Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Men hvor mye kan man drive å kjøre rundt i slik dyp snø før ting i fronten begynner å gå i stykker, i puddersnø er det selvsagt ikke noe fare med det er til man treffer hard snø.... Prøv med E90en først ja, la den jobbe og krabbe seg oppover selv om det tar litt tid så skal du ikke se bort ifra at du kommer

fram. Er helt rått hvordan den klatrer oppover i andre gir, du tror at nå..nå kommer jeg ikke lengere men ikke faen...bilen vil til tops ;) Har imponert mange kamerater med gamle bakhjulstrekk fordommer ;)

 

Vi har ved flere ganger ikke kommet opp med en rekke rwd biler og fwd biler. Senest for to uker siden da min far skulle kjøre opp med sin F10 525d, han kom ikke opp selvom det var snødekke og ikke is. Det ente med at jeg i bilen med xDrive måtte dra han opp ellers hadde vi stått der enda. Tro meg Fredrik du hadde ikke tørt å kjøre ned den veien selv på en god dag og du vil ikke tro at det ligger en hytte på enden av den veien. Hadde det ikke vært for den bakken hadde jeg nok aldri vurdert om jeg skal ha 4wd på neste bil. Da hadde det garantert blitt rwd. Jeg er veldig fan av rwd, men ikke i den bakken der. Jeg kan ikke være usikker om jeg kommer opp eller ikke hvis det er en nødssituasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fokuseres så mye på fremkommelighet i bakker o.l med 4wd, hvordan øker det sikkerheten å komme seg opp bratte bakker? Det er like interessant hver påske når turistene inntar fjellet i sine prangende 4wd SUV'er o.l, de kjører som om de har stjålet bilen siden de har en ufeilbarlige firehjulstrekkere med dekk som har langtidsmarinert i saltlake.

 

 

 

 

 

 

 

Helt til det skal stoppes... Da er det samme hvilke hjul som trekker, tyngdekraften lar seg ikke diktere.

 

 

Jeg reagerer innimellom på måten enkelte hauser opp hvordan opplevelsen av å kjøre på vinterføre er. Det er virkelig ikke fantastisk å komme seg opp bakker med rwd, ei heller er det hardcore å forsere veier med noen cm nysnø.

 

Faktum er at det å ha 4wd for mange er status. Unnskyldningen er ofte den fæle bakken opp til hytta, men kom igjen.. La oss være ærlige, den bakken er ikke sååå fæl.

 

Hvordan klarte folk seg før i tia? Med mye dårligere vintervedlikehold av veiene og enkle tohjulstrekkere på steinharde piggdekk? Mye har gått tapt på veien mot dagens samfunn, den overdrevne "paddingen" av gud og hvermann inkl biler og annet utstyr har ført til at vi er en gjeng gnålende krisemaksimerende bloggetøser hele bunten.. 

 

Flere argumenter her som jeg har nevnt selv noen ganger. Har ikke kjørt veldig mye 4x4 selv på krevende føre, men hadde en Toyota Urban Cruiser som leiebil en gang jeg var i Oslo mens det snødde en del og jeg bodde på Rica-hotellet oppe i Holmenkollen. Var fasinerende å oppleve at antispinn ikke jobbet en gang under akselerasjon mens i bakkene mens jeg kjørte forbi folk som stod fast, men samtidig var det ingen tvil om at det var lett for å ikke ha nødvendig sikkerhetsmargin ellers i kjøringen siden akselerasjonsgrepet stod så lite i forhold til grepet ellers.

 

Bor selv på toppen av en lang og bratt bakke som kan være krevende om vinteren, men kommer stort sett alltid opp og synes egentlig ikke det er god nok grunn til å skulle ha 4x4. Kunne likevel vært morsomt å prøve en etter hvert om det dukker opp en ellers riktig bil som også har dette, men kjører mye på vinterføre hver vinter og setter stor pris på en bil som oppfører seg veldig forutsigbart og tydelig på krevende føre, og som stadig imponerer meg når det kommer til stabilitet og balanse i kombinasjon med svingvillighet på vinterføre.

 

Den mest påfallende utviklingen jeg har sett på fjellet de siste årene, i tillegg til alle SUV'ene som kommer i hundreogmye forbi alle på isete vei over Hardangervidden, er at det blutselig har blitt vanlig å brøyte hver eneste lille hyttevei som tidligere kun har vært brukt om sommeren, så på Geilo og Ustaoset har ihvertfall mye av hyttefolket skaffet seg en unskyldning for 4x4.

 

Forresten er trikset med håndbrekk tidvis uvurderlig når man må rygge ned glatte bakker. Har reddet meg noen ganger med det, og synes elektrisk brekk er god nok grunn til å velge bort en bil. Har opplevd flere andre irriterende ting med eltrisk brekk og. Definitivt tommelen opp til BMW for å holde på skikkelig håndbrekk i de mindre modellene fremfor å følge strømmen for å være fancy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at rene hyttebiler (altså biler som kun brukes på hytta) har blitt populært i bl.a Hemsedal. Favoritten er Mercedes-Benz Geländewagen som dermed er degradert (eller oppgradert ettersom man ser det) fra børstraktor til hyttetraktor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at rene hyttebiler (altså biler som kun brukes på hytta) har blitt populært i bl.a Hemsedal. Favoritten er Mercedes-Benz Geländewagen som dermed er degradert (eller oppgradert ettersom man ser det) fra børstraktor til hyttetraktor... :)

 

Var vel med Geilo den artikkelen var skrevet, og det har et mye større poeng der enn Hemsedal for vestlendinger siden vi har utfordringen om stengte fjelloverganger som gjør at toget ofte er det mest stabile valget. Mekanikkeren mente jo og at det hadde vært langt mer utbredt om det var mulig å ha hyttebilen stående på stasjonen.

 

Ellers har faktisk naboene en Yaris som "hyttebil" siden de bor i Frankrike og har huset i Bergen som hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...