Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega av meg har et anlegg som de aller fleste vil le seg ihjel av. Det tar en halv normal garasje og består av ganske mye container-mat. Elementene står skrudd fast i noen hylleplater fra Biltema og høyttalerkablene er skytestreng. Alikevel er lyden så klar at man ikke kan tro det. Det er helt sinnsykt hva det anlegget der spiller.

Dette er hovedsakelig grunnet at fyren har _veldig_ god peiling på signaler og støy.

Skrevet

Det nordost driver med er på grensen til svindel. Inni strømfilteret deres som de selger for flerfoldige tusen, skjuler det seg syltynne kabler og et chinastrømfilter som koster rundt $5 med frakt. :P

indexphp.png

For min del er det bare den billigste kabel fra ebay som er god nok. :)

Har prøvd etpar såkalte strømfiler folk skryter av, maken til fjas oig lureri. Som alle fantastiskdingsene i hifiverden..

Skrevet
En kollega av meg har et anlegg som de aller fleste vil le seg ihjel av. Det tar en halv normal garasje og består av ganske mye container-mat. Elementene står skrudd fast i noen hylleplater fra Biltema og høyttalerkablene er skytestreng. Alikevel er lyden så klar at man ikke kan tro det. Det er helt sinnsykt hva det anlegget der spiller.

Dette er hovedsakelig grunnet at fyren har _veldig_ god peiling på signaler og støy.

Det betyr sannsynligvis at han har bygd open baffle høytalere etter en god oppskrift.

Det spiller skikkelig gromt vet jeg uten å ha hørt det selv, men laangt fra dypt.

Skrevet

Jojo Yngve, du har helt rett. Men nå er skjerming, i likhet med produksjon av vanlige kabler, hverken hjernekirurgi eller rakettforkning :P

Men uansett, når det kommer til høytalerkabler og slikt så tror jeg desse "ekspertene" i stor grad lider av placebo effekten. Når man betaler 6-siffra for noen kabler så vil man vel gjerne tro at man får et produkt som vil gjøre en stor forskjell, og man tror vel gjerne da at det er slik det er også..

Skrevet
Jojo Yngve, du har helt rett. Men nå er skjerming, i likhet med produksjon av vanlige kabler, hverken hjernekirurgi eller rakettforkning :P

Men uansett, når det kommer til høytalerkabler og slikt så tror jeg desse "ekspertene" i stor grad lider av placebo effekten. Når man betaler 6-siffra for noen kabler så vil man vel gjerne tro at man får et produkt som vil gjøre en stor forskjell, og man tror vel gjerne da at det er slik det er også..

Det er en grunn til at du ikke finner noen med utdanning innen elektronikk eller fysikk blandt kabelekspertene. ;)

Det har blitt dokumentert eksempel på dyre kabler med målbar og hørbar forskjell. Det som har skjedd da, er at kabelen har så dårlig strømføringsevne at signalet blir kraftig svekket på veien.

Når vanlige dødlige skal kjøpe kabel er det tverrsnitt (les strømføringsevne) og skjerming som har betydning. Gullbelagte kontakter kan være greit for å unngå korrosjon på kontaktflatene over tid. Jeg kan forstå at folk vil legge ett par kr ekstra i kabelen for å få litt penere utsende på isolasjon og termineringer, men ikke flerfoldige tusen.

Skrevet

Placebo er svært betydelig i HiFi-verden... Begrenset hvor små nyanser en personer kan høre...

Vet at Galloene er må, perfekt leilighetsstørrelse ;)

Skrevet

Var på besøk hos en ekstrem audiofil fyr. Han hadde høyttalekabler i rent sølv. Hadde laget dem selv. Fått en dude til å "valse" dem i lik dimmensjon og lengde. De var ikke isolerte og det eneste han brukte for å holde +- adskilt var tennisballer. Han skjærte to spor i tennisballer som han la "sølvkablene" i og plasserte dem ut med ca 50-70 cm avstand.

Skrevet

Vet at Galloene er må, perfekt leilighetsstørrelse ;)

Ja, men de trenger endel luft rundt seg for å spille optimalt allikevel. Men det er nesten så det er verdt å ha de i stua selv om de ikke spiller på sitt beste..

Skrevet

Ekstreme summer dere prater om her, bare Galloene har jo en pris som tilsvarer hele hjemmekinoanlegget mitt ... :S Audiopro høytalere som blir drevet av HK, og videre assistert av en XTZ W12 spiller greit nok for mine ører :)

Skrevet
Var på besøk hos en ekstrem audiofil fyr. Han hadde høyttalekabler i rent sølv. Hadde laget dem selv. Fått en dude til å "valse" dem i lik dimmensjon og lengde. De var ikke isolerte og det eneste han brukte for å holde +- adskilt var tennisballer. Han skjærte to spor i tennisballer som han la "sølvkablene" i og plasserte dem ut med ca 50-70 cm avstand.

For lengelenge siden hadde Lyric i Oslo et oppsett som kostet 1.2 mill på lytterommet. Høytalerkablene kostet 120k hvis jeg ikke husker veldig feil, og lå på egne stativer.

Satt der å hørte musikk sammen med han som eier sjappa (husker ikke navnet lengre) i etpar timer og han var heelt enig i at det ikke var verdt en brøkdel av veiledende.. :)

Skrevet
Audiopro høytalere som blir drevet av HK, og videre assistert av en XTZ W12 spiller greit nok for mine ører :)

Audiopro er slett ikke dårlige høytalere, men jeg er ganske sikker på at Yamaha funker bedre enn HK på dem.

Subben din har jeg to av så den vet jeg virker.. :)

Skrevet
Ekstreme summer dere prater om her, bare Galloene har jo en pris som tilsvarer hele hjemmekinoanlegget mitt ... :S Audiopro høytalere som blir drevet av HK, og videre assistert av en XTZ W12 spiller greit nok for mine ører :)

Får dem til 20 lapper brukt, da. Men 20.000 er også max-summen jeg vil betale for gulv/fronthøyttalere så lenge jeg ikke er ordentlig rik.

Skrevet

Uten å høres for eplekjekk ut, kan finne deg myye bedre høytalere billigere. Men det vet du sikkert, og de ser jo ikke akkurat sånn ut..

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...