Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 26.11.2024 den 12.43, Maverick2002 skrev:

Aha, ikke rart jeg ikke har sett noen da. Tror aldri jeg har hatt av motordekselet på denne 😁

Samme på B47. Må ta av dekselet så finner man den. :)

Skrevet
3 hours ago, Øyvind L. said:

Samme på B47. Må ta av dekselet så finner man den. :)

Trenger ikke å ta av deksel på min B47 som ligger på tvers. 

Skrevet
47 minutter siden, mr.pingu skrev:

Trenger ikke å ta av deksel på min B47 som ligger på tvers. 

Er det ikke B47 i G21-serie? 3 serien fra 2019. Hadde en slik i garasjen for ei ikke siden. Da måtte jeg ta av deksel for å finne peilepinnen inne mot torpedoveggen på førersiden.

Skrevet
51 minutes ago, Øyvind L. said:

Er det ikke B47 i G21-serie? 3 serien fra 2019. Hadde en slik i garasjen for ei ikke siden. Da måtte jeg ta av deksel for å finne peilepinnen inne mot torpedoveggen på førersiden.

Derfor sa jeg B47 som ligger over tvers, har mistanken det er små detalj som kan forklarer forskjellen ;) 

Kan godt hende du må av me dekselet på G2x med B47.

Skrevet
3 timer siden, mr.pingu skrev:

Derfor sa jeg B47 som ligger over tvers, har mistanken det er små detalj som kan forklarer forskjellen ;) 

Kan godt hende du må av me dekselet på G2x med B47.

Missforstod svaret ditt.. Gadd ikke redigere mitt svar. :) B47 på langs så må dekselet av. :)

Skrevet (endret)
On 8/5/2024 at 4:50 AM, teerex said:

bmw2.thumb.jpg.93886b010e29bb1ff938126e6658bbce.jpg

Ang. dieselpumpehavari. Eg har en B47 som er like rundt hjørnet frå å runde 350.000km og har ikkje funne noko teikn til at det har vore skifta dieselpumpe på denne verken før eller eg kjøpte den. Eg har uansett eigd den sidan 2019 så noko oppgradert pumpe har den i alle fall ikkje fått.

Eg har og vore å kika litt nedi motorrommet og den har desse pilene ved slangetilkoblingane.

Er det noko forskjell på varigheten om ein har ein motor som står feil veg? Eg synest nesten det er rart at pumpa ikkje har havarert endå og det er på ein måte litt skummelt å la dette vere. Er ikkje akkurat billig å skifte dieselpumpe berre for å vere på den sikre sida heller.

Nokon som veit om tilfelle av pumpehavari på ex. F45/F46 med B47? Bilen er definitivt verdt kostnaden med ei ny pumpe, men det kjennest noko meiningslaust ut dersom det ikkje er behov for det.

Det beste hadde jo vore å fått eit kit med eit slags filter/stålpartikkelfelle ein kunne montert men det er jo ikkje berre berre å konstruere noko slikt som kan motstå det vanvittige trykket. Pumpehavari i seg sjølv gjere jo ikkje noko skade på motoren, men det er stålspon på avveie som gjere det ekstremt kostbart når ulykka allereie er ute?

Det er jo ikkje det heilt store flødet i høgtrykksystemet kanskje, så mulig det hadde gått å montert ein svært kraftig magnet på utsida av tilførselrøret og så kunne ein inspisert innholdet i røret ein gong i blant? Nokon som veit flowmengdene og om det i det heile tatt vil la seg gjere å prøve å stoppe stålpartiklar?

Endret av TurboJens
Skrevet (endret)

Hyppigheten av havari på CP4-pumper er vel vesentlig høyere i bl.a. USA pga. dårligere eller mere ustabil dieselkvalitet/smøreevne. Men er ingen regel at alle havarerer etter lang driftstid der heller.

Hvis du alltid har hatt god diesel på tanken, byttet filter når det skal og aldri kjørt tanken helt/nesten tom så er det nok statistisk fullt mulig at pumpa holder en stund til.

Det er vel praktisk talt ingen slitasje på denne under drift når alle forutsetninger er tilstede for optimal funksjon. Bosch har vel gjort alle slags destruktive tester på pumpa før den ble lansert for bilprodusentene....

Men den er visstnok veldig følsom for uregelmessigheter i dieseltilførselen vedr. kvalitet som smøreevne, evt. vanninnhold, ikke minst luftbobler, høy temperatur, trykkfall osv. Om din B47 har noen oppgradert pumpe er vel som du sier kanskje tvilsomt. B47 ble vel lansert i 220d i 2014.

Nå har jeg fylt en skvett 2-taktsolje i dieselen i 3 år (ca 0,25% innblanding så det er ikke akkurat mye). Antagelig unødvendig, men har iallefall hatt en slags ro i sjelen inntil videre 😉 Kjører jo heller ikke så mye for tiden.

Det finnes jo såkalte Disaster-kit til CP4-pumpa. Ligger en del snutter på youtube der de bl.a. monterer på N57. Litt trangt å komme til nedi der, iallefall på biler med motor på langs. Kanskje enklere på din med tverrstilt motor? Og du har vel dessuten bare ett stempel i CP4-pumpa.

Poenget med dette er å lede evt. metallspon direkte tilbake til tanken istedenfor via injektorene, så det blir noe enklere og ikke minst rimeligere å reparere etter et pumpehavari.

Den oppgraderte CP4 har som nevnt styrepinner som gjør at styrestemplene med rullene ikke kan rotere inni sylindrene, og forhindrer vel dermed et brutalt totalhavari (skulle man tro). 

I USA har de til og med utviklet en erstatningspumpe (DCR) for diesel-pickupene fra bl.a. RAM og Ford med CP4-pumper originalt (Cummins motorer). Den arbeider etter et helt annet mekanisk prinsipp. Passer nok ikke direkte på BMW-motorene vil jeg tro. Men kanskje det kommer flere versjoner av den. 

RAM hadde en tilbakekalling i 2021 der noen årganger fikk "nedgradert" fra CP4 til CP3 pumpe, den tåler tydeligvis vesentlig mere (bl.a. pumpehus av stål).

dcr.thumb.jpg.cc97832c9c9514616197c02ba76babc5.jpg

Endret av teerex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...