Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg kan kalle fornavnet mitt norskt, jeg.

Mellom- og etternavn er italiensk.

Andre halvdel er "ukjente" italienere fra Palermo, Sicilia.

Min oldefar var også italiensk. Sønnen hans (min morfar, som har vært død i over tjue år) så ordentlig italiensk ut - skikkelig mørk i huden og en tykk, grå manke.

Han og kona fikk forøvrig ni unger i løpet av 1940-tallet. Litt spesielt mtp krigen.

Jeg arvet dog et svenskklingende etternavn og dårlig hår :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.

Jeg arvet en pittelitt mørkere hud enn nordmenn flest, og veldig tykt sort hår.

Blå øyne med brune streker, så passerer som nordmann i sosiale sammenheng.

Ingen som mistenker noe. Hehehe. Praktisk at det er vanskelig å bli solbrent. Aldri hatt gleden av den svien og flassingen.

Samboeren er rød som en kokt hummer etter 10min i solen.

Vet ikke noe særlig om oldeforeldre. Møtte dem aldri, og ingen vet noe om dem.

Besteforeldrene kom til Norge på 60-tallet, bygget et lite hus i Knarvik, utenfor Bergen.

De var også bra mørk i huden. Min morfar døde i 40-årene (da jeg var 4), men husker ham godt enda. Hadde 2 større hjerteoperasjoner, og fikk tilslutt donorhjerte fra en som ble påkjørt av et tog. En sommer vi var på hytten, drev han med trefelling (sta jævel) og tungt arbeide. Kom inn til middag like etterpå, og slengte trynet ned i suppen. Stein dau. Hehe

Så giftet min mormor seg med en tyrker, for ca. 14 år siden. De driver en banan/agurk/tomatplantasje og har et hus utenfor Alanya, som foreldrene hans og to søsken låner for øyeblikket. Så det er jo kjekt mtp på ferier og oppdatering av språkkunskaper. Ellers reiser vi ofte til Alicante. Men hadde vært kjekt å ta en tur til Palermo og se hvor familien kom fra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan ikke si det er navn som jeg kjenner. Pappa er visstnok i slekt med Kulseng på Røkenes Gård. Er selv på alder med pappaen til bcRichard, så han kjenner jeg da. :-)

Edit; ser du er venn med Åsmund på FB, han er en av mine venner fra "rånetiden" min i Harstad. På den tiden var det Datsun 160/180B og Ascona B som "rulet". :-)

Aha! Kjenner bare såvidt til Kulseng-slekta der borte. :)

Åsmund ja, hehe! Type det der. :D

For han er det fortsatt Datsun og Amcar som gjelder! Men han kjører faktisk en E39 Touring til daglig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morfar døde i 40-årene (da jeg var 4), men husker ham godt enda. Hadde 2 større hjerteoperasjoner, og fikk tilslutt donorhjerte fra en som ble påkjørt av et tog. En sommer vi var på hytten, drev han med trefelling (sta jævel) og tungt arbeide. Kom inn til middag like etterpå, og slengte trynet ned i suppen. Stein dau. Hehe

Jeg beklager, men den der lo jeg godt av :lol:

Farfaren min døde også av hjerteproblemer relativt tidlig, ca 54 år.

Dårlig med mosjon og heftig piperøyking + kronisk høyt blodtrykk er dårlig kombo gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min bror har begge enkelt fornavn, men to etternavn. Ettersom at alle andre barnebarna etter mormor og morfar er jenter vil de nok ikke føre videre det navnet. Eneste mulighet er om jeg eller min bror bytter om på rekkefølgen på de to etternavnene vi har. Jeg vil ikke at slektsnavnet skal dø ut, men føler at det nærmest blir et svik mot min far å gå bort fra hans navn. Når jeg tenker meg om så er vi de eneste som viderefører slektsnavnet på farssiden også..... faen.. :P

Sendt med brevdue og røyksignaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er spennende at man vet litt om hva forfedrene i familien het og hva de gjorde. I "fine" familier har man ofte nedtegnelser eller slektsbøker som forteller litt om dette, men i mindre "fine" familier er dette ikke vanlig. Noen forsker litt på egenhånd ved hjelp av eldre familiemedlemmer, kirkebøker og andre offentlig tilgjengelige registre, men de fleste vet faktisk ikke så mye om familien/e de er en del av.

Jeg husker i denne sammenheng at den nylige avdødde redaktøren av Dagens Næringsliv og TV2, Kåre Valebrokk, hadde en spesiell interesse for engelske kirkegårder. Årsaken er at engelske gravstener har en inskripsjon som også forteller litt om personen som ligger i graven. Valebrokk var svært historisk interessert og reiste på turer til England kun for å observere gamle gravstener. Jeg kjente ham dessverre ikke selv, men hans eldste sønn var en av mine barndomsvenner.

Jeg er ganske priviligert når det gjelder min egen familie iom. at vi har komplette nedtegnelser på begge sider helt tilbake til hhv. 1440 og 1610. Vi er imidlertid ingen spesielt "fin" familie (ikke tidligere adelige eller tilsvarende), men som offiserer, embedsfolk og kunstnere har ulike familiemedlemmer allikevel opp igjennom årene blitt beskrevet i ulike sammenhenger. Jeg synes i likhet med Valebrok at historie er både spennende og interessant... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde "spåtjenesten" til Adam , her er resultatet:

Nr1 Rani Johan Moen går en fin fremtid i møte. Rani vil starte sitt eget importfirma av sjeldne biler, og han vil selv ha en del fantastiske biler i garasjen sin. Han vil reise verden rundt på jakt etter sjeldne klassikere, som han igjen vil selge til samlere og andre interesserte.

Spør alltid ADAM!

Nr2

ADAM har tatt en kikk i spåkulen og fremtiden til Rani Johan Moen ser virkelig spennende ut. Rani kommer til å vinne en heftig premie til våren, nemlig en splitter ny BMW. Denne bilen er så fet og kul at alle innbyggerne i Kristiansand blir sjalu. Jentene blir også imponert, og Rani møter drømmedamen på et BMW biltreff. De oppdrar 2 flotte unger som blir også BMW frelst.

Spør alltid ADAM!

Hvor feet hadde ikke detta vært a? :D

sent from my microwave using tapatalk

sent from my microwave using tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hente en E39 idag.. Men må ha bil henger.. Tror dere at den her holder?

På hengeren

Lengde: 4100

Bredde: 1940

Det vil jeg tro fungerer, bare husk at e39 er en tung bil, så henger må ha nyttelast på mer enn e39'n, og bilen må kunne trekke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte avstander så går det å (men bør ikke) lure seg unna med en bil som ikke har lov til å trekke så mye, har jo selv trukket 2500kg på touringen ;) men greit å holde seg innenfor regelverket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat levert bilen til hjulstilling selv. Prøver et annet firma og ser om de får det til.

De for en ukes tid siden lagde noen merker på for og bakfanger, som er jævlig irriterende når du akkurat har brukt 3500 på detailing.

Hadde bilen på bukk i helgen og kunne ikke se/kjenne hva som var problemet med å stille spissingen bak. Hehe. Mistenker at de fikk panikk pga merkene og ga meg bilen halvferdig tilbake (uten kostnad, merkelig nok), evt. problemer med utstyret, som de da prøver å bortforklare som noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min bror har begge enkelt fornavn, men to etternavn. Ettersom at alle andre barnebarna etter mormor og morfar er jenter vil de nok ikke føre videre det navnet. Eneste mulighet er om jeg eller min bror bytter om på rekkefølgen på de to etternavnene vi har. Jeg vil ikke at slektsnavnet skal dø ut, men føler at det nærmest blir et svik mot min far å gå bort fra hans navn. Når jeg tenker meg om så er vi de eneste som viderefører slektsnavnet på farssiden også..... faen.. :P

Sendt med brevdue og røyksignaler

Har ca samme problemet i min familie, pr i dag er det knapt 20 personer i verden som heter Olestad, og av en eller annen grunn så får tydligvis alle bare jenter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...