Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

lyst å kjøpe båt altså? :roll: til salgs med motor og henger :)

[ Bilde ]

Tja..hadde i såfall sett meg ut noe som Nidelv 610 Sport som den under her. Har lyst på innabords motor, diesel og muligheten til å ha ett lite krypinn i tilfelle man skulle få lyst til å overnatte :) 610en har ett bra og velprøvd skrog som går pent i sjøen, iallfall til mitt bruk som for det meste er innaskjærs. Med Mercruiser 116 hester diesel så går den 32 knop og det holder for meg, de går sykt billig disse motorene. Båtmarkedet er så presset for tiden at disse får man veldig rimelig, mange selger dem med henger også som er greit når man skal ta opp og sette ut båten om våren og høsten. Akkurat tung nok til at jeg kan ha den bak E34en, iallfall de to kilometerne mellom huset og havna :P

[ Bilde ]

Sikkler jo litt på Scand 9200 Dynamic men de er og blir for dyre, hadde lillebroren 7600 Dynamic og bedre båt finnes ikke. Solid og velbyggd med ett fantastisk bra skrog :)

nidelv bygger veldig flotte båter og mercruisermotoren funker nok fint i en slik type båt. helt grei motor, bare synd det er firerdieselkakling og en del trøbbel med de.. tror riktignok det gjelder i litt større båter der de må jobbe en del hardere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nidelv er helt konge. Min far har en 690sport, og sammenlignet med skibsplast, etc. Er virkelig nidelven "bmw" på sjøen. Ingen problemer med å ha 8-10stk i båten i plan. Bakdelen er at de er lite egnet for vannsport. Da bør man ha utenbords/bensin, men som i bil dobles plutselig forbruket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nidelv bygger veldig flotte båter og mercruisermotoren funker nok fint i en slik type båt. helt grei motor, bare synd det er firerdieselkakling og en del trøbbel med de.. tror riktignok det gjelder i litt større båter der de må jobbe en del hardere

Ja jeg har alltid likt Nidelv, må jo ha båt som er produsert lokalt :wink: Fabrikken ligger kun ett godt steinkast fra hvor jeg bor :P Ja Mercruiseren rakkler fælt, hadde samme motoren i en Uttern D68 og der måtte jeg til å lydisolere motorrommet utover det fabrikken hadde gjort. Motoren funka problemfritt i mitt eie, værre var det med båten som det var noe skral kvalitet på. Sånn sett så er jo Norsk produserte båter i verdenstoppen når det kommer til byggekvalitet så som tidligere Scand og Askeladden eier så var man kanskje litt bortskjemt :wink:

Selv så driver jeg ikke så mye med vannsport, men verdsetter lett ankomst til dekk og badeplattform. Der var Dynamicen litt knotete med hverken stigtrinn eller dør i vindskjermen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har respekt for The Boss (Bruce Springsteen) og hans musikk, men jeg forstår ikke hvorfor amerikansk "arbeiderrock" (sosialrealistisk heartland rock) er så populært i Norge når det nesten ikke finnes tradisjonelle arbeidere igjen i landet. Forstår folk hva Springsteen synger om?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har respekt for The Boss (Bruce Springsteen) og hans musikk, men jeg forstår ikke hvorfor amerikansk "arbeiderrock" (sosialrealistisk heartland rock) er så populært i Norge når det nesten ikke finnes tradisjonelle arbeidere igjen i landet. Forstår folk hva Springsteen synger om?... :?

Er vel masse tradisjonelle arbeidere igjen vel? Hva definerer du som tradisjonell arbeider? Lærere, barnehageansatte, mekanikere, rørleggere, snikkere, bakkepersonell, butikkarbeidere, politifolk, helsepersonell, oljearbeidere, vegarbeidere, industriarbeidere og lignende er for meg tradisjonelle arbeidere. Finnes enormt mange nordmenn igjen i disse yrkene, iallefall nok til å fylle 40 000 på en Springsteen-konsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett så er jo Norsk produserte båter i verdenstoppen når det kommer til byggekvalitet så som tidligere Scand og Askeladden eier så var man kanskje litt bortskjemt :wink:

Selv så driver jeg ikke så mye med vannsport, men verdsetter lett ankomst til dekk og badeplattform. Der var Dynamicen litt knotete med hverken stigtrinn eller dør i vindskjermen :wink:

Har selv hatt en sommer i en Scand Baltic, virkelig kvalitetsbåt! Lagde mye sjø da :P Dessverre er det noe variert hvor tykt skroget ble avhengig av dagsformen på fabrikken en periode. Det er også det eneste ryktet jeg har hørt om Scand, hvordan går den bedriften nå? Har det ikke vært slått konk noen ganger nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel masse tradisjonelle arbeidere igjen vel? Hva definerer du som tradisjonell arbeider? Lærere, barnehageansatte, mekanikere, rørleggere, snikkere, bakkepersonell, butikkarbeidere, politifolk, helsepersonell, oljearbeidere, vegarbeidere, industriarbeidere og lignende er for meg tradisjonelle arbeidere. Finnes enormt mange nordmenn igjen i disse yrkene, iallefall nok til å fylle 40 000 på en Springsteen-konsert.

Det er helt klart et definisjonsspørsmål, men i amerikansk kontekst er ikke lærere, barnehageansatte, butikkarbeidere, politifolk, helsepersonell etc. tradisjonelle arbeidere. Det er derimot såkalte "blue collar" arbeidere (blåsnipparbeider i motsetning til hvitsnipparbeider) som utfører manuelt arbeide (fabrikkarbeidere, gruvedrift, bygningsarbeidere etc.) og dermed tilhører arbeiderklassen.

Springsteens referanseramme er de gamle arbeiderbyene på østkysten og midtvesten i USA (det såkalte rustbeltet med Detroit i spissen). Normalt kjennetegnes dette i tekstene med bitre vendinger om arbeidsløshet, byers død, begrensede muligheter for den enkelte, desillusjonerte mennesker og romantiske forestillinger om det gode gjennomsnitlige livet i småbyene. Ingenting av dette er spesielt typisk for Norge og nordmenn idag... eller tar jeg helt feil nå?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en sommer i en Scand Baltic, virkelig kvalitetsbåt! Lagde mye sjø da :P Dessverre er det noe variert hvor tykt skroget ble avhengig av dagsformen på fabrikken en periode. Det er også det eneste ryktet jeg har hørt om Scand, hvordan går den bedriften nå? Har det ikke vært slått konk noen ganger nå?

Jeg har vokst opp i en Scand 29 Balitic, først en eldre modell fra 1986 og så en nyere fra 2004 som er samme båten men likevel vesentlig mer moderene. Det geniale med disse er plassen om bord, båten er brei og dyp så man har rikelig med plass. Halvplaner skroget skaper enorme bølger når man gasser på litt, halvplaner er egentelig en gansk upraktisk skrogtype men likevel noe vi Nordmenn trykket til vårt bryst. Ikke er det særlig drivstoff vennlig, lager store bølger, har sjelden en reel toppfart over 25 knop men det gir god innvendig plass og en stabil båt.

Pga de strenge tidene i båtmarkedet så ligger Scand Boats ganske stille for tiden, de produsere båter på tomgang om man kan si det slik. Scand har vært konk ett par ganger de siste årene men har vært så sykt heldige at de har produkter folk vil ha, som Baltic og Dynamic båtene. Kommer stadig 2013 modeller ut på Finn.no men produksjonen er ikke det den var for 5 år siden, samme historien hos Nidelv og Windy også. Eneste av Sørlandsprodusentene som holder produksjonen sånn passe oppe er Marex og Ibiza, Skilsø og Skibsplast er som kjent konkurs :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...