Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Drivstoffprisene har jo sunket! Faktisk nede under 13kr per liter med de 20ørene på statoil-rabatten :)

Kun søndager dog..

Men jeg forstår ikke helt hysteriet med forbruk, om bilen bruker 1 liter milen eller 1.3 så er det ikke det store prishoppet opp i løpet av et år.

Nå regnet jeg bare kjapt på det, men forskjell ved 14kr literpris og 15k km i året er fra 1 liter milen til 1.3 liter milen kun 6000kr.

Jeg betaler glatt 500kr ekstra i måneden for å kjøre V8'er :P

Forøvrig er mitt forbruk basert på omtrent kun køkjøring.

Om du rekner 0.5 på mila og 30k kjørelengde og attpåtil at dieselen koster mindre så blir det endel i mnd. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der... Det er så små marginer at man egentlig ikke tenker no særlig over det i det store bildet.. Men på en annen side... 6000kr i året på bensin...så si 3000kr i forskjell på forsikring... litt her...litt der...vips...man sparer 10k i året på å kjøre en kjip bil....

Men er det verdt det?

Ja og nei. Det er ofte et spørsmål om personlig økonomi. Mange har levet over evne de siste årene og trenger hver krone de har for å bli kvitt bl.a smålån og ekstrakostnader de har pådratt seg. Det er også klart at det er en alvorlig side ved at oljeprisen er lav og det er at mange firmaer kommer til å få økonomiske problemer samt at importerte varer kommer til å bli mye dyrere (pga. lav kronekurs). Dette sammen med eurosonens generelle problemer med å få opp forbruket er en farlig kombinasjon fordi norske firmaer ikke nødvendigvis klarer å eksportere flere varer selv om kronekursen er lav. Det er derfor liten tvil om at det økonomiske tempoet i Norge kommer til å gå ned. Spørsmålet er hvor mye og i hvor lang tid. Vi går usikre tider i møte og jeg tror at man gjør klokt i å ta høyde for dette allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du rekner 0.5 på mila og 30k kjørelengde og attpåtil at dieselen koster mindre så blir det endel i mnd. :)

Ja, men for min del er ikke diesel aktuelt pga mye småkjøring. Og man må ikke glemme at driftskostnader til dieselbiler mye høyere enn bensinbil.

Dessuten står valgene hos meg mellom sekser-bensin og åtter-bensin :lol:

Endret av Julian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt regnestykke basert på danske priser på drivstoff som idag er ca. 8,60 DKK for en liter diesel og 10 DKK for en liter bensin forteller at forskjellen på å kjøre 30000 Km årlig med hhv. F10 520d og F10 535i er ca. 12500 kroner pr. år bare i drivstoff. Det koster ca. 11500 kroner å kjøre 520d og 24000 kroner å kjøre 535i. Ergo koster det over dobbelt så mye å kjøre 535i som å kjøre 520d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med at prisen kan blir stor ved å velge liten diesel og stor bensin, men når vi snakker om to bensinmotorer som har et par dl/mil forskjell er det ikke store summene.

Har nylig hatt diskusjonen med flere andre, og de har rett under 1l/mil i forbruk og syns min som bruker 1.3l/mil var helt hinsides all fornuft.. 

Endret av Julian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med at prisen kan blir stor ved å velge liten diesel og stor bensin, men når vi snakker om to bensinmotorer som har et par dl/mil forskjell er det ikke store summene.

Har nylig hatt diskusjonen med flere andre, og de har rett under 1l/mil i forbruk og syns min som bruker 1.3l/mil var helt hinsides all fornuft.. 

Poenget er at til daglig kjøring merker man ikke så stor forskjell på ytelsene på disse bilene iom. at moderne dieselmotorer både er kraftige og smidige. 520d har et nesten like stort dreiemoment som 535i og det er dette som er viktigst så lenge det ikke handler om Autobahn eller andre steder der man kan la motoren jobbe på maksimalt turtall. Det er en grunn til at mange velger diesel... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, men som jeg nevnte passer ikke diesel min kjøring i det hele tatt samt jeg tørr ikke ha en litt eldre dieselbil med de kostnadene som ligger å venter på meg (Turbo, dyser, EGR, DPF +++)

Da betaler jeg heller 500kr mnd ekstra i drivstoff og slipper å tenke stort over utgifter utenom normale slitedeler og en service innimellom ;)

Service på dieselbiler er stort sett mye dyrere enn tilsvarende bensinbiler. Hyppigere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange velger diesel er enkelt og greit at staten favorittiserer dieselbiler fremfor bensinbiler. For noen år siden var det noen "kloke" hoder i Stortinget som fant ut at dieselbiler forurenser mindre enn bensinbiler pga lavere CO2, de hadde bare ikke hørt om NOX...

Jeg hadde glatt kjørt 528I 3,0l i dag hadde det ikke vært for at jeg sparer tusenlapper på å kjøre 530d :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange velger diesel er enkelt og greit at staten favorittiserer dieselbiler fremfor bensinbiler. For noen år siden var det noen "kloke" hoder i Stortinget som fant ut at dieselbiler forurenser mindre enn bensinbiler pga lavere CO2, de hadde bare ikke hørt om NOX...

Jeg hadde glatt kjørt 528I 3,0l i dag hadde det ikke vært for at jeg sparer tusenlapper på å kjøre 530d :)

Dieselbiler som selges idag skal tilfredstille Euro 6 standarden når det gjelder utslipp og dette gjør at forskjellen i forhold til bensinbiler når det gjelder NOX er minimal. Det er praktisk talt ikke utslipp av partikler fra disse dieselbilene, men dette kommer dessverre ikke tydelig nok frem i den offentlige diskusjonen. Dieselbiler har faktisk også et lavere utslipp av karbonmonoksid enn bensinbiler.

I denne artikkelen fremgår det f.eks at Klima og miljøminister Tine Sundtoft mener at det slippes ut 25 ganger så mye NO2 fra dieselbiler enn bensinbiler. Det korrekte tallet for dieselbiler som tilfredstiller Euro 6 standarden er ca. 30% mer og fra et veldig lavt nivå. På den annen side kjører det veldig mange gamle dieselbiler på veiene og der kan forskjellen være så stor som Sundtoft antyder. Denne utfordringen løser man med miljøsoner i byene slik som de har i Tyskland.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/miljoevern/aapner-for-aa-straffe-dieselbil-eiere/a/23358683/

http://de.wikipedia.org/wiki/Umweltzone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nybilkjøper, eller en som kjøper en et par år gammel BMW, vil differansen i drivstoffutgifter være forsvinnende liten i forhold til verditapet. Synes derfor det er litt merkelig å tenke på forbruket når man svir av mange hundre tusener på bil ...

Endret av Ess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...