Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nemlig... vi bare diskuterer. Holder vi fast på akkurat det poenget vil mye bli enklere her inne... :)

Personvernloven gjelder uansett om man kjenner en identitet eller ikke. Jeg har ikke lov til å tilkjennegi din fulle identitet uten ditt samtykke selv om du ved et tilfelle skulle ha brukt fullt navn her inne, på facebook, finn.no, dørklokken, et annet forum etc. Som mange sikkert har fått med seg prioriterer myndighetene dette fenomenet høyt for tiden og et langt strengere regelverk vil helt sikkert bli konsekvensen.

Det er forøvrig korrekt at jeg har endret min profil i "Hvem er vi tråden" og dette burde være et signal om hva jeg ber om når det gjelder tiltale og bruk av navn her inne. Jeg reagerer først og fremst på konteksten når mitt navn først ble trukket frem i en diskusjon. Den var bestemt ikke vennligsinnet og det var litt av en tankevekker, men også illustrerende for hvor stort dette problemet har blitt. Tidene har dessverre helt klart forandret seg siden jeg for flere år siden opprettet profilen i "Hvem er vi tråden".

Men om jeg REFERERER til ditt innlegg der det står fullt navn og adresse, så har jeg faktisk lov til å gjengi dette. Jeg kan dog ikke bruke den infoen i andre innlegg for å svartmale deg. Myndighetene prioriterer personlig info på nett, men om lovverket vil endre seg er ikke avklart. Dessuten er arbeidet med å kartlegge alle nettsider enorm og en slik "ikke bruk navnet hans" lov vil vel aldri komme...

Seff har du endret innlegget ditt for at vi ikke skal "vite" hva du heter.. Til tider er anonymitet ganske morro på nett ;) Ja ting har endra seg siste par årene. Dessverre er det ikke alle som har fulgt med i utviklingen...

Nei... jeg er faktisk ikke bekymret for at enkelte av dere kjenner min identitet. Jeg har vært her inne i snart 10 år og jeg har vært viseadministrator/moderator i over halvparten av disse årene. Jeg har også skrevet nesten 20000 innlegg. Selvfølgelig vil min identitet være kjent for noen av dere.

Det jeg har mindre sansen for er faktisk Google og Googlebots. Søkeoppslag der ulike koblinger og relasjoner fra forumet kan brukes for å finne identiteter og annen privat informasjon har jeg svært liten sans for. Dette er også en av årsakene til at myndighetene vil stramme opp lovteksten rundt personvernloven. Selv om man har kjennskap til ulike identiteter er dette ikke det samme som at man har lov til å anvende navn og relasjoner som man ønsker uten eierens samtykke (eller konteksten ellers tilsier det).

Skrevet

Men la meg si det slik Fredrik. Om du legger ut bilder av deg på z4-tur og har navnet ditt fullt åpent her på forumet UTEN å spesisere at dette er opphavsbeskyttet, så kan man fritt bruke dette :)

Skrevet
Men la meg si det slik Fredrik. Om du legger ut bilder av deg på z4-tur og har navnet ditt fullt åpent her på forumet UTEN å spesisere at dette er opphavsbeskyttet, så kan man fritt bruke dette :)

Nei... faktisk ikke. Like lite som man etter eget forgodtbefinnende kan henge ut en kvinnelig biljournalist med fullt navn (selv om hun er en offentlig person). Konteksten er avgjørende. Du kan med fullt navn referere til innlegg jeg har skrevet... såfremt hensikten ikke er ondsinnet og/eller jeg tilkjennegir at jeg ikke ønsker mitt navn offentligjort. Jeg ønsker ikke at annet enn navnet "Fredrik" skal brukes her inne. Så er det helt klart... :)

Skrevet

Haha, ble oppringt av Hafslund nå.

"Jeg ser du har byttet leverandør. Byttet du pga pris eller noe annet?"

"Pris"

"Ok, hvem byttet du til?"

"Norgesenergi"

"Norgesenergi ja, da kan jeg ikke konkurrere på pris, såpass ærlig skal jeg være"

"Hehe"

"Men jeg kan gi deg forbruk og nettleie på samme faktura. Vil du bytte tilbake?"

"Nei"

"Hehe, ok. Ha en fin dag"

"Hade bra!"

Skrevet
":2wpbpasv]Haha, ble oppringt av Hafslund nå.

"Jeg ser du har byttet leverandør. Byttet du pga pris eller noe annet?"

"Pris"

"Ok, hvem byttet du til?"

"Norgesenergi"

"Norgesenergi ja, da kan jeg ikke konkurrere på pris, såpass ærlig skal jeg være"

"Hehe"

"Men jeg kan gi deg forbruk og nettleie på samme faktura. Vil du bytte tilbake?"

"Nei"

"Hehe, ok. Ha en fin dag"

"Hade bra!"

Hehehe.... det er litt godag mann økseskaft over den samtalen... :lol:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...