Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

I india blir det utdannet ca 300 000 ingeniører i året.

I forhold til innbyggertallet tilsier dette altså at Norge må klemme ut 1000 ingeniører pr år?

I 2010 ble det utdannet nesten 3600 i Norge. Altså 3.6 ganger så mange som i India.

Misforsto jeg poenget ditt kanskje?

:applause::lol:

Stod en artikkel her nylig i ett tidskrift, husker dessverre ike i farten hvem. I Kina tror jeg det var hadde utdannede ingenører med erfaring årslønn på 1,2 mill. Det vil si at kompetanse er etterspurt rundt omkring i hele verden. Jeg er fortiden utleid til Dnv, og de har avdelinger rundt omkring i verden, og lønna eterde beste er høy i all land. Norge ligger her etter, høyt utdannede iNorge har gennerelt lav lønn i forhold til samme yrke i andre land. Menigjen Norge har en del fordeler i samfunnet so,m utjevner dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ofte hvordan folk som har gått yrkesskolen rakker ned på og skal vise hvor dumt det er å ta høyere utdannelse. Dette også visa versa. Det er det mest latterlige jeg noen gang ser. Vi trenger alle yrkesgrupper for at verden skal gå rundt. Som Alan Jackson synger "There's nothing wrong with a hard hat and a hammer"... Dersom jeg ikke finner meg ingeniørjobb med det samme jeg er ferdig utdannet tar jeg gjerne en jobb på gulvet om mulig. Jeg burde strengt talt gått yrkesskolen da jeg er langt mer praktisk anlagt enn teoretisk, men det ble nok ikke slik. Men dette med at uten trailersjåførene så hadde landet stoppet opp.. Det er en glorifisering av ett enkelt yrke som jeg har hørt en gang for mye. Uten folk med høyere utdannelse innenfor logistikk så hadde lastebilsjåførene antagelig vært arbeidsløse. Uten ansatte til å kjøre lastebiler hadde han som sitter å holder orden på logistikken vært arbeidsløs. Uten en ingeniør til å konstruere veiene de skal kjøre på hadde lastebilsjåførene vært arbeidsløse. Uten noen til å kjøre masse osv til veibygginga hadde ingeniøren vært arbeidsløs. Økonomisk sett kan man manipulere tallene til å vise både det ene og det andre, så det er nok noe man alltid vil krangle om. Jeg synes igrunn at det er lite hensiktsmessig å i det heletatt se på de tallene, da det viktigeste er at man liker jobben sin og gjør den bra såpass man yter noe for samfunnet. Å diskutere hvem som gjør noe mest samfunnsnyttig blir som å krangle om hvem sin pappa som er sterkest; idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer alternative løsninger i en periode for å slippe billån... En 2003-2004 modell Passat 1,9 TDI 4x4. Kan det være en grei bil å kjøre rundt i en periode? Fullstendig klar over at det ikke er en BMW, ja! ;)

Passat 3bg som du snakker om er faktisk ganske greie biler.

Jeg har en 2002mod 1,9 TDI stv. med sportseter (trendline), og den er god å kjøre, sitter godt. Går på halvliteren på mila :)

Min har trilla 470K ca, men det føles ikke sånn ut. Så dette er biler som er holdbare hvis de blir passa på.

Høres bra ut. Har ikke peiling på hvor langt denne har gått, men er i alle fall under 200 mener jeg å huske. Har bare kjørt den en gang, er jo god å kjøre da! Er bilen til mine kommende svigerforeldre, så den har nok et originalt luftfilter for å si det sånn... :P Er også en eller annen form for skinninteriør i bilen, vet ikke om det kalles "sportsseter" eller om det er noe annet. De vurderer visst å bytte ut bilen, og jeg tenkte kanskje jeg kunne gjøre det lett for dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har delskinn og 3-eiket ratt så er det Highline. Og det er vel de som er best utsyrt interiørmessig mener jeg :)

Så hvis du kan få den i 4-motion i tillegg så tror jeg du kan få deg en god vinterbil. Er hvertfall veldig fornøyd med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har delskinn og 3-eiket ratt så er det Highline. Og det er vel de som er best utsyrt interiørmessig mener jeg :)

Så hvis du kan få den i 4-motion i tillegg så tror jeg du kan få deg en god vinterbil. Er hvertfall veldig fornøyd med min.

Skal sjekke litt! :) Hva bør en sånn koste, hvis det er highline og la oss si at den har gått 150?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis som e ferdig maskiningeniør som kom med tallet. Uansett, om det er 500 eller 550 så er ikke voldsomt relevant i denne sammenhengen. Det var bare å bevise hvorfor det er stupid politikk å ha minst mulig lønnsgap i et land som skriker etter kompetanse.. Og at fagarbeidere har det egentlig utrolig behaglig i norge sett i forhold til innsatsen de legger ned.. Det som skjer er at kompetansen blir flyttet ut av landet. I india blir det utdannet ca 300 000 ingeniører i året.

Er helt enig når det kommer til lønn. Jeg jobbet som industrielektriker tidligere og jobbet offshore da jeg fikk tilbud om en ingeniørstilling offshore som man i utgangspunktet skulle ha bachelorgrad for å søke på.

Første året tjente jeg 200k mindre enn året før. I år ligger jeg på mye det samme som jeg gjorde som elektriker bare med mer ansvar.

Hadde jeg tatt 3 års utdannelse for å ende opp med samme lønn som en elektriker, hadde jeg følt meg snytt. Mulighetene til å stige i lønn er dog mye større som ingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjefen (en av dem) innviterte til firmafest igår i garasjen sin :mrgreen:

gratis drikke og mat. fulle ble vi også. 8):lol:

317257_4127388895297_1831396560_n.jpg

407695_4127622541138_765610419_n.jpg

155344_4127631341358_1438796311_n.jpg

hadde noen av dere turt og arr fest i en slik garasje med innhold med bare tullinger??? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at drt er ingeniørmangel i norge. Jeg husker ikke kilden, men jeg minnes at det var snakk om at behovet er ca 11000 pr år.

Ingeniørmangel skyldes at kompetansen er etterspurt, og det har ingenting med at forholdstallene mellom antall utdannet ingeniør/folketall å gjøre. Norge går rundt og vi får vite hva vi lurer på, men.. Stadig mer av denne resursmangelen blir tilfredsstilt av indere og østeuropeerere. Og andre land som er tvunget til å legge til rette for å økt levestandard.

Med andre ord blir kompetansen flyttet i større og større grad ut av landet.. Det vil, før eller siden bli et problem i norge fordi at det i kunnskapen makten sitter. Og straks norge ikke er i stand til å være en resurs lengre (les bruke oljepenger) snur trenden, og norge vil være tilbake til å være et land med en negativ utvikling av bnp, omtrent som resten av eu pr nå,c bortsett fra sveits etc. som har forstått at kompetanse er viktig, selvom de ikke er rik på naturresurser.

Problemstillingen er oppstått pga kommuniststaten norge hvor lønnsgapet skal være minst mulig for fattig og rik. En fin tankegang, men desverre ikke bærekraftig i et lengre perspektiv, da det skapes et samfunn som ønsker å gjøre minst mulig, for mest mulig. Feks ferdig utdannet revisor (bachelor i økonomi + 2år master) har knapt bedre betalt enn en sveiser..

En annen problemstilling som begynner å bli megete relevant, er de økte klimautslippene en økt levestandard for så store folkegrupper utgir. Selvsagt skal nic landene få blomstre, men ulempene det medfører, burde vært langt mer bekjempet enn de er i dag.

Yngvejos: jeg gadd heller ikke å gå på skole. Pr i dag har jeg ca det samme som prosjektingeniøren har brutto. Han har mer ansvar, jeg har 150-200timer overtid mer..

Forøvrig er eksempelet ditt ganske likt som mitt.. Så lenge man er flink og står på, så trenger man ikke utdannelse for å få lederjobber.

Et annet eksempel er daglig leder hos oss. han er 40 og utdannet overflatebehandler. Vi driver et multidisiplin verksted og overflatebehandling er ikke relevant kunnskap. han har 1mill fastlønn i året, og har ansvar for ca 80 faste ansatte og 140mill i omsetning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe Elko-produkter hos elektroimportøren er vel greit??

Off, stress å pusse opp hus.. Vet jo ingenting om hva jeg trenger, hvor mye jeg må ha, hva som passer med hva, lovlig, regler osv osv osv... Pjuuuk

Så klart, det er helt i orden. Lån NEK 400! Eller google litt... Finnes formler og shit i NEK 400, men også en del tommelfingerregler som du kan følge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEK 400 eide jeg når jeg gikk fagskolen.. Den har jeg kasta :)

Lagt 100m ferdig K-rør med 2,5m2 ledning i her nå, 4 doble veggbokser, 10 enkle, avisoleringstang, 5-pakk med hullsag i handlekurven foreløpig..

Noe mere som kan være lurt??

awt: Ja, det skjønner jeg :) Mente mere om Elko er gode produkter.. Er vel det mange av elektrikerne buker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...