Ingvaldsen Skrevet Torsdag kl. 22:29 Skrevet Torsdag kl. 22:29 3 timer siden, togga skrev: Virker som det er litt overdreven frykt for at pumpen skal ryke. Hvis man bytter dieselfilter regelmessig så er vel sjansen minimal for at det skal gå så galt. faren er jo at mange av disse bilene er gamle nå og da bytter jo folk filter selv, du får ikke luftet systemet skikkelig uten å kjøre syklus med ista. samtidig er jo ikke vinterdiesel så mye å skryte av, så dette er ikke et overdrevet problem. har hørt om flust av slike tilfeller både med bmw og andre merker. teerex reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet Fredag kl. 04:22 Skrevet Fredag kl. 04:22 9 timer siden, togga skrev: Virker som det er litt overdreven frykt for at pumpen skal ryke. Hvis man bytter dieselfilter regelmessig så er vel sjansen minimal for at det skal gå så galt. Så lenge det ikke kommer uønskede partikler inn i pumpen så skjer det vel ingenting? Det er vel null friksjon i mekanikken vanligvis, og dermed vil vel stemplene ikke finne på å snu på seg? Minimal,men aldri 0. Min havarerte etter kun 130 000 km. Ila den tid, har bil fått flere skift av dieselfilteret enn hva BMW spesifiserer selv er nødvendig. Alltid brukt originale deler, alltid luftet via ISTA. Eid bilen siden 53 000 km, og første filterskift ble utført av BMW, så vil tro det ble gjort i henhold da. Aldri kjørt tanken tom, kan telle med en hånd hvor ofte jeg har fylt etter at nåla har ligget under 1/4. Det sies at gen 2 CP4 som kom ila 2019/2020 skal være bedre, men kun tiden vil vise det. teerex og togga reagerte på dette 1 1
TurboJens Skrevet Lørdag kl. 13:19 Skrevet Lørdag kl. 13:19 Overdrevent? Det er mulig statistikken er på vår side, men her dreiar det seg om eit havari som kan utvikle seg i det skjulte over tid. Ingen veit kor lang tid det tar eller korleis avsløre det før det skjer. Dersom ein velger å skifte pumpa for å vere på den sikre sida kostar det anslagsvis 20-25k på eit verksted. Dersom ein velger å sjanse så er vel ikkje ein rep.kostnad rundt 100.000kr usannsynleg. Så, dersom ein til ein relativt lav pris, sei en 2-4.000kr kan montere eit slikt kit som fjernar alle følgeskadar av eit pumpehavari så er det definitivt det beste alternativet spør du meg. Om eg på langtur får pumpehavari utan å merke noko før bilen stoppa sånn at alt må takast igjen, kanskje 1000km heimanfrå så må sette den på verksted. Då er det store spørsmålet om bilen som har gått 350.000km er verdt reparasjonen. Får eg havari med filterkit montert så kan eg le heile vegen til banken og kjøpe ei ny HP pumpe og få den montert. Eit ekstra returfilter tenkte eg å ha liggande i bilen. E.C. og teerex reagerte på dette 2
togga Skrevet Lørdag kl. 18:39 Skrevet Lørdag kl. 18:39 Ser poenget, og man reduserer selvfølgelig kostnader ved havari. Men risikoen for havari er jo den samme, og modifiseringen er jo en hack som ikke er eller ser original ut. Greit nok at reparasjon vil bli billigere, men det handler vel om at injektorer og muligens rail må byttes i tillegg? Dyrt blir det uansett, men 100k høres i overkant mye ut (med mindre man lar Bilia eller Bavaria ta jobben...) Et annet alternativ er jo å bytte pumpe. Ser at pris på ny 2-stemplet Bosch pumpe (til N57) ligger på 13-14k. Jeg antar det er den nye versjonen. Dyrere ja, men da reduseres risiko for havari, installasjonen forblir "original", og man kan sikkert selge den gamle pumpen for noen lapper. Ekstra kostnad ift. et sånt kit blir da ikke mye mer enn et nytt sett med dekk... Er vel heller ikke mer arbeid å bytte pumpe ift. å montere nevnte kit.
teerex Skrevet Lørdag kl. 18:44 Skrevet Lørdag kl. 18:44 (endret) Denne E70 havarerte med metallspon i pumpa, men ble solgt på timen. Noen har nok gjort et bra kjøp der vil jeg tro 😄 https://www.finn.no/mobility/item/318861161 Denne E70 har kjørt langt, 437k km. Hadde tydeligvis pumpehavari i fjor som er utbedret, samt naturligvis nytt kamkjede. https://www.finn.no/mobility/item/388310213 Interessant med prevention-kit, men inntil videre tror jeg at jeg fyller den skvetten 2-takts olje ved hver fylling. Nytt dieselfilter hos Sulland i fjor. Lav km-stand og lite bruk for tiden, samt motor og drivverksforsikring så bør det gå bra en god stund. Endret Lørdag kl. 19:15 av teerex
teerex Skrevet Lørdag kl. 19:21 Skrevet Lørdag kl. 19:21 36 minutter siden, togga skrev: Et annet alternativ er jo å bytte pumpe. Ser at pris på ny 2-stemplet Bosch pumpe (til N57) ligger på 13-14k. Jeg antar det er den nye versjonen. Dyrere ja, men da reduseres risiko for havari, installasjonen forblir "original", og man kan sikkert selge den gamle pumpen for noen lapper. Ekstra kostnad ift. et sånt kit blir da ikke mye mer enn et nytt sett med dekk... Er vel heller ikke mer arbeid å bytte pumpe ift. å montere nevnte kit. Krever et spesialverktøy, samt en god porsjon nøyaktighet og renslighet for å bytte pumpe. Ikke minst er det relativt trangt, verktøyet skrus jo inn i bakkant av motor. Kanskje lurt ta i forbindelse med innsug av.
///M-ini95 Skrevet Lørdag kl. 19:39 Skrevet Lørdag kl. 19:39 49 minutter siden, togga skrev: Dyrt blir det uansett, men 100k høres i overkant mye ut (med mindre man lar Bilia eller Bavaria ta jobben...) Jeg gjorde alt selv og havnet på c.a 30k om jeg ikke husker feil. Kjøpte ny original pumpe til 18k, da brukt ikke var et alternativ i mitt hode. At the time kunne ikke BOSCH levere ny enhet til spesifikt min bil, kun overhalte enheter av den "gamle" typen. Så dermed låste jeg meg selv til ny fra BMW med rabatt naturligvis. Fikk tak i fire brukte Piezzo dyser fra en kræsjet F15 i utlandet med halvparten av kjørelengden som min bil. Dette kostet meg mellom 5 og 6k med frakt. Så gikk det naturligvis noen tusenlapper i brukt rail og "hard-lines". Nye slanger, filtere, pakninger etc... Det som kunne rengjøres med sikkerhet, ble rengjort grundig. Det som jeg følte var unødvendig å ta sjansen på, ble byttet ut. Jævla kjip kostnad tatt alder og km.stand i betraktning, men kunne vært mye verre om man leverer til verksted. Selv ikke-merkeversteder tar lett opp mot 70k, kanskje mer for rep etter HT pumpe havari. Selv om man finner brukte deler, går det en del arbeidstimer når havariet først oppstår. togga, E.C., Ingvaldsen og 1 annen reagerte på dette 4
Larssoyl Skrevet i går, 10:25 Skrevet i går, 10:25 (endret) On 2/24/2025 at 1:55 PM, TurboJens said: https://www.fruugonorge.com/cp42-disaster-prevention-bypass-kit-for-f250-f450-f550-super-duty-67l-cp4-67f-bp-g21/p-307552992-688660010?language=en&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gad_source=1 https://www.ebay.com/itm/395819447714 Disse som du har linket til her er kopier av https://ssdiesel.com/ sitt produkt, som forsåvidt er laget for ford powerstroke motorer. Har forsåvidt også vært i kontakt med https://ssdiesel.com/ angåene kit til bmw N47/57, de holder på med testing og fabrikkering av kit men de kunne ikke love når dette kommer på markedet. Endret i går, 10:26 av Larssoyl teerex reagerte på dette 1
TurboJens Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden On 3/1/2025 at 7:39 PM, togga said: Ser poenget, og man reduserer selvfølgelig kostnader ved havari. Men risikoen for havari er jo den samme, og modifiseringen er jo en hack som ikke er eller ser original ut. Greit nok at reparasjon vil bli billigere, men det handler vel om at injektorer og muligens rail må byttes i tillegg? Dyrt blir det uansett, men 100k høres i overkant mye ut (med mindre man lar Bilia eller Bavaria ta jobben...) Risikoen for havari er den samme ja, men konsekvensen vert då kostnaden med å skifte høgtrykkspumpe, dieselfilter, eit ekstra dieselfilter og å reingjere ein meter med slange. Ved eit "ubeskytta" havari så er det ny høgtrykkspumpe, trykksensor, injektorar, stålrør (om en skal følge boka) og så kjem då jobben med å reingjere dieselsystemet grundig. Rør t/r tank og tanken bør også ned og reingjerast. Og berre det å ta ned tanken kan koste tusenvis av kroner mtp. på kor mykje som må demonterast for å få ut tanken. Ein kan argumentere for at noko stålspon i tanken er til å leve med, det er tross alt eit dieslfilter som skal fange opp uregelmessigheter men eg ville ikkje tatt sjansen. Skal ein skifte til nye injektorar så er det og ein stor forskjell på om det er 4 eller 6 som skal skiftast. Om det ser orginalt ut, det spelar då ingen rolle så lenge det fungerar? Ja, som eg skrive så kan ein skifte pumpa preventivt men det er ein heller kostbar jobb for å vere på den sikre sida. Dog så må ein då vere heilt sikker på å få den oppgraderte pumpa eller så risikera ein jo å gå på eit nytt havari seinare. Eg er og typen som fyller tanken når eg MÅ, dvs. når det ikkje er så mykje igjen og då fyller eg til det omtrent renne ut. Gidde ikkje drive å tanke unødvendig mange gangar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå