Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Skjønner :) Ikke dumt, etter et år eller to så får man rimelig god kontroll på hvor mye som går ut!

Vi gjør det på en litt annen måte.

Har en felles lønnskonto som alle fakturaer blir trukket fra og så overfører vi beløp på brukskontoene etter hvert...

På den måten blir det litt som at man aldri føler man har mye penger på konto som kan brukes. Og så ser man utifra betalingsoversikten hvor mye som skal ut i forhold til hvor mye man har igjen på lønnskontoen :)

Lån og alle andre faste utgifter utgifter blir trukket direkte fra lønnskontoen!

Funker nok like bra det, men da ser jeg for meg at det kan bli litt mer forklaringsproblemer med tanke på den "bedre" halvdelen noen ganger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Høres ut som du bruker mer strøm enn meg egentlig!

Men så har vel du igjen nytt hus og mitt er fra 1980 så jeg har vel et betydelig større varmetap enn deg.

Ja mitt hus er helt nytt, bygget etter byggforeskriften Tek 10 :) Så det er ganske bra isolert her, men likevel så går det en del strøm til oppvarming, fyrer en del med ved om vintern dog men liker ikke å fryse :wink:

Kommer fra et 80 talls hus hvor det fyres med olje/parafin vinteren igjennom, forholdsvis effektivt da man klarer å holde hele huset oppvarmet og bruker kun strøm til varmekabler i gang og bad. Holder strømregningene lave vinteren igjennom MEN så har man en 1500 liters oljetank i bakken under hagen som skal fylles hver andre år så pengene går ut der igjen. Miljøvennlig er det jo heller ikke akkurat.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og regningskonto som alt blir trukket fra. Denne har og såpass høyt trekk at den fungerer som buffer i tilfelle reprasjoner på hus/bil/båt.

Dette er da naturligvis i tillegg til sparekonto.

Vedr. strømregning kan jeg og nevne at jeg nylig oppdaget at jeg har ca. 0cm isolasjon i veggene. Er stort sett bare luft inni der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker nok like bra det, men da ser jeg for meg at det kan bli litt mer forklaringsproblemer med tanke på den "bedre" halvdelen noen ganger. :D

Kan bli litt diskusjoner til tider :lol:

E30'n i garasjen gjør det ikke akkurat enklere..

Ja mitt hus er helt nytt, bygget etter byggforeskriften Tek 10 :) Så det er ganske bra isolert her, men likevel så går det en del strøm til oppvarming, fyrer en del med ved om vintern dog men liker ikke å fryse :wink:

Kommer fra et 80 talls hus hvor det fyres med olje/parafin vinteren igjennom, forholdsvis effektivt da man klarer å holde hele huset oppvarmet og bruker kun strøm til varmekabler i gang og bad. Holder strømregningene lave vinteren igjennom MEN så har man en 1500 liters oljetank i bakken under hagen som skal fylles hver andre år så pengene går ut der igjen. Miljøvennlig er det jo heller ikke akkurat.... :roll:

Nei, snart er det vel også ulovlig med oljefyringen tror jeg?

Jeg har en luft/luft varmepumpe som står på og durer her, vet ikke hvor mye man sparer eller taper på det, men den holder nå hvertfall huset noenlunde med grei temperatur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe sparekonto (har riktignok en konto som heter sparekonto, men det jeg ikke bruker fra brukskontoen blir jo på en måte spart. Har enda tilgode å ha tom konto før lønn, så ser ikke helt behovet for fast sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke alle pengene der, ser ikke behovet for det av samme grunn som deg. :) Har bare aldri vært noen aktiv sparer, og har aldri forstått "hypen" med det. Virker jo som om folk flest bruker alt de får om de ikke har fast trekk til sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overfører alt til sparekontoen, så fører tilbake etter behov, for å holde et minimum på brukskonto til enhver tid. Sparekontoen bruker jeg til oppussingsprosjekter, da jeg ikke er så glad i å ha unødvendige lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skryte litt av Bertel O Steen Økern Oslo... Lysene på e-klassen på passasjersiden foran har koblet seg ut sporadisk.. da kobles alt ut, kjørelys fjernlys tåkelys blinklys og parklys... Noen dager fungerer det perfekt..andre ganger er det null action der... ifølge servicehistorikken hadde det blitt byttet flere lysmoduler og hjerner til lysene.. så de tok inn bilen for å sjekke om det var dette som var gåent...Men neida..var en modul under dashen på passasjersiden som var gåen, med påfølgende kortslutning og brudd i ledningsnett...

Summen på rep kom på 7800kr for hjerne, moduler,brytere,tennere,ledningsnett, skruer,braketter.....noe som er litt hard å svelge... Men verksmesteren syntes det var dumt at en slik bil skulle ha en slik feil, og at eier måtte betale full sum for rep, så han ga meg rabattert pris på 3900kr... Så fikk han vite at jeg har handlet mye hos dem når jeg har hatt mercedeser før, og at jeg er medlem i MBentusiastklubb... og da fikk jeg enda mer rabatt...Endte totalt opp med 2407kr i regning og gratis leiebil hele dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skryte litt av Bertel O Steen Økern Oslo... Lysene på e-klassen på passasjersiden foran har koblet seg ut sporadisk.. da kobles alt ut, kjørelys fjernlys tåkelys blinklys og parklys... Noen dager fungerer det perfekt..andre ganger er det null action der... ifølge servicehistorikken hadde det blitt byttet flere lysmoduler og hjerner til lysene.. så de tok inn bilen for å sjekke om det var dette som var gåent...Men neida..var en modul under dashen på passasjersiden som var gåen, med påfølgende kortslutning og brudd i ledningsnett...

Summen på rep kom på 7800kr for hjerne, moduler,brytere,tennere,ledningsnett, skruer,braketter.....noe som er litt hard å svelge... Men verksmesteren syntes det var dumt at en slik bil skulle ha en slik feil, og at eier måtte betale full sum for rep, så han ga meg rabattert pris på 3900kr... Så fikk han vite at jeg har handlet mye hos dem når jeg har hatt mercedeser før, og at jeg er medlem i MBentusiastklubb... og da fikk jeg enda mer rabatt...Endte totalt opp med 2407kr i regning og gratis leiebil hele dagen :P

Det der hos Bavaria...dream on #-o

Edit:

Fikk rabatt hos Bavaria Kristiansand da jeg skulle ha oljeskift på Automaten på E34en, fra 3200,- til 2800,- fordi det var en gammel bil. De så ikke så mye til E34er og slikt lengere sa han :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jobben dekker strømregning her :D dekker forsåvidt mesteparten av leiligheten og så :P

fikk faktisk avslag hos bavaria helt uten grunn :P spurte ikke engang, men han sa bare at dem slo av litt. er vell bare for å lure meg egentlig :P slik at jeg vil komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overfører alt til sparekontoen, så fører tilbake etter behov, for å holde et minimum på brukskonto til enhver tid. Sparekontoen bruker jeg til oppussingsprosjekter, da jeg ikke er så glad i å ha unødvendige lån.

Vi har en alternativ modell der vi har en felles lønn/forbrukskonto og hele tiden overfører månedens overskudd (hvis noe) til en felles sparekonto (og evt. fører tilbake ved behov). Dette opplegget krever skikkelig budsjettering for å få en høy rente på sparekontoen (jeg mener at vi har 3-4 frie uttak i året på sparekontoen). Apropos skikkelig budsjettering og revisjon så er den oppgaven satt bort til min bedre halvdel. Jeg kan økonomi, men jeg er hverken like prinsippfast eller har et like godt øye for detaljene og de lange linjene som min kjære. På den måten blir det på godt og vondt 100% økonomisk utnyttelse av bl.a bilen... :)

Apropos høye strømregninger så er strøm enormt dyrt her i DK (ca. 2 kroner pr. kWh inkl. avgifter og nettleie). Det er derfor ikke vanlig å varme opp huset med strøm i Danmark. Vi har fjernvarme, men den er også ganske dyr og derfor er vårt hus et såkalt passivhus som krever mye mindre energi for å holde på varmen. Vårt varmeforbruk er ca. halvparten av hva som er normalt for et tilsvarende stort hus (ca. 180 m2). Som en bonus får man også et godt inneklima... anbefales... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor er vårt hus et såkalt passivhus som krever mye mindre energi for å holde på varmen. Vårt varmeforbruk er ca. halvparten av hva som er normalt for et tilsvarende stort hus (ca. 180 m2). Som en bonus får man også et godt inneklima... anbefales... :)

Dette krever tykkere bjelkelag, stendere, trippelglass i vinduene etc. og er såpass dyre å bygge, at vinningen med spart strøm går opp i ekstra lånekostnader (forutsatt at man er nødt å låne, eventuelt gjelder alternativ avkastning)

Da vil jeg heller ha mindre i lån, og høyere strømutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor er vårt hus et såkalt passivhus som krever mye mindre energi for å holde på varmen. Vårt varmeforbruk er ca. halvparten av hva som er normalt for et tilsvarende stort hus (ca. 180 m2). Som en bonus får man også et godt inneklima... anbefales... :)

Dette krever tykkere bjelkelag, stendere, trippelglass i vinduene etc. og er såpass dyre å bygge, at vinningen med spart strøm går opp i ekstra lånekostnader (forutsatt at man er nødt å låne, eventuelt gjelder alternativ avkastning)

Da vil jeg heller ha mindre i lån, og høyere strømutgifter.

Hvorvidt et passivhus kan forsvares økonomisk er et spørsmål om energiutgifter. Her i Danmark er tilbakebetalingstiden 8-10 år for den ekstrakostnaden bygging av et passivhus medfører i forhold til et konvensjonelt hus av god kvalitet. Det man imidlertid legger mest merke til med et passivhus til daglig er at luftsirkulasjonen er helt kontrollert og at inneklimaet derfor er tilsvarende godt og stabilt. Man blir lett bortskjemt med et slikt inneklima og merker virkelig forskjellen hver gang man er i et hus eller en leilighet som ikke har et tilsvarende kontrollert inneklima... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har pollen allergi og tatt sprøyte mot dette?

Funka det bra? :)

Doktoren min tok helomvending etter hun hadde sett på blodprøvene, der det var utslag på "en del" :P

Så nå får jeg endelig den jævla sprøyta i steden for sterkere tabletter som jeg først fikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...