Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ankom nettopp Leipzig, må visst ha slikt miljøkort opplegg her, det visste da ikke jeg :P6ehaquhu.jpg

De fleste litt større tyske byer har miljøsoner (såkalte Umweltzonen) og man skal derfor ha en grønn, gul eller rød oblat i frontvinduet. Det er stort sett kun biler med grønne oblater (det finnes enkelte få unntak med gule oblater) som har lov til å kjøre inn i sentrum av byene. Eldre dieselmotorer uten et partikkelfilter klarer kun kravene til gule og røde oblater. Dette er også årsaken til at eldre dieselbiler selges og eksporteres billig ut av Tyskland.

Skrevet

Det fant jeg ut, etter et par timers språkforvirring. Dessverre begynner denne sonen 1 mil fra byen, får ikke parkert der ute og tatt kollektivt inn Hmm.. Holdt meg utenfor i München, og i Hamburg så jeg ikke noe til det. Her var det et absolutt krav!

Får sjekke hva en eventuell overtredelse vil medføre, eller Evt reise videre mot Danmark!

Hva vil skje om jeg blir tatt på strekningen fra hotell og ut av sonen?

Skrevet

Det fant jeg ut, etter et par timers språkforvirring. Dessverre begynner denne sonen 1 mil fra byen, får ikke parkert der ute og tatt kollektivt inn Hmm.. Holdt meg utenfor i München, og i Hamburg så jeg ikke noe til det. Her var det et absolutt krav!

Får sjekke hva en eventuell overtredelse vil medføre, eller Evt reise videre mot Danmark!

Hva vil skje om jeg blir tatt på strekningen fra hotell og ut av sonen?

Du får en mindre bot (et par hundre kroner), men dette handler også om respekt for miljøet og befolkningen i de tyske byene. Det bor tross alt over 80 millioner mennesker på et areal som er mindre enn Norge.

Skrevet

Jeg tenkte ikke over noen sånne miljøsoner når jeg kjørte igjennom Hamburg med E34en, ikke i Dusseldorf heller da vi var innom der også. 

Skrevet

Såfremt E34'en har katalysator, og det er jeg ganske sikker på at den har, tilfredstiller den kravene til en grønn oblat og kan sånn sett helt lovlig kjøre i sentrum av byene. Det er imidlertid et krav at du rent faktisk har en oblat i frontvinduet. Såvidt jeg vet har folk blitt stoppet i kontroller og av politiet for ikke å ha en oblat, men primært handler dette om at man selv er pliktig til å følge reglene.

Skrevet

Såfremt E34'en har katalysator, og det er jeg ganske sikker på at den har, tilfredstiller den kravene til en grønn oblat og kan sånn sett helt lovlig kjøre i sentrum av byene. Det er imidlertid et krav at du rent faktisk har en oblat i frontvinduet. Såvidt jeg vet har folk blitt stoppet i kontroller og av politiet for ikke å ha en oblat, men primært handler dette om at man selv er pliktig til å følge reglene.

Den har katalysator ja, så da var det heldigvis ikke det værste lovbruddet selv om jeg ikke hadde oblat :) Da vet jeg iallfall det til nese gang jeg skal nedover kontinentet med bilen ;)

Skrevet

Etter mye om og med har jeg fått tatt tog inn til Leipzig med bilen utenfor byn og ruslet litt rundt. Så slo det meg at det er litt øst-tysk preg på mye her.. Hmm her må det leses litt historie(det ligger forsåvidt i øst Tyskland rent geografisk..)! Stokken viser 23 grader her nede. Lübeck er neste stopp i morgen. Spise seg mett på marsipan og Sahnetorte før en drar til Hirtshals på Søndag :) Har kjørt alene idag og kommer til å gjøre det resten av turen, derfor er det greit med litt kortere etapper av gangen!

Skrevet

Det er stadig sommer her i DK... 22 grader utenfor akkurat nå... :)

Endelig blitt litt kaldere her nå. Min datter synes det var i varmeste laget, og det er noe slitsomt å ha med seg sutrete småbarn rundt på tur overalt. Nå venter 3 dager med styrtregn og flomvarsel er utsendt på Østlandet. Vi får se hvor lang tid det tar før folk klager på regnet...

Skrevet

Det er stadig sommer her i DK... 22 grader utenfor akkurat nå... :)

Ja det er faktisk godt at det er litt mer behagelige temperaturer nå :)

Skrevet

Etter mye om og med har jeg fått tatt tog inn til Leipzig med bilen utenfor byn og ruslet litt rundt. Så slo det meg at det er litt øst-tysk preg på mye her.. Hmm her må det leses litt historie(det ligger forsåvidt i øst Tyskland rent geografisk..)! Stokken viser 23 grader her nede. Lübeck er neste stopp i morgen. Spise seg mett på marsipan og Sahnetorte før en drar til Hirtshals på Søndag :) Har kjørt alene idag og kommer til å gjøre det resten av turen, derfor er det greit med litt kortere etapper av gangen!

Leipzig er definitivt i "Østtyskland"... mindre enn det var før, men stadig mentalt for mange og materielt for de fleste. Selv 25 år etter at muren falt er forskjellene der. Så store var forskjellene mellom Sovjetunionens galskap og de vestlige velferdsstatene at selv 25 år med massive økonomiske overførsler fra "Vesttyskland" til "Østtyskland" langt fra har visket ut alle forskjellene... sosialt, mentalt og økonomisk. I Tyskland kaller de den mentale forvirringen for "ostalgie" et ordspill på "øst" (tysk: ost) og "nostalgi" (tysk: nostalgie)... altså en slags kollektiv romantisering av sovjettiden fordi det vi har her i vest stadig for mange er ukjent og fremmed.

Vi kjørte litt rundt i denne delen av Tyskland ifjor. Vi var i naturområdet Harz ("hjerte" - som hjertet av Tyskland geografisk) og overnattet i den lille fjelllandsbyen Braunlage (ca. 600 moh) og tidligere på østtysk side av grensen. Hotellet... Maritim Braunlage er et 4 stjerners hotell med relativt god komfort. Ta en kort kikk på denne tråden som jeg skrev da vi kom hjem fra ferien... dette er "Østtyskland"!

http://bimmers.no/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstr%C3%A5d/page-258#entry2773852

Skrevet

Ja det er faktisk godt at det er litt mer behagelige temperaturer nå :)

Vel... i morgen får vi mellom 28 og 30 grader her i Århus. Prognosene for den neste måneden iht. Danmarks Meterologiske Institutt forteller at vi kan forvente rundt 25 grader om dagen de neste 25-30 dagene.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...