Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Først om fremst bør det påpekes at huseier opptrer svært uaktsomt i form av at han leier ut en brannfarlig boenhet. Krav ved feil og mangler i utleieboliger reguleres av lov om husleieavtaler av 26. mars 1999 nr. 17 (husleieloven, herunder husll.) kapittel 2 "Overlevering og krav til husrommet". Det fremgår av § 2-2 (1) 1) at husrommet skal være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen ved overlevering. Hvis ikke annet er avtalt skal husrommet dessuten være ryddet, rengjort og i vanlig god stand, jf. § 2-2 (1) 2). Smeltede/svidde kabler er påbegynnelsen til en brann, og kan i dette tilfellet ikke med rimelighet anses som "vanlig god stand". Du kan kreve at utleier retter feil og mangler iht. § 2-10. Her er det også verdt å merke seg § 2-10 (4) 1) dersom utleier ikke retter påberopte feil og mangler, kan man kreve "erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet". Jeg ville gjort huseier oppmerksom på faren ved downlightsene, og bedt om at dette må utbedres øyeblikkelig. Her ville jeg samtidig gjort ham oppmerksom på vedkommendes ansvar hvis det skulle oppstå en brann og hvilke økonomiske og ikke-økonomiske følger dette kan få. Det kan også være verdt å nevne at husll. er ufravikelig, og ikke kan gi leietaker dårligere villkår enn det loven angir, jf. § 1-2.

Takk for mye god info! Dette hjelper nok på når vi forteller huseier hva som er hva.. :)

Beklager at jeg ikke multi-siterte, noe gikk galt.. Prøvde å få begge sitater med via redigering men det funket ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut, og meld i fra at han har brukt ufaglært personell som elektrikere. Leie er å kaste penger rett ut av vinduet :P a

Ikke vær så høy på pæra. Er faktisk ikke like lett for alle å få lån.

Og de fleste andre som kan kjøpe seg sitt eget skryter ikke av det på bimmers 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så høy på pæra. Er faktisk ikke like lett for alle å få lån.

Og de fleste andre som kan kjøpe seg sitt eget skryter ikke av det på bimmers

Var ikke det som var greia. Om du må leie så må man hvert fall sørge for at forholdene er ok. Kjenner mange som har betalt mer for å leie enn de hadde gjort for å eie, da skjønner ikke jeg greia. Jeg er vel ikke den første som sier at det er bortkastet å leie noe :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk tørre å påstå at alle med en fornuftig og ryddig økonomi kan få lån i dag, men det betyr ikke automatisk at man får råd til en penthouse-leilighet i et fancy distrikt. Kjøper man et typisk rekkehus/del av firemannsbolig litt utenfor de mest populære områdene med ferdig finansiering gjennom f.eks. Husbanken er dette noe alle i dag bør klare. Hvis ikke bør de ta seg selv litt i nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det som var greia. Om du må leie så må man hvert fall sørge for at forholdene er ok. Kjenner mange som har betalt mer for å leie enn de hadde gjort for å eie, da skjønner ikke jeg greia. Jeg er vel ikke den første som sier at det er bortkastet å leie noe :)!

Selvfølgelig er det bortkasta å leie.

Jeg har også betalt mer i leie, enn jeg gjør idag på det som jeg eier.

Likevel så er det ikke alle som har mulighet til å kjøpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk tørre å påstå at alle med en fornuftig og ryddig økonomi kan få lån i dag, men det betyr ikke automatisk at man får råd til en penthouse-leilighet i et fancy distrikt. Kjøper man et typisk rekkehus/del av firemannsbolig litt utenfor de mest populære områdene med ferdig finansiering gjennom f.eks. Husbanken er dette noe alle i dag bør klare. Hvis ikke bør de ta seg selv litt i nakken.

Uten at noen skal bli sure på meg igjen. Er noe med det du sier... Prioritere litt er hvert fall noe de fleste kan klare. Noen drar på turer til St. Tropez, Napa også videre, og er storkar på byen hver helg. Det blir noen kroner her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor seg ihjel med en leid leilighet så er det jaggu ikke enkelt å spare. Når vi i tillegg har to små her så kan vi ikke akkurat velge billigste bøttekott til leie heller. Her går det 10k i mnd desverre, billigste med 2/3 soverom. Ca 140kvm så vi har god plass heldigvis. Har lenge leitet etter noe rimeligere, men virker som vi har en jævla god deal mtp at vi bor i Bergen.

30kvm leiligheter med ett soverom ligger på 6-8k i mnd. Og når hverken meg eller madammen har voldsomt gode lønninger(midt på treet) er det hverken enkelt å spare eller å få lån.

Husbanken søker vi hos for øyeblikket, spent på svar. Men her må man tenke på at vi vil holde oss i samme område (litt utenfor Bergen) pga ungene som går på skole her og har alt her. Billigste leilighet med 2 soverom ligger på 2mill. Regner med det går for 2,4. Det er jaggu ikke bare bare å spare opp 350-400k til egenandelen og vi er desverre ikke så heldig at vi har rike foreldre som stiller som kausjonist. Sparing skjer så godt som det går an og BSU fylles opp hvert år omtrent, men tar likevel for lang tid. Regner ikke med å ha nok før vi er 30.. :)

EDIT: Og vi drar aldri på byen (kanskje 1 kveld hver 3-4mnd) og vi drikker nesten ikke. Kanskje en billig hvitvin til sjømat osv :)

Ferie går det nok en del til, men man kan ikke slutte helt å leve pga sparing heller ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare man har en fast jobb, ingen betalingsanmerkninger og ikke for mye lån ifra før så mye gjort med hensyn til lån. Men alt avhenger jo av hvilket område man skal kjøpe bolig i, noen steder må man fort ut med 3 mill for en anstendig bopel mens andre steder holder det lenge med 1,5 mill. Jeg er heldig her i lille Arendal, for rett over 2 mill har jeg fått bygd hus. Da har vi riktig nok gjort mye selv (svigerfar er snekker og min far er veldig handy), i en større by som Bergen eller Oslo så kunne vi bare drømt om å få ett hus til den prisen 7 minutter unna sentrum. Så man må ta prisnivået i betraktning også :)

Om noen år så skal vi flytte tilbake til området jeg og dama kommer i fra, er i Arendal det også men her er boligprisene høyere enn her vi bor nå. Da er planen å bygge ett større hus som vi kan ha nok plass til unger i og selv bli gamle i, men det kommer til å koste sitt for dette huset skal være perfekt og ha alt vi vil ha. Heldigvis er det lett for meg å spare, hverken drikker, røyker, snuser, kjøper dyre klær, dyre reiser eller sløser penger på andre ting. Ja det går litt penger til bil men sånnsett så er bilene jeg har nå biler jeg lett kan bli gammel med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...