Trønderlag E39Tds Skrevet September 5 Skrevet September 5 Hei, ønsker noen vidre tips eventuelt råd. Har nå en e39 525tds 96 model med Trf mapping på samt oppgradert ic. Denne har begynt å brenne olje 1L/1000km og turbo er i orden uten noe olje i innsug eller ic. Samt den starter så si momentant så mistenker ventilstametetninger. Er det noe hensiktsmessig og bygge videre på tds motoren får vidre effekt uthenting typ porting, kam, Støre turbo og pumpe? Eller ender det i bunn og grunn med service hull i blokka? Eller er det bedre og bygge opp på den m57 603d3 blokka og toppen jeg har stående? Ønsker og ha dette godkjent med trim/ tuning er dette noe som lar seg gjøre mtp svv? Bilen blir jo veteran ila vinteren.
E.C. Skrevet September 6 Skrevet September 6 @Trønderlag E39Tds Hva tenker du å hente ut av effekt da? Og hvor mye penger har du tenkt å bruke? Er resten av bilen såpass bra at du vil fortsette å bygge på den? Samtidig som det er artig at noen fortsatt holder på med en tds så vil jeg si at M57 blir et bedre valg mtp. pris/tilgjengelighet/effekt. Jeg mener at som en tommelfingerregel gir nyest mulig motor mest effekt for minst mulig penger, i alle fall når vi prater om såpass gamle motorer. Setter du inn 1. gen M57 i en E39 så kan du strengt tatt bygge alt originalt, siden e39 ble levert med dette. Får du tak i delebil bør dette gå veldig fint. TU og TU2 går nok ikke rett inn i E39 pga. elektronikk, så du må regne med å betale for en spesialløsning her mtp. motorstyring, det kan nå koste litt. Samtidig er 3L TU2 med bare remap og downpipe fort oppe i 280+ hk, med kun originale deler. Hva du får godkjent, det kan faktisk være litt av hvert, så lenge du beholder katalysator. tds'en og tidlige e39 ble levert uten dpf, så du har vel strengt tatt kun kravet om katalysator da: https://amcar.no/aktuelt/krav+om+syklustest+fjernes.html Effektmessig så har 530i-540i samme bremser foran, så med 324x30 mm foran og 298x20 mm bak er bremsene dimensjonert for 286 hk ifg. BMW, resten av understellet er vel ganske likt på alle E39 også, så litt mer spice enn original tds skal man kunne få i vognkortet.
Trønderlag E39Tds Skrevet September 6 Skrevet September 6 Hei igjen. Bilen er helbygget med e39 m5 bremser, m5 stabstag, kw v3 coilovers helpoly understell osv. Er brukt ca 200k i påkost på bilen. Tenker det kan være artigst å bygge på tds da det ikke er mange av disse. Men er litt dumpet å bruke mye penger på det om man bare ender med inspeksjonshull i blokka. Budsjettet for motorbygging er på ca 150k. På tds er opp mot 300hk ønskelig vis dette lar seg gjøre. Får m57 ønsker jeg eventuelt og bruke 272hk biturbo oppsettet med ac schnitzer chip da denne har tüv. Eventuelt om annen tuning er murlig og få godkjent uten å måtte lage/utvikle tüv papirer på dette
Ingvaldsen Skrevet September 6 Skrevet September 6 272hk m57 er enklest å billigest å få til og blir veldig bra sammen med zf 8hp70. 286hk m57 er best om man ønsker 400hk og oppover begge alternativ blir 100% kjørbart og kan godkjennes. Trimming gjøres i all stillhet når alt er ferdig så slipper du dårlig trimboks med tuv. å bygge videre på tds har ingen hensikt med mindre man ønsker dårligast resultat mulig for mest mulig penger å bortkastet tid. du har nok ikke m5 stabstag forran for det passer ikke på r6 bil. teerex reagerte på dette 1
Trønderlag E39Tds Skrevet September 6 Skrevet September 6 Hei glemte å skrive at det bare er bakre stabstag i m5 ja. Har alublokk for akselvekta sin del. Tanken bak biturbo er mtp og få godskrevet den med trim i vk får da er det mye lettere om man blir stoppet, dette pga veteran. Har egentlig lyst å beholde singeturbo som er trimmet da jeg likker en litt mer av og på feeling på ladetrykk. Vet infinitas selger tune til singelturbo med tüv. Er det noen som har erfaring med porting av m57? Tenkte og sette autotrim på jobben isåfall. Men i utgangspunktet en grei løsning og tune i etterkant også. Men vært artig og få dette in i vk.
K.F Skrevet September 6 Skrevet September 6 30 minutter siden, Trønderlag E39Tds skrev: Hei glemte å skrive at det bare er bakre stabstag i m5 ja. Har alublokk for akselvekta sin del. Tanken bak biturbo er mtp og få godskrevet den med trim i vk får da er det mye lettere om man blir stoppet, dette pga veteran. Har egentlig lyst å beholde singeturbo som er trimmet da jeg likker en litt mer av og på feeling på ladetrykk. Vet infinitas selger tune til singelturbo med tüv. Er det noen som har erfaring med porting av m57? Tenkte og sette autotrim på jobben isåfall. Men i utgangspunktet en grei løsning og tune i etterkant også. Men vært artig og få dette in i vk. 306D3 motoren har rette toppen og piezo injektorer, eneste som skiller denne fra 286 hk er andre stempel, injektorer samt et ekstra hol for drenering av olje for biturbo oppsett Har vurdert denne motoren selv, da 286hk motorene er såppass mykkje dyrare at det snart lønner seg og skifte stempla, kjøpe større injektorer, ventilfjører og ei R90 pumpe, så må man ha nåkre andre sensora på railtrykk og mengde regulering for å kunne pushe det dit man vil. Porting av m57 er det svært få som driver med, D3 / D5 toppen flower godt nok slik det er. Sjekk ut Santjer performance sin m57, den går godt.
Ingvaldsen Skrevet September 6 Skrevet September 6 43 minutter siden, Trønderlag E39Tds skrev: Er det noen som har erfaring med porting av m57? Tenkte og sette autotrim på jobben isåfall. M57 og oppover har doble innsugskanaler for å skape virvel inni sylinder for optimal forbrenning, ved porting så risikerer du å få et dårligere resultat. 46 minutter siden, Trønderlag E39Tds skrev: Tanken bak biturbo er mtp og få godskrevet den med trim i vk får da er det mye lettere om man blir stoppet, dette pga veteran. Det blir vanskelig å bli tatt for noe som helst når alt ser originalt ut uansett. 10 minutter siden, K.F skrev: Har egentlig lyst å beholde singeturbo som er trimmet da jeg likker en litt mer av og på feeling på ladetrykk. Vet infinitas selger tune til singelturbo med tüv. Om du har fått prøvekjørt en 35d bil med trf steg 2 så hadde du nok blitt overbevist, det er et drag som ikke ligner mye annet. I en lett bil som e39 så blir det brutalt.
Trønderlag E39Tds Skrevet September 6 Skrevet September 6 Hei, har testkjørt både singelturbo med Trf eksprimentel tuning og oppgradert turbo. Samt en 335d med Trf stage 2 funker som bare det. Har også en e38 740d er meget fint å javnt drag i både biturbo og m67 men synes det mangler litt av den råskapen med av og på ladetrykk. Men ender mest trolig på 272hk oppsett på alublokk da jeg allerede har forhåndsgodkjent dette. Blokka er fra 197hk så passer ikke piezo injectorer dessverre. Men henter vell nok effekt på 219 dyser. Vet dere om oppgradert intercooler på e6x passer under 530d radiator på e39? Regner med el vifta må gå. Har allerede oppgradert intercooler som på bildet men blir nok i minste laget på biturbo for optimal innsugs temp. Den er 550x140x65
Ingvaldsen Skrevet September 6 Skrevet September 6 Den intercooleren der kunne du nesten like gjerne kjørt uten, original hadde nok fungert mye bedre da den passer med luftstyringa. Luftstyring er viktig på begge sider av kjølepakka, alle bmw har skikkelig oppplegg originalt. I lave hastigheter er det vifta som gjør jobben og da må det være tett imellom radiatorkappen i bakkant og kjølepakka, og kjølepakka kan ikke ha glippe mellom så lufta kan går rundt en radiator/kjøler. høyre hastigheter må luftstyring i front ligge helt inntil kjølepakke uten glipper for å tvinge lufta igjennom. Trenger ikke store kjøleren om man sikrer seg at all luft går igjennom kjøleren istedenfor rundt. derfor ser du ingen originalbil eller seriøs banebil med intercooler montert utenpå fangeren, det er et drifting og rånebil fenomen. beste løsning er nok å kjøre e60 elvifte, fjerne hjelpevifta i front for så å montere wagner kjøler fra e60. da fungerer ting som originalt med AC. til originalt e39 opplegg passer alpina d10 kjøler men vanskelig å oppdrive og du må også ha rett radiatorkappe. Brønstad er på forumet har e60 elvifte og er igang eller nylig fått montert f10 kjøler tror jeg nå. m67 er en fantastisk motor men mest rettet mot komfår, men siste generasjon på 333hk er mange ganger tøffere og mye finere lyd en den gamle. Og meget brutalt drag uten dramatikk det Ligger i kortene mine å få til et lignende bygg med nyere m57 i min e39 men det blir 8hp70 først så den blir kjørbar.
Trønderlag E39Tds Skrevet September 6 Skrevet September 6 Ok takk for info, mener biturbo ligger opp mot 3 bar ladetrykk så blir nok best med e60 wagner kjøler ja. Var mer på tanken om man den får plass. Grunnen til at jeg kjører den jeg har nå er da den blåste hull i plasten på orginal kjøleren, sikkert mye grunnet gammel plastik. Samt har ikke orginal luft styring på m5 fangeren. Har enda ikke bestemt mellom zf8hp70 eller 6 trinns manuell. Takk for oppklaring mtp intercooler. Er rettet mye mot Comfort m67en samt girkassa i e38 er brutalt underdimensjonert for denne motoren men funker helt fint til cruising og daglig bruk.
Øyvind L. Skrevet September 6 Skrevet September 6 I dag var det service på 335n. Ny olje og alle filter nye også ble det ny kjedestrammer. Samtidig så fikk jeg låne et slikt "verktøy" til å måle om register har strekt seg. Gammel kjedestrammer vs verktøy for å sjekker strekk.. Og det viser seg at registeret mitt ikke er klart for utskifting. Tappen i midten stikker 3.5mm ut så det er et godt tegn. Veldig bra med tanke på at bilen er rullet 182 tusen km nå. Kan sove godt i natt.. Ingvaldsen, E.C., K.F og 1 annen reagerte på dette 4
Ingvaldsen Skrevet September 6 Skrevet September 6 30 minutter siden, Øyvind L. skrev: Samtidig så fikk jeg låne et slikt "verktøy" til å måle om register har strekt seg. er det den bmw selger eller ettermarked ? 2 timer siden, Trønderlag E39Tds skrev: Har enda ikke bestemt mellom zf8hp70 eller 6 trinns manuell. du kommer opp i såpass høy effekt at du blir låst til å kjøre enkeltmasse svinghjul, som igjen gir mye støy og mindre komfår. så 8hp er nok en soleklar vinner med mindre du bare er gammeldags å sær, samtidig er budsjettet ditt ganske romslig for både 272hk oppsett og 8hp med cantcu. høres ut som du har litt av vært og noen prosjekter, bare å få laget tråd ! mowz reagerte på dette 1
Øyvind L. Skrevet September 6 Skrevet September 6 1 time siden, Ingvaldsen skrev: er det den bmw selger eller ettermarked ? Ettermarked. Levert av Laser Tools https://www.lasertools.co.uk/
teerex Skrevet September 6 Skrevet September 6 (endret) 2 timer siden, Øyvind L. skrev: Ettermarked. Levert av Laser Tools https://www.lasertools.co.uk/ Ja det er vel denne. Fikk lastet ned instruksjoner fra hjemmesiden. Der står også N47 og N57 oppført, men ikke på bildet av posen. Pussig. Og hva med den skiven? Endret September 6 av teerex
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå