Jump to content

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Recommended Posts

14 timer siden, Otis skrev:

Jeg foretrekker ista. En nyere variant av rheingold.

Jeg får feil på både glødeplugg 1 og 3 umiddelbart etter start, så jeg får begynne i den enden. 

Det er ikke registrert feilkoder på glødeplugg 2 og 4. Verdiene på ulike parametere som er registrert med feilkodene er eksakt like på feilkode for glødeplugg 1 og feilkode på glødeplugg 3. Er ohming av glødepluggene den eneste måten å bestemme om det er glødepluggene eller glødereleet som er gåent, eller kan jeg anta at glødereleet er OK, siden glødeplugg 2 og 4 fungerer? 

@wSax Det er individuell kontroll på glødeplugger, så antageligvis er 1 og 3 defekt.

Dog så tror jeg ikke DDE kan skille på defekt utgang på relé eller defekt glødeplugg eller brudd i ledning. Men jeg er ikke helt sikker på det.

• 2 weeks later...
På 5.9.2023 den 21.16, wSax skrev:

Jeg får feil på både glødeplugg 1 og 3 umiddelbart etter start, så jeg får begynne i den enden. 

Det er ikke registrert feilkoder på glødeplugg 2 og 4. Verdiene på ulike parametere som er registrert med feilkodene er eksakt like på feilkode for glødeplugg 1 og feilkode på glødeplugg 3. Er ohming av glødepluggene den eneste måten å bestemme om det er glødepluggene eller glødereleet som er gåent, eller kan jeg anta at glødereleet er OK, siden glødeplugg 2 og 4 fungerer? 

Plukker opp denne igjen. 

Feil: fikk opp feilkoder på glødeplugg 1 og 3. Uvisst hvor lenge bilen er kjørt med defekte glødeplugger. Jeg har byttet alle glødepluggene, og rett etter første oppstart kom det ingen feilkoder. Etter noen minutters kjøring dukket det opp feilkode på glødeplugg 3. 

Deretter skrudde jeg ut alle glødepluggene og målte de. Alle glødepluggene hadde kontinuitet, bortsett fra plugg 3. Denne ble igjen byttet, og etter første oppstart kom det denne gangen heller ingen feilkoder. Etter omtrent tre minutters kjøring fikk jeg igjen feilkode på plugg 3. 

Hva kan gjøre at glødeplugger blir ødelagt etter så kort tid? Kan det være at glødepluggen får for mye strøm eller strøm i for lang tid, slik at pluggen blir for varm og ryker? Hvis det er tilfellet, er glødepluggreleet en sannsynlig synder? 

Til info er de eneste feilkodene glødeplugg 3 og feil på lamdasonden. Sistnevnte feilkode virker å komme igjen sporadisk. 

Byttet du modulen/releet? Hvis det er en kortslutning der så vil du trolig svi av pluggen rimelig fort. 

Har du to gamle plugger som funker fortsatt? Da kan du koble de på nr. 2 og 3 (la de nye sitte i motoren) så har du de gamle tilkoblet utenfor motoren (ha på egen jord). Så starter du bil og ser om nr. 2 slukker før nr. 3. Hvis nr. 3 henger så vil du se det. 

Mest korrekt hadde vært å kjøre tang-amperemeter på kablene til plugg eller evt. måle tilført spenning til plugg, men måten over er fort den eneste som ikke krever noe spesialutstyr og du risikerer bare de to pluggene som uansett skulle i søpla. obs, husk at tuppen blir opp mot 1000 grader om du tester sånn.

20 minutter siden, E.C. skrev:

Byttet du modulen/releet? Hvis det er en kortslutning der så vil du trolig svi av pluggen rimelig fort. 

Har du to gamle plugger som funker fortsatt? Da kan du koble de på nr. 2 og 3 (la de nye sitte i motoren) så har du de gamle tilkoblet utenfor motoren (ha på egen jord). Så starter du bil og ser om nr. 2 slukker før nr. 3. Hvis nr. 3 henger så vil du se det. 

Mest korrekt hadde vært å kjøre tang-amperemeter på kablene til plugg eller evt. måle tilført spenning til plugg, men måten over er fort den eneste som ikke krever noe spesialutstyr og du risikerer bare de to pluggene som uansett skulle i søpla. obs, husk at tuppen blir opp mot 1000 grader om du tester sånn.

Relee ble ikke byttet.

Med kortslutning så mener du kortslutning i releet, ikke i ledningsnettet? 

Dessverre gikk alle glødepluggene ved det første byttet i søpla. Jeg kan selvsagt kjøpe en ny glødeplugg og teste, men dersom releet er den mest sannsynlige feilkilden er det kanskje like greit å bytte den defekte glødepluggen etter at releet er byttet.