Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Otis skrev:

Jeg foretrekker ista. En nyere variant av rheingold.

Jeg får feil på både glødeplugg 1 og 3 umiddelbart etter start, så jeg får begynne i den enden. 
 

Det er ikke registrert feilkoder på glødeplugg 2 og 4. Verdiene på ulike parametere som er registrert med feilkodene er eksakt like på feilkode for glødeplugg 1 og feilkode på glødeplugg 3. Er ohming av glødepluggene den eneste måten å bestemme om det er glødepluggene eller glødereleet som er gåent, eller kan jeg anta at glødereleet er OK, siden glødeplugg 2 og 4 fungerer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@wSax Det er individuell kontroll på glødeplugger, så antageligvis er 1 og 3 defekt.

Dog så tror jeg ikke DDE kan skille på defekt utgang på relé eller defekt glødeplugg eller brudd i ledning. Men jeg er ikke helt sikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 5.9.2023 den 21.16, wSax skrev:

Jeg får feil på både glødeplugg 1 og 3 umiddelbart etter start, så jeg får begynne i den enden. 
 

Det er ikke registrert feilkoder på glødeplugg 2 og 4. Verdiene på ulike parametere som er registrert med feilkodene er eksakt like på feilkode for glødeplugg 1 og feilkode på glødeplugg 3. Er ohming av glødepluggene den eneste måten å bestemme om det er glødepluggene eller glødereleet som er gåent, eller kan jeg anta at glødereleet er OK, siden glødeplugg 2 og 4 fungerer? 

Plukker opp denne igjen. 

Feil: fikk opp feilkoder på glødeplugg 1 og 3. Uvisst hvor lenge bilen er kjørt med defekte glødeplugger. Jeg har byttet alle glødepluggene, og rett etter første oppstart kom det ingen feilkoder. Etter noen minutters kjøring dukket det opp feilkode på glødeplugg 3. 

Deretter skrudde jeg ut alle glødepluggene og målte de. Alle glødepluggene hadde kontinuitet, bortsett fra plugg 3. Denne ble igjen byttet, og etter første oppstart kom det denne gangen heller ingen feilkoder. Etter omtrent tre minutters kjøring fikk jeg igjen feilkode på plugg 3. 

Hva kan gjøre at glødeplugger blir ødelagt etter så kort tid? Kan det være at glødepluggen får for mye strøm eller strøm i for lang tid, slik at pluggen blir for varm og ryker? Hvis det er tilfellet, er glødepluggreleet en sannsynlig synder? 

Til info er de eneste feilkodene glødeplugg 3 og feil på lamdasonden. Sistnevnte feilkode virker å komme igjen sporadisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet du modulen/releet? Hvis det er en kortslutning der så vil du trolig svi av pluggen rimelig fort. 

Har du to gamle plugger som funker fortsatt? Da kan du koble de på nr. 2 og 3 (la de nye sitte i motoren) så har du de gamle tilkoblet utenfor motoren (ha på egen jord). Så starter du bil og ser om nr. 2 slukker før nr. 3. Hvis nr. 3 henger så vil du se det. 

Mest korrekt hadde vært å kjøre tang-amperemeter på kablene til plugg eller evt. måle tilført spenning til plugg, men måten over er fort den eneste som ikke krever noe spesialutstyr og du risikerer bare de to pluggene som uansett skulle i søpla. obs, husk at tuppen blir opp mot 1000 grader om du tester sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, E.C. skrev:

Byttet du modulen/releet? Hvis det er en kortslutning der så vil du trolig svi av pluggen rimelig fort. 

Har du to gamle plugger som funker fortsatt? Da kan du koble de på nr. 2 og 3 (la de nye sitte i motoren) så har du de gamle tilkoblet utenfor motoren (ha på egen jord). Så starter du bil og ser om nr. 2 slukker før nr. 3. Hvis nr. 3 henger så vil du se det. 

Mest korrekt hadde vært å kjøre tang-amperemeter på kablene til plugg eller evt. måle tilført spenning til plugg, men måten over er fort den eneste som ikke krever noe spesialutstyr og du risikerer bare de to pluggene som uansett skulle i søpla. obs, husk at tuppen blir opp mot 1000 grader om du tester sånn.

Relee ble ikke byttet.

Med kortslutning så mener du kortslutning i releet, ikke i ledningsnettet? 

Dessverre gikk alle glødepluggene ved det første byttet i søpla. Jeg kan selvsagt kjøpe en ny glødeplugg og teste, men dersom releet er den mest sannsynlige feilkilden er det kanskje like greit å bytte den defekte glødepluggen etter at releet er byttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
15 hours ago, 525TDSA said:

BMW X1 18d med 136 hk, er det samme motor som 190 hk, eller mangler den turbo?

Kan den chippes til over 200 hk som andre 2 litere?

Turbo har den definitivt, men det heilt store potensialet har den nok ikkje jmf. søk hos tuningservice som kan gje 185hk/410nm på steg 1 eller 190hk/420nm på "steg 2"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

N57 204hk

Røff gange på kaldstart som forsvinner etter noen sekunder, varierer hvor røft gangen er, og det skjer selv i 15+ grader.

Disse to feilkodene kommer igjen.

4A6F Glow Control Unit - Output stage, cylinder 1, faulty
4A5F Glow Control Unit - Output stage, cylinder 2, faulty

Noe som antageligvis betyr glødeplugg til sylinder 1 og 2. Hvis det er modulen selv, så pleier det vel å være feilkoder på flere eller alle?

Har ikke hatt noe andre feilkoder relatert til motor, så det kan vel ikke være noen andre ting enn plugger som forårsaker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som glødepluggrelatert dette. Fyrer opp så lengde det er under 30 grader på kjølevæska de (på N57). Normalt bytter man "alt" samtidig for å slippe å tenke på det de neste 5-10 åra. Altså plugger, rele og strømkabel til rele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...