Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

... Altså, en 2004 modell. Uansett for meg, så er en bil produsert o 04 en 04 modell. Ikke en 05, selv om den ble solgt da.

Årsmodell og produksjonsår kan være to forskjellige ting. Mange bilfabrikker introduserer neste årsmodell i september straks etter industriferien (sommerferien). Dette er stort sett av praktiske årsaker i all den tid det tar litt tid å innfase alle enkeltdelene i produksjonen. Medfører f.eks en facelift større karosseriendringer bygges fabrikken om i industriferien når produksjonen ikke går for fullt.

Dette betyr f.eks at vår E46 med facelift, som er produsert 06.11.2002, er en 2003 modell fordi faceliften offisielt kom allerede i september 2002. Dette fenomenet kan i noen tilfeller medføre at enkelte av bilens komponenter ikke samsvarer med bilens årsmodell (les: det tar tid å innfase alle enkeltdelene). Min bil har f.eks førstegenerasjonen av M47D20 motoren uten-common rail, mens andre tilsvarende E46 318d modeller... og som faktisk er eldre, kan ha den nyere M47TUD20 motoren med common-rail. BMW brukte 10 måneder på overgangen mellom motorene.

Det finnes mange tilsvarende eksempler i forbindelse med andre modeller også. Skal man være helt sikker på å unngå slike problemstillinger bør man aldri kjøpe første årsmodell av en bil eller ditto en facelift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2i5tg3zj]
Ytelsesmessig er det ikke så stor forskjell på 520d (163hk) og 525d (177hk) før facelift, men tror nok de ekstra sylinderene på 525d gjør sitt. 520d var heller ikke tilgjengelig så veldig lenge før faceliften kom.

...men nå beveger jeg meg ut på ukjent drivstoff-territorium, så jeg bør vel bare holde kjeft. :)

Egentlig er vel de 2 ekstra sylinderne verdt det selv uten noe som helst ytelsesforbedring :)

Min onkel har en 525d (2.5l 177hk,400nm) fra 05 og jeg har prøvd den ett par ganger. Sånn ytelsemessig så går den ikke noe bedre en min 318d med hartge. Alikevel så føltes draget i den helt anderledes ut, virket mye sterkere og dro mye jevnere. Så følelsen er noe helt annet ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":15ejhlqz]
Ytelsesmessig er det ikke så stor forskjell på 520d (163hk) og 525d (177hk) før facelift, men tror nok de ekstra sylinderene på 525d gjør sitt. 520d var heller ikke tilgjengelig så veldig lenge før faceliften kom.

...men nå beveger jeg meg ut på ukjent drivstoff-territorium, så jeg bør vel bare holde kjeft. :)

Egentlig er vel de 2 ekstra sylinderne verdt det selv uten noe som helst ytelsesforbedring :)

Min onkel har en 525d (2.5l 177hk,400nm) fra 05 og jeg har prøvd den ett par ganger. Sånn ytelsemessig så går den ikke noe bedre en min 318d med hartge. Alikevel så føltes draget i den helt anderledes ut, virket mye sterkere og dro mye jevnere. Så følelsen er noe helt annet ja :)

Kunne ikke vært mer enig. Dette ble veldig tydelig etter ferietur med hhv. 525d e61 lci og 525 f10. F10 må virkelig piskes for å få ut alle hestene, mens e61'n drar uanstrengt på alle turtall. 3 litern er rå!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et rimelig latterlig tilbud selv i går. Har lagt ut E46`n på noen facebook-sider, og en bekjent skrev at han ville bytte sin E61 525dat M-sport mot E46`n og 250.000,- i mellom. Han vet forøvrig godt at jeg er en BMW-mann.

Jaha, tenker jeg. Dette er sikkert en 07-08 modell. Spurte videre etter årsmodell, og fikk "PM" som svar.

"Luringen": 05 reg i 04 tror jeg.

Altså, en 2004 modell. Uansett for meg, så er en bil produsert o 04 en 04 modell. Ikke en 05, selv om den ble solgt da

Meg: Å så ska du ha 250.000kr i MELLOM???? Da kjøper jeg heller en til 230-260.000,-, uten å levere fra meg E46'n! Har en 04 530dat M-sport på hånda t 220.000kr.. Såååååe.. Jah, det er uaktuelt ja, til gangs.

"Luringen": Du sa kom med bud;) Da må det være lov og komme med skambud:)

Meg: Skrev ikke at d var lov å komme med skambud. Dessuten skjønner du vel at jeg er litt mere oppegående enn at jeg betaler 100.000kr mer enn d som er markedspris!!????

Ingen flere svar #-o

Er ikke bare bare å selge bil i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere enn meg her inne som skal på Brad Paisley i Oslo 10. November?? :)

Har noe så jæ**** lyst, men det passer dårlig mtp eksamenstid... :evil:

Får satse på at han rekker innom en tur til sommeren med nytt materiale fra nye plata!

Alt det gamle kan jeg vel strengt talt på rams så :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får satse på at han rekker innom en tur til sommeren med nytt materiale fra nye plata!

hehe, er jo det som er gøy, å kunne synge med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er jo det som er gøy, å kunne synge med ;)

Hehe, joda, men alltid morro med mer å synge til :D

Hva skjer med prisene på russebiler for tiden?

Vi solgte vår flotte van som var profflakka, lagt parkett i, trukket opp vegger og tak i skikkelig materiale, annlegg i skikkelige mdf kasser med utfreste porter (8x12", 8x6.5" og 4x2.5" horndiskant i lydvegg bak i bilen), skikkelig batteripakke og alt av kabler loddet skikkelig osv, alle innvendige lister hadde fått ny "båtlakk", ekstra felgsett.... ja i det heletatt en gjennomført bil... Den lå ute lenge for 80k, og ble omsider solgt for 70..

Nå krever jo folk 40 for slitne transiter som er rullemala og har et par ræva oppbrukte billige stereokomponenter slengt baki... Og minst 60 for oppbrukte opprusta vaner med samme eksklusive utstyr som transitene..

Tror jeg skal kjøpe inn et par dunker med rød benga, en rulle og sitte å surfe finn og autodb etter billige transiter og caraveller... virker som at det kan være god butikk.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Altså, en 2004 modell. Uansett for meg, så er en bil produsert o 04 en 04 modell. Ikke en 05, selv om den ble solgt da.

Årsmodell og produksjonsår kan være to forskjellige ting. Mange bilfabrikker introduserer neste årsmodell i september straks etter industriferien (sommerferien). Dette er stort sett av praktiske årsaker i all den tid det tar litt tid å innfase alle enkeltdelene i produksjonen. Medfører f.eks en facelift større karosseriendringer bygges fabrikken om i industriferien når produksjonen ikke går for fullt.

Dette betyr f.eks at vår E46 med facelift, som er produsert 06.11.2002, er en 2003 modell fordi faceliften offisielt kom allerede i september 2002. Dette fenomenet kan i noen tilfeller medføre at enkelte av bilens komponenter ikke samsvarer med bilens årsmodell (les: det tar tid å innfase alle enkeltdelene). Min bil har f.eks førstegenerasjonen av M47D20 motoren uten-common rail, mens andre tilsvarende E46 318d modeller... og som faktisk er eldre, kan ha den nyere M47TUD20 motoren med common-rail. BMW brukte 10 måneder på overgangen mellom motorene.

Det finnes mange tilsvarende eksempler i forbindelse med andre modeller også. Skal man være helt sikker på å unngå slike problemstillinger bør man aldri kjøpe første årsmodell av en bil eller ditto en facelift.

Helt klart.. Men jeg klarer forsatt ikke å forstå hvordan en bil som er produsert i 2004 kan være en 2005 modell. Ja jeg forstår det du sier med overganger, komponenter som ikke samsvarer osv, men en bil lagd i 2004, men levert i 2005, eller som 2005 modell er fortsatt 8år i år, siden den ble produsert, og ikke 7år, som den ville vært om den var produsert og levert i 2005.

Jeg var og så på en 2001 320d for litt siden. Den påsto eier var en 2002mod, selv om det i vignkort var skrevert et eller annet å slutten av 2001. Han påsto det var fordi at facelifetn ikke kom før i 2002.. Greit nok, men den sto som en 2001 modell. Den hadde bla ikke 6.trinns manuell, men 5.trinns og den gamle kassa.. Det, samt noen andre småting gjorde at jeg ikke ville ha bilen.

Det høres kanskje både ut som at jeg er vanskelig og teit mén..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje katalysatoren har ramlet i stykker og tettet eksosen?

Hvordan fjerner man innmaten da? Bare spyle igjennom? (etter demontering selvfølgelig).

Må man da ta ned hele eksosen eller går det bra med kun å demontere katalysatoren? Vet ikke hvordan den er bygd opp, altså om deler kan ha forflyttet seg lengre bak i eksosanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du fyller olje setter du hageslangen, Marius, full trøkk, til katt`n kommer ut ;)

Evt kan det være at du må snitte opp med vinkelsliper for å ta ut all driten og sveise igjen etterpå.:) Selve katten er som regel litt større en diameteren på eksosrøret.. Så du kan være uheldig å ikke få det ut ved å riste den ut etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du fyller olje setter du hageslangen, Marius, full trøkk, til katt`n kommer ut ;)

Evt kan det være at du må snitte opp med vinkelsliper for å ta ut all driten og sveise igjen etterpå.:) Selve katten er som regel litt større en diameteren på eksosrøret.. Så du kan være uheldig å ikke få det ut ved å riste den ut etc :)

Å hageslange på angitt plass blir nok ikke ett alternativ :lol:

Synes jeg leste en plass for noen måneder siden at det bare var å spyle ut dritten, men jeg vet ikke og finner ikke igjen siden, derfor jeg spurte. Vinkelsliper på selve katten da? Og så sveise på platen igjen?

Men så er det jo å finne noen som kan sveise...

Men da vil jo de på EU-godkjenningen se at her er det trikset litt? Jeg vet ikke..

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme historie med min. Jeg har en facelift E46 cab Som er førstegangsreg i tyskland allerede i august eller september 03, men mener det er en 04 modell. Som regel står slike biler som riktig modell i chassisnr. DVS. en 13 modell kan stå som 13 i chassisnr, selv om den er produsert i 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...