CrZyWiz Skrevet Oktober 19, 2016 Share Skrevet Oktober 19, 2016 2 timer siden, Evopower skrev: Kjøpte nettopp bilen, så kan godt være de er byttet både 1 og 2 ganger. Desverre er ikke dokumentasjonen god nok. Men å bytte dem er aldri feil, da vet man hvertfall det for sin egen del. Men jeg har aldri måttet byttet motorfester på noen bil før. Så at det er normalt på en m47 å måtte bytte før 200k sier vel mer om hvor mye disse motorene vibrerer enn noe annet. En hiace 2.4d går 700k på samme motorfestene til sammenligning. Det gjør den ikke...enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 20, 2016 Share Skrevet Oktober 20, 2016 On 19.10.2016 at 11.40, CrZyWiz skrev: Det gjør den ikke...enkelt og greit. Hvorfor sku den ikke gjort det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 20, 2016 Share Skrevet Oktober 20, 2016 For Toyota sin 4er diesel er svært lite raffinert og alle hiace eller hilux man kjører har noe inni granskauen med vibrasjoner fra motor. Sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merce Skrevet Oktober 20, 2016 Share Skrevet Oktober 20, 2016 Evopower; Mange takk for fyldig tilbakemelding! Jeg heller mot slitne motorfester selv også, og er nok litt overrasket over at BMW har laget en motor som vibrerer såpass mye at motorfester sliter like over 100000 km... Men, som du nevner, over 1400 rpm og i fart fungerer alt helt som det skal. Takk igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas89 Skrevet Oktober 20, 2016 Share Skrevet Oktober 20, 2016 On 15.08.2016 at 23.19, Andreas89 skrev: Hei. Har problemer med min 320d 2001mod. 136hk Det begynte med at den ble litt tungstartet, og etterhvert veldig tungstartet når den var sånn halv varm f.eks viss jeg har kjørt en tur og bilen har stått en 10-20 minnutter. Etter hvert ble det så ille at jeg ikke fikk start i det hele tatt. Men hvis jeg ventet til den ble kald, starter den helt normalt igjen. Bilen går helt normalt ellers. Har bladd litt i forumet og sett flere som har samme problemet men ikke fått klarhet i hva som egentlig kan være problemet. Ser at det blir referert til indre lekkasje i dyser men hvis jeg har forstått det riktig så gjelder det mest 150hk med common rail. Dette begynner å bli en stund siden dette problemet oppsto og nå har bilen stått i sikkert et år. Tauet den igang her om dagen pga. Lite strøm, og den gikk normalt. Men så idag når jeg hadde satt på nytt batteri å skulle starte så var den tungstartet også ved kald motor, og den gikk ujevnt på tomgang, men virket som at den gikk normalt under kjøring. Noen som har erfaring med dette? Tenker spesielt på den biten det startet med , tungstartet kun med halv varm motor. Er 40 mil til nermeste bmw verksted og har lite lyst til å bruke mange tusen på feilsøking uten at de finner ut noe, hos et verksted som ikke har erfaring med bmw håper noen kan komme med noen gode råd mvh. Andreas Hei. byttet fødepumpen i tanken da bilen ikke startet i det hele tatt og jeg fant ut at den var gåen, startet og gikk greit etterpå. Helt til neste dag jeg skulle starte bilen. Da var det plutselig ikke antydning til at den vil starte, har også prøvd og slepe den i gang uten hell. Synes det er rart at dette skjer uten at jeg har brukt bilen Har nå hatt bilen på et lokalt verksted (som er samarbeidspartner med gs), og fått lest ut feilkoder og overvåket alle sensore uten at de fant noe galt. de sjekket dieseltilførselen, og tror også (som jeg har blitt tipset om) at dieselpumpen er gåen. Det kommer diesel til dysene men de tror at det er for dårlig trykk, men har ikke utstyr for å måle det. De anbefalte å ta ut pumpen å sende den inn for å få den kontrollert og eventuelt overhalet? hva tror dere om det? høres tungvint ut, noen erfaringer? Er det lønnsomt og sende inn pumpen til overhaling? eventuelt hvor er det best å sende den? eller er det like greit å kjøpe pumpe fra dieselgrossisten f. eks? Har hørt at det trengs spesialverktøy for å skifte pumpen. verkstedet mente det var bare når den skulle monteres og justeres igjen pga den står på en kon uten sporkile. hvordan er det å få løs pumpen da? sitter den ikke godt på konen? må man av med registerdeksel? på forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 21, 2016 Share Skrevet Oktober 21, 2016 Har ikke utstyr til å måle trykk? Sitter da sensorer over hele fjøla, burde kunne lese ut trykket på CR. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Oktober 21, 2016 Share Skrevet Oktober 21, 2016 E39 525TDS timing justering av pumpe. Prøvde meg på timing justering av pumpe , med gode innspill fra en som har gjort dette + manualen ( 325tds ) regner med den er lik. Men med dårlig resultat , bilen starter ikke uten en masse gløding og kinning , når den starter så røklegger den alt og går ikke på tomgang. Sette pumpa tilbake i omtrent midtstilling og den går greit igjen men da stemmer ikke målingene på justeringen. Så det jeg gjør er å dreie motor med klokka , finne 0 punkt på pumpe med måleur og nulle ut , så dreie motor til låsepinnen smetter inn og det stemmer tilsynelatende med kam setting som forklart i manual , for å komme i nærheten av 0.9mm så må jeg dra pumpa helt maks fra motor ( drar i øvre del av pumpe fra blokk ) noe som forvirrer meg litt er ett "tenningsmerke på motorblokk i front og ett merke på reimhjulet fremme , skal dette brukes til noe? Bilen gikk greit før dette men hadde treghet med start når lunken. Noen som har ideer om hva jeg gjør feil. Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 21, 2016 Share Skrevet Oktober 21, 2016 Vil denne hjelpe deg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Oktober 21, 2016 Share Skrevet Oktober 21, 2016 50 minutes ago, Otis said: Vil denne hjelpe deg? Takker , men det er akkurat denne jeg har brukt i tillegg til teknisk data som sier 0.9mm at TDS , men med dårlig hell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 21, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2016 Uten at jeg ser for meg akkurat hva som har gått galt her, så er det viktig å huske: Pumpa har det som kalles "statisk timing" og "dynamisk timing". Delene inni pumpa kan vris fra x - y, som gir deg et "reguleringsvindu". Så lenge bilen går vil altså ECU ved hjelp av en ventil og dieseltrykk regulere SOI (start of injection) "dynamisk". Ecu har her en måltall på SOI (eks 10 grader btdc) som den justerer mot og verifiserer med signal fra dyse 4. Verdiene i denne tabellen er altså innenfor et noe _mindre_ område enn det totalt tilgjengelige fysiske justeringsområdet. Hva betyr dette? Static timing kan være noe "av", og du vil likevel få riktig dynamic timing (som i utgpkt brukes når bilen går). Static timing er først og fremst viktig for riktige startegenskaper (og å sikre riktig tilgjengelig justeringsområde), og den gylne regelen her er at du trenger mer enn det du har i dag ift symptomer. Jeg ville vridd pumpa noen grader til den starter som den skal, prøvekjørt og evt logget SOI verdier med DIS/GT1/Modic for å se at de er "innenfor". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nightlight Skrevet Oktober 21, 2016 Share Skrevet Oktober 21, 2016 Hvor mye ca olje forbruk skal en m57d25 ha i løpet av et år? 15.000km? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas89 Skrevet Oktober 22, 2016 Share Skrevet Oktober 22, 2016 Sjønne ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å måle trykket fra pumpen. Er det ikke bare å koble på et manometer? Tenkte eventuelt på ta bilen hjem og ta ut dysene og få testet de. Og så koble de til pumpen mens de er i filuft for å se om pumpen lager trykk nok for å åpne dysene. Har nå forstått det sånn at denne pumpen bosch vp 44 er en drit pumpe som er helt vanlig at det blir problemer med. Og at hvis pumpen er gåen så er det like greit å kjøpe en byttepumpe istedefor å overhale den jeg har, sånn prismessig. Har også sjønt at det trengs en del spesialverktøy for å skifte pumpen bl.a en tasj for å hold på plass registeret så ikke drevet til pumpen detter ned + verktøy for å få stilt inn nypumpen. Så det vet jeg ikke om jeg har mot med å begynne med selv. Verkstedet beregnet ca 8000 for å bytte pumpen + 12000 for pumpen. Så da begynner det jo å bli ganske dyrt og man må begynne å vurdere om det er verd det eller bare kjøre biln på skroten, men synes egentlig den er litt for god for det. Har også tenkt på at det må gå an å få tak i en hel motor for mye mindre en 20 000? Men det skulle ikkeforbause meg at det da må omprogrameres noe... Begynner og bli dritlei hele bilen. Tips mottas med stor takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 22, 2016 Share Skrevet Oktober 22, 2016 Hvilket manometer har du for å måle opptill 1400 bar? Eller misforstår jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas89 Skrevet Oktober 22, 2016 Share Skrevet Oktober 22, 2016 Nei du har sikkert rett. Trodde ikke det var så høyt trykk på vanlig dieselpumpe før common rail kom. Hvordan testes disse pumpene i benk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Djwik Skrevet Oktober 23, 2016 Share Skrevet Oktober 23, 2016 Sikkert noen som har spurt om dette tidligere men finner ikke det jeg søker etter har en 02 525dat som egentlig fungerer veldig bra men det som plager meg er at den er treg å starte kald når det er sånn +5 grader ute er det minus grader må den ha start gass for og starte eller så vil den ikke gå skal bytte gløde plugger på den om det vil hjelpe vet jeg ikke da den gløder som normalt men den lager feilkode på glowplug system på BMW scanner 1,4 Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå