Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Den er en gimmick, ikke brukbar til noe annet formål enn å sette fyr på ting i venners nærvær :lol:

Det finnes kraftigere ledlykter, disse bruker også myyyye mindre strøm. Du ser jo på runtimen, 5-10minutter er ikke veldig imponerende.

Min Fenix TK70 har til sammenligning runtime på ca 2timer v/2247 lumen. Ikke mange dagene siden jeg koblet bilstereo og brukte denne lykta på fullt blås som arbeidslykt, det blir med den ene gangen! Når jeg var ferdig og skrudde av lykta hadde jeg ett lyst blått filter på alt jeg så en stund etterpå :oops:

Jobber du som bilmekaniker/rørlegger/svakstrøms elektriker/dataguru holder det fint med 3-400 lumen. Er du mye ute i felten derimot, da kan jeg se nødvendigheten av å handle en lyskanon.

Stort utvalg på ebay ja, men det finnes selvsagt alternative nettbutikker hvis man foretrekker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det egentlig? Slik jeg ser det er de grønne skiltene et uttrykk for et avgiftsmessig misfoster som burde avvikles til fordel for lavere bilavgifter generelt. Det må da være mye bedre å ha den samme bilen, men med fem sitteplasser... :)

Her i Danmark er det helt tullete. Vi har hvite skilter (alminnelige personbiler), gule skilter (tilsvarer de grønne norske) og gul/hvite skilter (også kalt "papagøyeskilter" - en slags mellomting mellom hvite og gule skilter som brukes hvis varebilen brukes til privatkjørsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en god stund siden man fikk kjøpt "personbiler" som varebiler i Norge (man får vel noen Toyota Landcruisere, Mercedes GL og lignende fortsatt). Hovedproblemet nå er at det vil bli forbudt å sette bakseter inn i en bil som ble levert med grønne skilt om den ble kjøpt etter april en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en god stund siden man fikk kjøpt "personbiler" som varebiler i Norge (man får vel noen Toyota Landcruisere, Mercedes GL og lignende fortsatt). Hovedproblemet nå er at det vil bli forbudt å sette bakseter inn i en bil som ble levert med grønne skilt om den ble kjøpt etter april en eller annen gang.

http://www.tv2.no/underholdning/broom/t ... 00896.html

Nja...slik de nye EU reglene til varebiler blir er at modellen må ha N1 godkjenning fra fabrikken, altså fabrikken må godkjenne den til bruk som varebil noe de ikke ha måtte før. Toyota gir denne godkjenningen på Landcruiser og denne vil det ikke kunne settes inn bakseter i senere. Men så har man noe som heter varebil N1 klasse to, altså varebil med 1 til 5 seter. Tidligere så har vi hatt N1 klasse 1 som godkjenner 1 til 3 sitteplasser og det er denne klassen som nå fratas muligheten til bakseter i ettertid. Flere av disse store SUVene leveres som kun 5 setere fra fabrikk og disse lar seg da registrere som varebil N1 klasse 2 med mulighet for bakseter senere. Så det vil åpne for at biler som Landcruiser,Pajero, Pathfinder og faktisk Mercedes Gelandewagen kan registreres om til personbil senere, Chevrolet Tahoe og Cadillac Escalade vil fra modellår 2014 også kunne tilbys som varebil med mulighet for bakseter. Landcruiser V8, Mercedes GL og diverse flerbruksbiler som Sharan, Touran, S-Max, Galaxy og Voyager ikke kan leveres som Varebil lengere, ikke i det hele tatt da fabrikken ikke vil godkjenne dem som N1.

Men det jeg lurer fælt på er hvordan dette slår ut i Danmark, er jo EU regler dette så er urettferdig om de ikke får konsekvenser for dem også. Der kan man jo kjøpe X1 som varebil :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med dette er rett type?

Kjøpe denne, eller er det best og kjøpe fra en annen plass?

http://www.ebay.com/itm/NiteCore-EA4-EA ... 5aedd6978d

Kan også nevne at jeg har en fetter som kan gi meg gode priser på lykter fra LED Lenser.

Tipper 30-40 % rabatt... Så kanskje det er noe å vurdere i stedet?

Ja det er riktig. HQ jeg handlet fra: http://www.ebay.com/itm/NiteCore-EA4-Pi ... 5aecff62f6

Du har 2 varianter, varmt og kaldt lys. Den jeg lenka til er Cool white.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg lurer fælt på er hvordan dette slår ut i Danmark, er jo EU regler dette så er urettferdig om de ikke får konsekvenser for dem også. Der kan man jo kjøpe X1 som varebil :roll:

Danmark har unntak fra EU´s regelverk når det gjelder bilavgifter (den såkalte registreringsavgiften) så det er ikke varslet større avgiftsomlegginger. Dette betyr at man stadig kan få f.eks F20 M135i som varebil i Danmark... eller E61 M5... eller E91 335i. Golf GTI får man også som varebil samt f.eks Porsche Panamera... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det egentlig? Slik jeg ser det er de grønne skiltene et uttrykk for et avgiftsmessig misfoster som burde avvikles til fordel for lavere bilavgifter generelt. Det må da være mye bedre å ha den samme bilen, men med fem sitteplasser... :)

Her i Danmark er det helt tullete. Vi har hvite skilter (alminnelige personbiler), gule skilter (tilsvarer de grønne norske) og gul/hvite skilter (også kalt "papagøyeskilter" - en slags mellomting mellom hvite og gule skilter som brukes hvis varebilen brukes til privatkjørsel).

hadde ikke du en porsche med grønne skilter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det egentlig? Slik jeg ser det er de grønne skiltene et uttrykk for et avgiftsmessig misfoster som burde avvikles til fordel for lavere bilavgifter generelt. Det må da være mye bedre å ha den samme bilen, men med fem sitteplasser... :)

Her i Danmark er det helt tullete. Vi har hvite skilter (alminnelige personbiler), gule skilter (tilsvarer de grønne norske) og gul/hvite skilter (også kalt "papagøyeskilter" - en slags mellomting mellom hvite og gule skilter som brukes hvis varebilen brukes til privatkjørsel).

hadde ikke du en porsche med grønne skilter...?

Nei... og hva ville det evt. hatt med saken å gjøre?... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...