Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Nja. Det er når du leier ut noe som har en utleieverdi på under 50% av den du selv bor i som gjelder. Som hovedregel sier man at du må bebo mer enn 50%, men det er ikke alltid at dette er tilfellet. Selv om du bor på en større del kan det være at utleieverdien er lavere enn den du leier ut og da blir inntekten skattepliktig.

Ja, jeg vet det, men i praksis leier man gjerne ut en kjeller, garasjeloft e.l., og da er det enklere å bare forklare det slik. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som er gode på ansettelseskontrakter osv? Aldri hatt årslønn før og ble litt i tvil om hvordan det faktisk funker,

Hvis en kontrakt sier x antall kroner i året inkl feriepenger, hvordan er dette da oppdelt?

Er det x kroner delt på 11 eller 12 mnd, og ifall der er delt på 12 vil det da si feriepenger + lønn i feks Juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det, men i praksis leier man gjerne ut en kjeller, garasjeloft e.l., og da er det enklere å bare forklare det slik. :)

 

Da er vi enige. :)

 

Så jeg må ikke skatte av det om jeg leier ut en hybel på 8 kvadrat og huset er 120?

 

I dette tilfellet er du godt innenfor, så her slipper du å betale skatt av leieinntekten.

 

Noen av dere som er gode på ansettelseskontrakter osv? Aldri hatt årslønn før og ble litt i tvil om hvordan det faktisk funker,

Hvis en kontrakt sier x antall kroner i året inkl feriepenger, hvordan er dette da oppdelt?

Er det x kroner delt på 11 eller 12 mnd, og ifall der er delt på 12 vil det da si feriepenger + lønn i feks Juli?

 

Normalt sett så er årslønnen basert på 11 måneder pluss feriepenger, men dette er individuelt og opp til enhver arbeidsgiver. Hva som er gjeldende for deg skal fremgå av arbeidsavtalen. I de tilfellene hvor lønnen fordeles på 12 måneder får du vanlig lønn og feriepenger i f.eks Juli. Når det er sagt utgjør det ingen forskjell (foruten at du får mer utbetalt per måned ved 11 måneders lønn) om du får lønn i 11 eller 12 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en lønn på rundt 600 bør det ikke være noe problem å kjøpe et hus til 2,5, selv uten utleie.

 

Uansett så er dette veldig individuelt fra bank til bank, sted til sted og person til person, så de eneste som kan svare på dette er nok banken. Uansett hva vi skriver her så er det de som tar avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvor du bor og hvor attraktivt området er, men så vidt jeg husker bor du i Elverum og jeg kan ikke tenke meg at en 8m2 hybel i dette området genererer store leieinntekten. Banken har fasitsvaret på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleieleilighet kan ikke regnes som inntekt fra banken sin side, med mindre du har leiekontrakt allerede utfylt når du søker om lån.

Dette fordi det finnes usikkerhetsmomenter som de ikke kan ta med i beregningen. Samme som hvis du har 12 000 kr fastlønn, og mellom 10-50 000 i bonus hver mnd.

Det er det som er en faktisk og reel sum hver mnd som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok en god del fra bank til bank, eg har lav fastlønn + provisjon.. Eine banken kunne dei ikkje rekna med provisjonen, den andre sa dei jo at du selvfølgelig må rekne med provisjon.  Provisjonen er jo over halve lønna stort sett!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene har blitt skikkelig nazi de siste årene, og det er ikke rart i det heletatt. Svaret man får der har gått fra kundebehandling og en vurdering av din betalingsevne til å bli noe softwaren deres gulper opp på grunnlag av fastsatte takster.

Det er snart på sin plass å takke alle hobbyspekulantene for eiendomsinvesteringene deres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleieleilighet kan ikke regnes som inntekt fra banken sin side, med mindre du har leiekontrakt allerede utfylt når du søker om lån.

Dette fordi det finnes usikkerhetsmomenter som de ikke kan ta med i beregningen.

 

Joda, bankene tar hensyn til om boligen har utleiedel i låneberegningen. Man er så og si garantert å få utleid en bolig i dag (hvertfall i attraktive strøk), men de beregner naturligvis en svært stor sikkerhetsmargin. Hvis en utleiedelen er estimert til omlag 15.000kr i månedlig inntekt kan du være sikker på at banken kalkulerer med minst halvparten. I tillegg tar de hensyn til at utleiedelen kan stå tom i et par måneder i løpet av året. Når boligmarkedet går tregt (banken gir ut lite lån) øker etterspørselen etter utleieboliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleieleilighet kan ikke regnes som inntekt fra banken sin side, med mindre du har leiekontrakt allerede utfylt når du søker om lån.

Dette fordi det finnes usikkerhetsmomenter som de ikke kan ta med i beregningen. Samme som hvis du har 12 000 kr fastlønn, og mellom 10-50 000 i bonus hver mnd.

Det er det som er en faktisk og reel sum hver mnd som gjelder...

Jeg fikk finansieringsbevis som var en del høyere enn jeg hadde fra før. Dette kun til et spesifik hus med utleiedel. Da var det ingen kontrakt eller noe skrevet på dette. Jeg bare fortalte banken at det var utleiedel i kjeller og hvor mye nåværende huseier tok i leie. Banken så på anonnsen på finn.no men det stod ikke noe om leieinntekten på finn. Så banken tok mitt ord på det bare.

Men de regnet bare inntekt på leiligheten i 10 mnd pr år. Dette fordi jeg måtte regne med perioder uten leieinntekt pga leietaker kan flytte og man må bruke tid på å finne en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...