Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ett rykte...

A "M135i" F20 1 series hatchback is coming next summer. Those in attendance were reportedly told about a M135i featuring 320hp and powered by the N55 inline 6 engine.

A few months back, we spied what appears to be an M Sport 135i F20, so we wouldn't be surprised if BMW went with the "M135i" moniker for that car.

x6agjnzu5hhh7mxyv7xb.jpg

Skrevet

Enig med awt og [space]. Mtp forbruket til nye turbomotorene og dermed lavere avgifter, ser jeg lite vits i nykjøp av dieselbiler... Sukk, rekkesekser uten turbo- dagene går over, jeg vil gråte...

Skrevet

Hovedproblemet med nye bensinmotorer med turbo er at de er mer sårbare igjen, og det kan bli like dyrt å få havari på en bensinmotor som på en dieselmotor. Den bekymringen slipper man til en viss grad i dag.

Skrevet
Enig med awt og [space]. Mtp forbruket til nye turbomotorene og dermed lavere avgifter, ser jeg lite vits i nykjøp av dieselbiler... Sukk, rekkesekser uten turbo- dagene går over, jeg vil gråte...

Da må man nyte det mens man kan. Jeg henter meg bil med selvpustende bensinsekser på mandag. :)

Skrevet
Huff! nå synes jeg synd på en kompis! Han kjøpte for 2 månder siden en 04 E60 530d og nå har hele motoren havarert! Gåene dyser og swirlfalps i stemplene gjør at motoren må byttes, etter kun 147 000 km :( Han kjøpte bilen privat og selvsagt som den sto så han har ingenting å gjøre annet enn å punge ut av egen lomme!

Har lest om så mange tilfeller av dieselmotorhavarier i BMW nå at det er skummelt å vurdere det som bruktbil...

Nå er det jo faktisk mulig å ta forhåndsregler når det gjelder swirl flaps havari..

Skrevet
Huff! nå synes jeg synd på en kompis! Han kjøpte for 2 månder siden en 04 E60 530d og nå har hele motoren havarert! Gåene dyser og swirlfalps i stemplene gjør at motoren må byttes, etter kun 147 000 km :( Han kjøpte bilen privat og selvsagt som den sto så han har ingenting å gjøre annet enn å punge ut av egen lomme!

Har lest om så mange tilfeller av dieselmotorhavarier i BMW nå at det er skummelt å vurdere det som bruktbil...

Nå er det jo faktisk mulig å ta forhåndsregler når det gjelder swirl flaps havari..

Kunne du være så snill å dele litt info med oss uvitende? Gikk til innkjøp av min første diesel for ett halvt år siden, og tar gjerne i mot litt veiledning for ett problemfritt bilhold.

Skrevet
":igvj4nlk]

Nå har jo bensinmotorene på mange måter tatt igjen dieselen på forbruk, nettopp bl.a. ved hjelp av turbo, så hva skal nå grunnen være til å kjøpe diesel?

Pris, driftsomkostninger og holdbarhet!

Dette vender jeg tilbake til, men først noen ord om drivstofforbruket bensin vs. diesel. Idag er forskjellen 25-30% i i favør av dieselmotoren. (f.eks F20 116i vs. 118d). Dette korresponderer temmelig nøyaktig til det høyere innholdet av energi i diesel kontra en tilsvarende mengde bensin. Tiden da dieselmotoren drivstofføkonomisk var bensinmotoren totalt overlegen er forbi, men dieselmotoren er allikevel fra naturens side ca. 25% mer effektiv.

Problemet mange har med å få skikkelig økonomi ut av en dieselbil skyldes primært tre faktorer. De kjøper for dyre dieselbiler (for stor motor og for mye utstyr), de beholder dieselbilen i for kort tid (kilometerkostnaden går til himmels) og alt for mange bruker det store dreiemomentet til å "jokkekjøre" (morsomt, men dieselmotoren er mest effektiv ved konstant turtall).

Driftsomkostningene for en dieselbil som får et skikkelig vedlikehold og kjøres voksent er klart lavere enn for en tilsvarende bensinbil. Lang kjørelengde og lang eiertid bare øker forskjellen i dieselbilens favør. Moderne bensinmotorer med ladeluft er i tillegg vesentlig mer mekanisk sofistikerte enn moderne dieselmotorer (dieselmotoren har stadig fordel av lavere arbeidstemperatur og fravær av tennplugger) og dette vil også over tid tale til dieselmotorens fordel.

Det vil nok bli noe dyrere å kjøre dieselbiler i fremtiden, men ikke så mye dyrere som mange skal ha det til. Mon ikke hypingen rundt de nye bensinmotorene vil føre til et verdifall for dieselbilene som jevner ut kostnadsøkningen. Dette er godt nytt for de som ønsker å kjøpe en pent brukt dieselbil i fremtiden. For de som allerede har en dieselbil er det egentlig bare å kjøre videre (jmf. mitt tidligere resonnement), men kjør voksent så holder både bilen og økonomien bedre... :)

Skal jeg kjøpe en ny dieselbil? Nei... eller kanskje... litt avhengig av hvor stort verdifallet på fine dieselbiler blir....

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...