Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

True, true... Kjørehumøret kommer jo på impuls som regel... Men også gøy å sette av en dag til slik morokjøring i litt ekstra kul bil... Dilemma, rett og slett!

 

Ikke minst; hvor ville du lagret en slik bil? Kan ikke stå på gata uten skilt. Sikkert stress å passe på en Supra også, mange joyriders og uærlige folk som vil stjele og selge deler, stress :/

 

Ja er noe med det... man kan bare plutselig ta seg en tur... Men på en annen side så slipper jeg å ha en bil registrert etc med forsikring osv stående.. og da er det ekstra ålreit å sette av en tracday og bare grise den på bane også slappe av i par uker igjen...? Lagring ordner seg...har 5 p-plasser utendørs her der jeg bor samt en garasjeplass.. har også garasjeplass hos mammapappa så er ikkeno problem å la den stå uten skilt... Blir ikke parkert på gata anyway...

 

Dette er forøvrig supraen:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46377723&folderId=1765477

 

Ett ålreit prosjekt man kan sysle med når man ikke kjører... ha en liten hobby...

 

Her er en annen japse... Litt skeptisk med tanke på FWD...men de kan jo bli råe med senk og felger...

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46080617&folderId=1765477'

 

Også den berømte alfaen... riktig bil og ålreit pris...

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46439668&folderId=1765477

 

 

Forsåvidt, prøveskilter kan vel skrives ut i begrensede perioder med mindre du ikke har en veldig god grunn. Hvertfall i mitt område så er det visst ikke det letteste. Så jeg ville hatt noe med skilter, da kan du jo kjøre uansett.

 

Har tilgang til metallskilter også så er ikke så ille med prøveskilt...Den blir nok ikke brukt like mye som en mx5 med skilt...mer en banebil og "la oss råne i helgen" bil :P

 

 

En Miata er vel sportslig pga. utsendet og kjøreegenskapene, sitt på med en miata på en svingete vei så finner du fort ut hvorfor det kalles sportsbil ;) derimot en tung E36 cab kan definitivt ikke sammenlignes med en miata 

 

Go for it! 

 

 

Godt poeng...kanskje bruke litt tid med begge bilene og se hva jeg faller mest for... men er litt redd miataen blir litt for...liten for meg...jeg er ganske stor egentlig (positivt! :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har spesifikke tider med helt alenetid så ville jeg uten tvil gått for MX-5, HVIS du klarer å finne et tidlig eksemplar uten rust i sideskjørtene. Tidlige MX-5 ruster nemlig fra innsiden og ut, og man må rett og slett sveise (pga. designfeil så vil det dryppe regn ned kalesjen og ned til sideskjørtene og regnet vil ligge der dritlenge, og danne rust innenfra og ut).

 

Jeg tør å påstå at en MX-5 er all sportsbil man trenger. Har sett folk drifte på høyt nivå med de bilene, og alle vet jo at de er svært kapable på bane. Funker supert til bare helgekos også... Den bilen er en plattform du kan vokse med og trikse og fikse etter din smak/behov over tid. Men standard MX-5 er dritkjedelig, du vil tenke med en gang at det mangler krefter. Her er cluet å nyte bilen og ta modifisering etterhvert som man kan ta seg råd.

 

 

Uansett, en E36 cab vil på ingen måte lindre din kløe for sportsbil. God bil for helgeturer, men ingen sportsbil.

 

MX'en ruster i KANALENE, den har ikke sideskjørt. Dette er fordi dreneringen bak går via kanalene, og det er en grusom designfeil ja. En tikkende bombe som du ikke vet om før du har problemet i fanget.

Greia med MX, er at bilen gir en fartsfølelse og en gøy-faktor som er svært uvanlig i en slik prisklasse, og selv om du ikke kan kjøre i 280 km/t på Autobahn, så gjør det liksom ikke noe. For alt du trenger er bygdeveiene innerst i heimbygda, hvor det er 80-sone og svingete som bare juling. Du trenger ikke engang kjøre over fartsgrensa for å glise fra øre til øre.

 

Mazda designet bilen med et uttrykk - Jinba ittai, og det er den beste måten å beskrive bilen på. Du kler den på deg, og den er fantastisk balansert og direkte.

Men fra fabrikk er den forholdsvis nøytral, noe som også gjør at den er tidenes mest solgte roadster - for den passer for alle.

 

Samtidig er det kanskje den enkleste bilen i verden å modifisere, både på grunn av vanvittig utvalg av deler, og fordi den er lett å skru på.

 

Hadde du valgt E30 eller Mx5? Siden du nå har e30 lissom...? Jeg er klar over at Mx5 er en kul sporty bil som gir mest bang for kebabpenga... Men igjen..den er pittebittemicro liten... Får ikke slappet av i den føler jeg... Men er vel heller ikke meninga at man skal slappe av i den? Jeg føler at den MÅ fikses på før den kan se ålreit ut... standard er de gørrkjipe gay-biler...Men senk og felg etc er lissom ett must...Dette betyr pengeforbruk...Kona er ikke fornøyd med det... jeg sløser allerede nok penger som det er...  E36 cab trenger jo bare senk og felger (slik jeg hadde på min forrige e36) men den fikk jeg aldri brukt no særlig før den ble smadra... hadde den på veien i 5 dager eller no bare... Sikker på at den ikke vil gi no kjøreglede?

 

 

 

 

Alle sier mx5 er treig før man putter i en turbo.. er den da en sportsbil? Hvordan kan disse to bilene kategoriseres forskjellig? bare lurer siden jeg har hatt en E36, men ikke kjørt en mx5...bare sett dem på nært hold og sitt i dem (knøtt små!)

 

For feite felger (f.eks de jeg hadde på min, de samme som er på den Marines-kjerra), senk og en frontleppe (F.eks samme som på Marines-kjerra, den heter Garage Vary) må du ut med under 10 lapper. Dekkdimensjonene er latterlig billig, selv gateslicks koster lite. Min anbefaling er å sette inn bøttestoler og montere shortshift også - og du er fortsatt sannsynligvis under 10 lapper.

 

Kjøper du en førstegenerasjon (NA, 1989-1997) så er verditapet også minimalt på dem. Men kjøp den på høst/vinter, og selg den på våren om den ikke faller i smak. Det er uansett noe av det billigste bilholdet du kan ha.

 

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe MX - utvalg, pris, deletilgang og delepriser er det få som kan måle seg med. I tillegg er det et gigantisk miljø på verdensbasis (den norske klubben kan jeg ikke uttale meg spesielt positivt om) som både drar strikken lengre hver eneste dag, og som sitter på ekspertise til å hjelpe deg med hva det enn måtte være.

 

Og setter du turbo i den, så blir den sjuk. En 1.8 MX kan du skvise 450 hester ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sier mx5 er treig før man putter i en turbo.. er den da en sportsbil? Hvordan kan disse to bilene kategoriseres forskjellig? bare lurer siden jeg har hatt en E36, men ikke kjørt en mx5...bare sett dem på nært hold og sitt i dem (knøtt små!)

 

Det er ikke hvor hurtig en bil er som avgjør om den er en sportsbil eller ikke. Den store forskjellen er hvordan den oppleves på veien (dynamiske egenskaper, styrefølelse, agilitet, motorrespons etc.). Mazda MX-5 Miata (altså den første generasjonen) briljerer på alle disse områdene (forsåvidt de senere generasjonene også, men den første er den beste). Først og fremst er den åpen, men også veldig lett (970 Kg). I tillegg er selve chassiset bygget opp rundt en rørramme som går langs kardangen. Dette avstiver bilen på en god måte og når bilen også har en glimrende direkte styring og en presis gearkasse er forutsetningene for en god sportsbil klart tilstede. Det er imidlertid viktig å huske på at dette ikke var en dyr sportsbil som f.eks Porsche Boxster og den er heller ikke like hurtig. Vi snakker lavbudsjett sportsbil, men på en veldig god måte. Med de rette modefikasjonene kan den imidlertid bli en seriøs utfordrer for bl.a Boxster.

 

E36 Cab er i denne sammenhengen mer en GT/Cruiser. Den er tung (1500+ Kg) og har ikke et spesielt stivt chassis. Resten av bilen holder typisk fornuftig BMW nivå når det gjelder motor, drivlinje og styrefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hvor hurtig en bil er som avgjør om den er en sportsbil eller ikke. Den store forskjellen er hvordan den oppleves på veien (dynamiske egenskaper, styrefølelse, agilitet, motorrespons etc.). Mazda MX-5 Miata (altså den første generasjonen) briljerer på alle disse områdene (forsåvidt de senere generasjonene også, men den første er den beste). Først og fremst er den åpen, men også veldig lett (970 Kg). I tillegg er selve chassiset bygget opp rundt en rørramme som går langs kardangen. Dette avstiver bilen på en god måte og når bilen også har en glimrende direkte styring og en presis gearkasse er forutsetningene for en god sportsbil klart tilstede. Det er imidlertid viktig å huske på at dette ikke var en dyr sportsbil som f.eks Porsche Boxster og den er heller ikke like hurtig. Vi snakker lavbudsjett sportsbil, men på en veldig god måte. Med de rette modefikasjonene kan den imidlertid bli en seriøs utfordrer for bl.a Boxster.

 

E36 Cab er i denne sammenhengen mer en GT/Cruiser. Den er tung (1500+ Kg) og har ikke et spesielt stivt chassis. Resten av bilen holder typisk fornuftig BMW nivå når det gjelder motor, drivlinje og styrefølelse.

 

1.6'en er 940 kg faktisk :D

En av de virkelig bra tingene med den, er PPF'en (PowerPlant Frame) som er en bjelke som stiver opp mellom girkassen og kardangen. Den er dog et helvete når den skal av :P

 

Det er noe eget med å vite at bakhjulene er rett bak ryggen din, og du kan snu deg og ta på bagasjelokket. Du trenger faktisk bare å strekke bak armen for å ta på taket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare prøv en - inntil du har gjort det, vil det være tåpelig å velge eller velge bort en MX om du er ute etter den type bil.

Du vil enten bli forelska, og kjøpe en - eller så vil du fortsatt føle at den er trang, og la være. Dette er en "drivers car", og da er det opplevelsen bak rattet som er det viktigste.

 

Jeg er bare 1.70, så for meg var den perfekt. Men folk over 1.85 eller.no vet jeg sliter med sittestillingen om de har feil rygg/bein ratio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg er 184 cm høy og hadde toppen av hodestøtten rett i nakken. Dette var imidlertid til å leve med iom. at resten av bilen er glimrende. Jeg var i England på roadtrip med min og det at man bare kan strekke armen for å få på taket var helt genialt der (makan til blanda drops når det gjelder vær har jeg ellers bare opplevd på Island)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg er 184 cm høy og hadde toppen av hodestøtten rett i nakken. Dette var imidlertid til å leve med iom. at resten av bilen er glimrende. Jeg var i England på roadtrip med min og det at man bare kan strekke armen for å få på taket var helt genialt der (makan til blanda drops når det gjelder vær har jeg ellers bare opplevd på Island)... :)

 

Haha, jeg ser for meg at det kan snu fort der ja :D

En kompis av meg har laget ny festebrakett til stolen, og satt inn en Sparco Sprint som da står nesten på gulvet. Han er 190 eller.no, og da går det fint for han. Men jeg får ikke kjørt bilen, siden jeg ikke når pedalene.

 

Så alt er mulig om man har nok tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er noe med det... man kan bare plutselig ta seg en tur... Men på en annen side så slipper jeg å ha en bil registrert etc med forsikring osv stående.. og da er det ekstra ålreit å sette av en tracday og bare grise den på bane også slappe av i par uker igjen...? Lagring ordner seg...har 5 p-plasser utendørs her der jeg bor samt en garasjeplass.. har også garasjeplass hos mammapappa så er ikkeno problem å la den stå uten skilt... Blir ikke parkert på gata anyway...

 

Dette er forøvrig supraen:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46377723&folderId=1765477

 

 

23_1413385039_xl.jpg

 

Need for Speed Underground-feel her, med den spoileren. Men den dekker jo hele ræva og litt til :lol: Ikke mye pent. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:  Gjelder bilforsikringen ved isbanekjøring på vann? :bart:

 

 

Det gjelder ikke, får når man kjører på bane, skriver man under på at om det skulle forekomme kræsjing osv så hjelper det ikke skrive skademelding der.

 

var værtfall sånn på iskjøring på Rudskogen og på sigdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...