. Dette er et BMW forum, om andre merker har slike problemer det bryr meg ikke. Lite konstruktiv din kommentar på denne saken. Jeg kom med min erfaring og det jeg har blitt fortalt og du bare slår ned på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ahj skrev:

 

Beklager for at jeg ikke gidder å lese meg opp på andre diesel motorer fra andre produsert. Dette er et BMW forum, om andre merker har slike problemer det bryr meg ikke. Lite konstruktiv din kommentar på denne saken. Jeg kom med min erfaring og det jeg har blitt fortalt og du bare slår ned på det...

Poenget var at N47 motoren ikke er verre en andre BMW motorer når det kommer til dette, og det var ett konstruktivt innspill.

Det du kom med var jungeltelegrafen, som igjen er roten til rare myter og mysterier.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, CrZyWiz skrev:

Poenget var at N47 motoren ikke er verre en andre BMW motorer når det kommer til dette, og det var ett konstruktivt innspill.

Det du kom med var jungeltelegrafen, som igjen er roten til rare myter og mysterier.

Viste virkelig ikke at mekaniker hos Bavaria er "jungeltelegrafen". Sjekk fakta før du som vanlig halshogger mennesker her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ahj skrev:

Viste virkelig ikke at mekaniker hos Bavaria er "jungeltelegrafen". Sjekk fakta før du som vanlig halshogger mennesker her inne...

Snakk om å være hårsår [-X

PS. en mekaniker hos Bavaria er bare ett menneske, som gjerne i starten jobber med ett ganske snevert utvalg av motorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom en fyr og tunet bilen min litt idag. Når jeg kom hjem idag kom denne plutselig.  (kjørte ca 2,6mil).

Er det bare tilfeldig at den dukka opp etter tuningen?  Synes å huske at det var sånn  10.000km til bremser skulle byttes, men kan vel være andre ting.. 

 

DSC_0105.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...