Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Du har jo den velkjente registerkjedeproblematikken, da.

Virker å være ganske vanskelig (umulig?) å sette en spesifikk kilometerstand som levetid på pumpen.

Tror mye spiller inn på hvor lenge hver enkelt lever.

Dieselgrossisten påstår 5 år / 125.000km om jeg husker riktig. Men har hørt om pumper som har havarert før, mens andre har passert 200.000km uten havari. Så da blir det jo litt vanskelig å forutse noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga problemer med n57 så valgte en bekjent n55 535i. 

Jeg for min del er skeptisk på n57. Har dog lest at @TRF holder på å lage filter løsning for å hindre spon spredning i hele systemet.

Også er det visstnok preventivt å skifte registerkjede strammer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften!

Da jeg plages med ujevn gange og railtrykk som hopper opp og ned så har jeg i dag tatt en lekkasjetest.
Resultatet var ikke helt slik jeg hadde håpt på, håpte egentlig på å finne ei dyse som hadde stor lekkasje.

Bilen har begynt (over en lengre periode) å ryke mer og mer svart ved gasspådrag, er ikke veldig ille, men det er synlig.
Sånn det ser ut her, er det såpass stor forskjell at det er et dårlig tegn eller? Korreksjonsverdien er litt høyere på nummer 5 i INPA en på de andre dysene.

Her har bilen gått i ca 2 minutter:
Dyse1.thumb.JPG.f08d10cb7139ca06e931f1d1b9b5c54b.JPG

 

Her har den gått i kanskje 4-5 minutter:
IMG_20190818_143406.thumb.jpg.aa452fe76b7539bf193cecc0f0a9ea21.jpg

 

Det jeg la merke til er at på syl. 4 og 5 så det ut til å strømme mye "microbobler" ut av dysa, ganske fort, mens de andre ikke hadde so mye bobler, og det som kom kom forholdsvis sakte ut. Vet ikke om det har noe å si for resultatet da.

Skulle sendt alle på test, men det finnes ikke penger til det akkurat nå. Så jeg må teste det jeg kan teste selv.
Har det noe hensikt å teste de med dysetester der du pumper opp trykk? 
Tenker da for å se om de lekker når de er stengt og har trykk.

Any thoughts? 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CJFischer skrev:

Lest og forstått, tenkte mer på om noen hadde erfaring knyttet til tilsvarende prosess i tilsvarende bil, fremfor hva powerboxen gjør. 😊

Bare tull som @Daniel. kan jeg skrive under på. Testet boks både på BMW og VW med samme resultat. Noe som ikke fungerte eller en dyse som tok kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosch CP4  på N47 (og mange andre)

Hvor komplisert og omfattende er det å bytte denne pumpen som en forebyggende reparasjon? Må man ha mye spesialverktøy? Er det noe en amatørmekaniker kan klare selv?

Er det mulig å kjøpe en slik pumpe billigere enn gjennom BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, eehgil skrev:

Bosch CP4  på N47 (og mange andre)

Hvor komplisert og omfattende er det å bytte denne pumpen som en forebyggende reparasjon? Må man ha mye spesialverktøy? Er det noe en amatørmekaniker kan klare selv?

Er det mulig å kjøpe en slik pumpe billigere enn gjennom BMW?

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-520d-lim/repair-manuals/13-fuel-preparation-control/13-51-injection-pump-control-section-mixture-control-unit/HI676g0R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...