Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

BMW oppgir derfor 0-100 Km/t på hhv. 6,1 sekunder og 5,5 sekunder. 530d'en tar aldri dette igjen og bruker 5,7 sekunder mer enn M3'en på å nå 200 Km/t. Dette betyr også at M3'en akselerer fra 530d'en hele veien opp til topphastigheten som for begge modellene er elektronisk begrenset ved 250 Km/t. 

M3'en har et effektovertak på 63 HK og med en såpass stor vektforskjell ville et annet resultat være merkelig, men innrømmet... dagens 530d er alt annet enn langsom... :)

Da må det ha vært noe i veien med den M3en min venn hadde, for den dro ikke ifra uansett hvor mange ganger vi prøvde. Men som jeg sa, bilen nærmer seg 20 år og yter vel ikke optimalt lengere. Poenget var iallfall at nyere dieselbiler lett kan matche gamle M biler i noen tilfeller, slik som E39 M5 vs M550d som ble nevnt innledningsvis.

Skrevet

En E36 M3 3.2 har aldri hatt 321 hk. På papiret, ja, men i realiteten så er det ingen 3.2 som har det. De fleste bremser 300-305 hk. Det var nok et pr-stunt fra BMW for å kunne si at den hadde 100 hk pr liter. Det er derfor ikke noe mer enn kanskje 40 hk forskjell på 530d`n og M3`n, og da har 530d`n mye mer NM som utjevner forskjellen ytterligere. Har man i tillegg en dårlig sjåfør i M3, så klarer den ikke å kjøre fra en moderne dieselbil med litt futt.

Skrevet

Du har nok rett vedr. effekten på E36 M3 Evo, men når det gjelder akselerasjon er det primært to faktorer som er avgjørende... effekt og vekt. M3'en stiller mest fordelaktig i begge tilfellene og dette bekrefter også BMW's data (som også bekreftes av uavhengige kilder). I høyere hastigheter over 120-130 Km/t spiller også den generelle luftmotstanden inn, men jeg tror ikke at det er så stor forskjell på bilene der (E36 har et mindre frontareal og F10 har et mer moderne design). Ellers er jeg helt enig i at moderne dieselbiler med litt power går imponerende bra... :)

Skrevet

På utkikk etter en liten morro-bil som jeg kan bruke til og fra jobb framover. Vi kjøpte akkurat en E39 528i Touring til madammen, så da er ikke behovet der for en E38 740i. Makspris blir 50k, helst noe under. Driver å titter mye på Mx-5 da jeg alltid har hatt lyst på en slik. Trenger ikke flere enn to seter selv om 4 ikke er å forakte :)

Mest mulig morro for pengene er cluet her, samt nogenlunde akseptabel driftsikkerhet/bensinforbruk.

Noen som har flere kandidater jeg kan vurdere? Har sett litt på 2.gen Mr2 og Civic Del Sol.

Skrevet

På utkikk etter en liten morro-bil som jeg kan bruke til og fra jobb framover. Vi kjøpte akkurat en E39 528i Touring til madammen, så da er ikke behovet der for en E38 740i. Makspris blir 50k, helst noe under. Driver å titter mye på Mx-5 da jeg alltid har hatt lyst på en slik. Trenger ikke flere enn to seter selv om 4 ikke er å forakte :)

Mest mulig morro for pengene er cluet her, samt nogenlunde akseptabel driftsikkerhet/bensinforbruk.

Noen som har flere kandidater jeg kan vurdere? Har sett litt på 2.gen Mr2 og Civic Del Sol.

Gabz her inne har en Mx5, tror han vil ha BMW igjen. :)

Skrevet (endret)

Jeg har hatt nok BMW'er nå, samt vi har en flott E39 som jeg kan kjøre når jeg vil :)

Det må bli noe annet nå, denne sommeren.

Kommer en rimelig E38 740i med litt småplukk for salgs snarest ;)

Ruben: Den var tøff :lol: Må nesten vurderes. Hvordan er holdbarheten på disse gamle da? Vet at motoren har problemer med variator, noe denne har byttet nylig. Hmm 

Endret av Julian
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...