Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

veinettet nedover europa er sykt bra laget.. avkjøringer med 100km sone... kjørte forbi veiarbeid sone i luxemburg.. der var fartsgrensa 100km/t.. og folk jobbet faktisk der i 19tiden.. Norske vei-sjefer har mye å lære av andre land... Det er for dumt å skylde på norske fjell og fjorder og telehiv..sverige klarer seg helt fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi rakk nesten ikke ferje pga 2menn som mekka midtdeler på/i/ved Berger. Der var 2 filer blitt til 1 og fartsgrensa var edruelige 50km/t.

I Danmark derimot, der bygger man ny motorvei enda den gamle holdt laaaangt over norsk standard. Ikke bare det, veiarbeidsonene var skikkelig velorganiserte og fartsgrensa ble aldri lavare enn 80. Underveis ble man oppdatert med triste/glade smilefjes og når den "fæle" prøvelsen var overstått ble man takket for tålmodigheten! Så var det tilbake til Norge og alle de fryktelige rundkjøringene/asfaltkraterene på E6 mot Espa. Fy skam!

Kjørte forøvrig på nylagt asfalt på tur til Kristiansund nylig, fantastisk! Der hadde man tatt vare på de gode gamle telehivene og kanten ut mot grøfta var uhorvelig høy. Dette var sluttproduktet, jeg gremmes.

Alle de fæle skjøtene/telehivene/kraterene man må memorere for å ikke ødelegge bilen.. Siste krater jeg traff knakk dørstopperen min, hvordan i huleste kan det skje? Kan jeg trekke fra repkostnader neste gang jeg betaler årsavgifter? :lol:

Det er igrunn helt fryktelig at vi ødelegger fine BMW'er på dagens norske veinett, neste bil jeg kjøper har nok svære hjul og god bakkeklaring. Jeg har ikke samvittighet til å riste ihjel flere BMW'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Den ble noe.. Kort.. Vi kom oss ganske langt ned i Danmark i det minste :lol: Vi har booka ferje til Kiel om etpar uker, da satser vi på å kjøre løpet ut :oops:

Første "ferie" på 12år, det ble litt overveldende for en fjellape fra Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var på roadtripen i Tyskland for to år siden var det veiarbeid på Autobahn og 70 km/t sone. Vi kjørte forsiktig i A6 Avant pga mye smalere bane, men så tyskregistrerte 997 GT3er og andre brede biler bare kjøre uten stress. Morsomt da vi kjørte i 150 et godt stykke for å rekke fly også ble vi forbikjørt av dame i en Toyota iQ...

Det som irriterer meg mest her i landet er at folk gidder faen ikke å flytte seg effektivt i venstre felt når det kommer inn biler fra høyre som trenger å flette inn! Ser idioti gang på gang med folk som prøver å akselerere eller bremse for å gi plass når det er godt med plass i venstrefila!

I Tyskland så dem en bil fra mils avstand og schmock så flytta alle seg til venstrefila med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg aldri har kjørt igjennom en bom i Danmark eller Sverige, men for all del så har jeg ikke vært over alt heller så jeg skal ikke nekte for det.

Tyskland har fantastisk trafikk kultur, når vi var på tur så var det alltid mer behagelig å komme inn i Tyskland igjen. Det er flott å se hvor fint sammarbeidet er mellom personbil og vogntog på motorveiene, eneste er de østeuropeiske vogntogene. De gir faen og bare legger seg ut selv om du kommer i 180 km/t og de ligger i flere kilometer å skal prøve å kjøre forbi #-o I Europa forstår folk seg bedre på motorveier og motorveikjøring, var sjelden jeg måtte blinke med langlysa pga en søndagskjører i venstre fil. Det må jeg hver forbanna gang jeg kjører på motorvei her i Norge, legger seg ut og begynner å kjøre forbi i 100 km/t og legger seg ikke inn igjen før samtlige biler er passert i sneglefart. Selv om det var god plass imellom bilene slik at vedkommende kun lagt seg inn og sluppet andre forbi #-o Nordmenn har forferdelig dårlig trafikk kultur, høyt tempo, liten tålmodighet og liten vilje til å samarbeide. Her syns jeg vi stiller likt med Franskmenn og Italiende :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forhold i Tyskland og i den sammenhengen oppviser tyskere flest utvilsomt en veldig god trafikkultur. Den store utfordringen er imidlertid at Tyskland også er et viktig transittland. Nesten all trafikk syd-nord og øst-vest (visa versa) i Europa går igjennom Tyskland. Helt generelt synes jeg faktisk at danskene er de som viser mest hensyn i trafikken og følger reglene best, men så er også forholdene her i Danmark mye mindre enn i Tyskland... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg aldri har kjørt igjennom en bom i Danmark eller Sverige, men for all del så har jeg ikke vært over alt heller så jeg skal ikke nekte for det.

I Danmark er det bom over Storebælt, noe jeg forsåvidt ikke har så mye imot (ref. det jeg skrev tidligere). I Sverige er det bom for Öresundbroen, i tillegg er det vel rushtids-avhengig bomring rundt Stockholm?

Innenlandsferjene i Sverige er forøvrig gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars danskene sier jeg, de blir herset bra mye med på motorveiene sine av Nordmenn som kjører med horn i panna. Meg inkludert selvsagt...

Her kommer vi nordmenn i våre dyre og store biler, kjører hensynsløst mellom danske små Renaulter og Daewoo Chevroleter med hele familier inni #-o Mange nordmenn tror dessverre at de har forkjørsrett over alt bare de har stor nok bil, som en tulling i en Ford Excursion trodde da jeg måtte bråbremse da han ikke holdt vikeplikten :evil: Eller kødden i Tahoe som holdt på å presse meg ut av veien da han ikke la seg riktig og jeg kjørt opp på siden for å kjøre rett fram i rundkjøringen, noe også han skulle selv om han ved sin plassering signaliserte at han skulle rundt rundkjøringen i stede ](*,) Skjer alt for ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars danskene sier jeg, de blir herset bra mye med på motorveiene sine av Nordmenn som kjører med horn i panna. Meg inkludert selvsagt...

Her kommer vi nordmenn i våre dyre og store biler, kjører hensynsløst mellom danske små Renaulter og Daewoo Chevroleter med hele familier inni #-o Mange nordmenn tror dessverre at de har forkjørsrett over alt bare de har stor nok bil, som en tulling i en Ford Excursion trodde da jeg måtte bråbremse da han ikke holdt vikeplikten :evil: Eller kødden i Tahoe som holdt på å presse meg ut av veien da han ikke la seg riktig og jeg kjørt opp på siden for å kjøre rett fram i rundkjøringen, noe også han skulle selv om han ved sin plassering signaliserte at han skulle rundt rundkjøringen i stede ](*,) Skjer alt for ofte...

Jeg skulle inn i en rundkjøring og første til høyre, slipper forbi bil etter bil, også kommer en dust på en Vespa. Gir signal til at han stopper, så jeg kjører. Men nei, han gir på, legger seg i midten, gjør seg klar til å kjøre ut der jeg også skal ut, og da jeg slipper han fram roper han "nek" til meg. Jævla idiot. Kjørte med full gass (ikke at det er så mye å skryte av) etter han et stykke, så skulle han en annen vei enn meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...