Marius2002 Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 (endret) I motsetning til de andre, mener jeg at dette er det huset med minst potensiale du har funnet. Innendørs er greit nok, men mht. hvor tett på nabohuset dette er bygget så vil dette gi problemer for utvikling av bygningsmassen dersom dette er av interesse. Ikke nok med det, så er stuen og terrassen vendt mot "felles bakgård", og dette gir ikke akkurat rom for privatliv. Utifra bildene å bedømme ser det ut til at man blir kvitt minst 500.000kr i nødvendig oppussing for å få en tilfredsstillende standard. Bolig koster, og spesielt eldre eneboliger av dette kaliber koster vesentlig mer (gang beløpet med to-tre) enn man beregner. Få antall interessenter følger nok av måten denne eiendommen er utnyttet på. Jeg tror du vil få enda mindre interesse for eiendommen den gangen du skal selge, hvor prisen er økt som følge av oppussing og generell prisstigning. Hmm, interessante detaljer jeg ikke tenkte over i første post. Når du skriver det slik ser jeg helt klart hva du mener og kan forsåvidt si meg enig feks veranda mot bakgård/hage slik som denne er satt opp er jo ikke veldig ønskelig, dette tenkte jeg ikke over først.. Endret Oktober 28, 2015 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30_joakim Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Ville ha sjekket det soverommet litt. Er det fuktig i veggene der, ettersom de ser sånn ut nederst? Ellers må du jo vurdere om du liker at nabohuset er så sinnssykt tett på. Andre faktorer som spiller inn er om huset er etterisolert noen gang, hvordan er alder og tilstand på taket, evt nedgravde gamle oljetanker som kan komme til å koste deg masse penger? Det var det første jeg sjekket, det er kun vegg til vegg teppe som er skjært av for å sjekke hva som var under ser veldig sånn ut på bilde at det er vått , men det er det ikke Kledningen er vært byttet etter det har vært bygget. parafin tanken er fjernet e30_joakim, dette ser ut til å ha masse potensiale, men du må nok regne med mye kostnader for å få det moderne. Det som 316 sier er også noe som er viktig, gå på den fellesvisningen og sjekk nøye en gang til Kjellervindu 100x50(bxh) koster fra 1600,- og oppover, vi selger topphengslet 100x50 til 1649,- så du vet ca. Beregn 2000,- så har du noe å gå etter. Jeg vet heller ikke målene på vinduene på de aktuelle vinduene, men det selges mest 100x50 til slikt så har vi et utgangspunkt. Som sagt mye må gjøres, virker som du er klar over dette, men at du må opp i 200000 for å få det helt tipp topp må du iallefall regne med, mer hvis tak og bordkledning må skiftes og etterisolering. Men mye kan takes etterhvert som man får råd/vilje:) Kjøkken får man grei og bra på IKEA. Største forskjellen mellom kjøkken fra IKEA og andre produsenter som bruker laminerte sponplater(noen mdf) er at sponet fra IKEA er luftigere og skuffene osv tar ikke like mye vekt. Når det er sagt var det IKEA-kjøkken i min gamle leilighet og det holdt seg bra det. Uteområdet trenger en kraftig shining, dette er egentlig kosearbeid, jekk deg en pils så går det greit. Ellers trenger du nytt verandadekke, beregn på 28x120, 8,6meter pr m2 (egentlig bare litt over 8, men kjekt å ha litt å gå på), der varierer prisene litt pr meter, men ca 11-14,- metern. Vet ikke når vindu ble byttet, men ytterdør må du ha på sikt, koster fra 4000-8000 for en helt ok en. Jah, pluss pluss, husker ikke alt i farta Takk for at du brukte tid her skal på felles visningen til søndag det er mye som må byttes , men ikke noe som MÅ gjøres før man kan flytte inn. Gjøre ferdig soverom først værtfall er jo en en selvfølge. I motsetning til de andre, mener jeg at dette er det huset med minst potensiale du har funnet. Innendørs er greit nok, men mht. hvor tett på nabohuset dette er bygget så vil dette gi problemer for utvikling av bygningsmassen dersom dette er av interesse. Ikke nok med det, så er stuen og terrassen vendt mot "felles bakgård", og dette gir ikke akkurat rom for privatliv. Utifra bildene å bedømme ser det ut til at man blir kvitt minst 500.000kr i nødvendig oppussing for å få en tilfredsstillende standard. Bolig koster, og spesielt eldre eneboliger av dette kaliber koster vesentlig mer (gang beløpet med to-tre) enn man beregner. Få antall interessenter følger nok av måten denne eiendommen er utnyttet på. Jeg tror du vil få enda mindre interesse for eiendommen den gangen du skal selge, hvor prisen er økt som følge av oppussing og generell prisstigning. Hmm, syns ikke det er minst potensiale her egentlig.. Kanskje ja , på grunn av at det ligger nærme. det er ikke noe "fellles bakgård , den hører til "det huset" og ikke det ved siden av. Tomtene er delt inn. Hovedsak veien inn ditt og at det ligger nærme som trekker ned mye her , men busker skjemmer jo også endel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Jeg vet at det ikke er noen "felles bakgård", men måten begge husene er vinklet på gir en følelse av nettopp dette. Spesielt mye bedre blir det jo ikke at den aktuelle boligen har panoramavinduer og terrassen vendt hit med all det innsynet det medfører fra naboeiendommen. Noen bryr seg nok ikke om dette, men jeg er overbevist om at dette er de faktiske forholdene som gjør at denne eiendommen har hatt så få interessenter. Nå vet jeg ikke hva slags kopetansenivå du besitter og hvor mye du er kapabel til å få gjort her, men å anrette en vei over den gamle "kjerreveien" er både kostbart og tidkrevende. Det ser også ut til at det er en vei som deles med andre grunneiere (gjennomkjøring på din tomt). I 1968 var det ingen krav om membran på badet (dette kom ikke før i 1994), så at baderommet er bygget uten dette er nesten sikkert. En betydelig oppgradering her bør og må tas innen nær fremtid. Utifra bildene å dømme ser det også ut til at taksteinen synger på siste verset, og en kjeller med alt for lav takhøyde skriker råkjeller-tendenser i mine øyne. En råkjeller er å anse som en problembombe som aldri skulle vært oppfunnet. Jeg forstår at det frister med bolig etter så lang tid på markedet, men det er viktig å være kritisk når det kommer til eiendommer som dette. For å sette det i perspektiv, så ville en slik bolig høyst sannsynlig blitt revet her jeg bor da utbedringskostnadene for denne type boliger blir like dyrt og mer omfattende enn å bygge nytt. e30_joakim reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30_joakim Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Jeg vet at det ikke er noen "felles bakgård", men måten begge husene er vinklet på gir en følelse av nettopp dette. Spesielt mye bedre blir det jo ikke at den aktuelle boligen har panoramavinduer og terrassen vendt hit med all det innsynet det medfører fra naboeiendommen. Noen bryr seg nok ikke om dette, men jeg er overbevist om at dette er de faktiske forholdene som gjør at denne eiendommen har hatt så få interessenter. Nå vet jeg ikke hva slags kopetansenivå du besitter og hvor mye du er kapabel til å få gjort her, men å anrette en vei over den gamle "kjerreveien" er både kostbart og tidkrevende. Det ser også ut til at det er en vei som deles med andre grunneiere (gjennomkjøring på din tomt). I 1968 var det ingen krav om membran på badet (dette kom ikke før i 1994), så at baderommet er bygget uten dette er nesten sikkert. En betydelig oppgradering her bør og må tas innen nær fremtid. Utifra bildene å dømme ser det også ut til at taksteinen synger på siste verset, og en kjeller med alt for lav takhøyde skriker råkjeller-tendenser i mine øyne. En råkjeller er å anse som en problembombe som aldri skulle vært oppfunnet. Jeg forstår at det frister med bolig etter så lang tid på markedet, men det er viktig å være kritisk når det kommer til eiendommer som dette. For å sette det i perspektiv, så ville en slik bolig høyst sannsynlig blitt revet her jeg bor da utbedringskostnadene for denne type boliger blir like dyrt og mer omfattende enn å bygge nytt. Skryte av meg selv gjør jeg sjeldent, men er handy til å klare det meste. Det med badet er jo greit nok med membran, men det gjelder jo alle hus i Norge. Badet må taes og det skrev jeg jo. Man kan sikkert kalle det råkjeller. Det er et rom nede , vaske rom , og 2 store boder. Problembombe mener du med at det er lavt under taket ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Hva tror du om oppussingsbehovet da? Det blir sikkert for 3-400.000 i oppussing på det huset før det er "dagens standard" Vanskelig å si, men bad er jo fort 150.000, kjøkken 70-100.000 pluss eventuelt etterisolering, nye gulv, panel også videre. Hvordan står det til med det elektriske anlegget? Kan godt hende sikringsskapet burde ha vært byttet for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Å være handy innebærer selvsagt at man rår over oppussingen lettere, men det er jo en del kostnader her som er her uavhengig av hvor flink man er og ikke. Alle hus i Norge gjelder det jo ikke. Du er inneforstått med at dette baderommet må renoveres og dette badet må strippes ned til konstruksjonen, noe som innebærer at du vil få behov for trelast, isolasjon, membranplater, smøremembran (og evt. sveisemembran på gulv), sluk, rørdeler, rør-i-rør, fordelerskap, gips, fuktsperre i tak, elektrisk, støp, gulvvarme, armeringsjern og så videre. Dette er forhold som kommer før det kosmetiske. Tusenlappene flagrer fortere enn du aner og i dette tilfellet har man ikke hensyntatt eventuelle uforutsette hendelser. Det bør være unødvendig å nevne at et baderom på få kvadratmeter koster 2-300.000kr når man får fagfolk til å ta oppgaven. Med råkjeller mener jeg problembombe som fukt, fukt og fukt. Jeg mener ikke å være negativ, men jeg synes du bør bevisstgjøres for hva de faktiske kostnadene her vil bli - og det har jeg ikke helt inntrykk av at du har. Hvor mye har du beregnet deg frem til at det mest nødvendige vil koste deg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30_joakim Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Hva tror du om oppussingsbehovet da? Det blir sikkert for 3-400.000 i oppussing på det huset før det er "dagens standard" Vanskelig å si, men bad er jo fort 150.000, kjøkken 70-100.000 pluss eventuelt etterisolering, nye gulv, panel også videre. Hvordan står det til med det elektriske anlegget? Kan godt hende sikringsskapet burde ha vært byttet for eksempel. soverom , kjøkken , bad må taes. Stuen var grei med nye gulv og ny tapet. Skrusikringer , men med ny måler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 soverom , kjøkken , bad må taes. Stuen var grei med nye gulv og ny tapet. Skrusikringer , men med ny måler Ny strømmåler må jo kunne sies å være det minst viktigste med et sikringsskap og elektrisk nett i en bolig. Så vidt jeg vet er det krav om oppgradering av elektrisk anlegg ved større rehabilitering også, men det er jeg sikker på at en fagmann her inne kan bekrefte/avkrefte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Det er ingen krav om å bytte ut skrusikringer så vidt jeg vet, men det er gammeldags, avleggs og dessuten er det ganske sikkert mangel på jordfeilbrytere for eks. I et nytt og moderne anlegg kan fort hver kurs ha egen jordfeilbryter, på hver automat. Sikkert og lettvint... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Badet mitt når jeg pussa opp (bygde nytt i et rom som var sov før) kosta meg en 30-40k ca. Gjorde alt selv sett bortifra gulvbelegg. Trenger ikke være så jævlig dyrt. Men spørs jo hva man vil ha da. Sålenge det går an å dusje og det er varmt er jeg nesten fornøyd hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Det spørs jo litt hvor lenge du har tenkt og bo der, men av prinsipp ville jeg gjort ting helt fra scratch og ordentlig. Det innebærer at feks veien bør graves minst 50ned og fylle på med dreneringsmasser for å få en telefri vei. Kosnaden for veien alene blir noen hundre tusen hvis du ikke kan kjøre gravemaskin og gjøre jobben selv. Ellers bør alle vinduene byttes mens du renoverer innvendige overflater pga alder på vinduene (de holder ikke mye mer enn 50år, og knapt nok)pga vindusposter osv må rives for å komme til. i tillegg stjeler de mye varme. Råkjeller=uisolert kjeller uten isolering eller fuktsperre på gulv eller vegger. Hvis du ikke etterisolerer gulvet i førsteetasje (fra undersiden) er huset konstant gulvkaldt. Taket ditt koster minst 200 å bytte. Badet det samme. Kjøkken+hvitevarer koster minst 50 på ikea (bytter du håndtak, benkeplate, vask og fliser+litt maling så sparer du mye penger) i tilegg når du tar badet og tar innvendige overflater ville jeg også byttet røropplegget nå som du har mulighet til å åpne veggene. I tillegg bør det elektriske byttes. Ingenting i et hus har evig levetid, og det meste bør byttes eller 30-50år. For å få det huset i moderne stand og shipshape med nødvendige papirer på det arbeidet du ikke har lov til selv, koster det deg minst 500 i tillegg til 1000-1500 private arbeidstimer hvis du ikke har vesentlig erfaring. I tillegg kommer selvsagt eventuelt innkjøp av nødvendig verktøy. e30_joakim og Saltkjelen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Notland Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Noen andre elektrikere her inne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Signalmontør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Hva tror folket om Mini Cooper S? Jeg har lurt litt på å kjøpe en liten bruksbil, og liker den første generasjonen av nye Mini (de senere utgavene fikk jo elefant-syken og dertil dvaskere kjøreegenskaper). 2003-2005 modellene virker som mye sporty bil for pengene, men har aldri kjørt en eller kjent noen som eier en. Er kvaliteten sånn noenlunde grei uten motor- og girkassehavarier på løpende bånd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Morsom bil, som jeg varmt kan anbefale. Litt så som så når det gjelder opplevd interiørkvalitet, men så har de normalt noen år på baken etterhvert også. Ville prøvd å finne en med faceliften (usikker når denne kom) i det minste. Litt freshere lyktedesign og andre mindre finesser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg