Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Har du noen veldig god grunn til og ville ha kun en stor port?

En bekjent av meg som driver som snekker har montert en masse porter av forskjellige fabrikat og størrelser og ifølge han så er det bare ulemper med en stor port kontra 2 mindre. En stor port må justeres oftere og har mye større slitasje på alle deler. Dessuten så slipper du ut veldig mye varme hvis du må åpne hele siden på garasjen vær gang du skal parkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet varmekabler. Litt avhengig av tykkelse, bruker du unødvendig mye energi på å varme opp betongen. Hos oss tar det ca 1døgn fra jeg skrur av varmekablene til gulvet er kaldt. Det forteller noe om hvor mye energi som blir lagret.. Du må derfor også belage deg på at det går nærmere en dag før gulvet er varmt hvis de ikke står på konstant.

I bruksbilgarasjen vår har vi varmepumpe og det syns jeg fungerer helt supert. Avhengig av cop verdi på pumpen er det også mye penger å spare. Her står den på konstant med frostsikringsmodus (8grader+)  når det er jakke og lue vær ute. Når jeg skal holde på med noe, tar det et par timer før jeg kan arbeide i tsjorte. 

Det er selvsagt fremdeles noe gulvkaldt, men vinterdekkene setter ikke merker i gulvet (det skjer med gulvvarme) og det er ikke værre enn å ha et teppe hvis du skal ligge mye på gulvet. Det har hvertfall ikke plaget meg.

tips til varmepumpe er zibro pumpe på Jula. Den kan du installere selv (forhåndsfyllt gass) og kommer på tilbud noen ganger i året. Når jeg skal ha pumpe i hobbygarasjen blir det en slik.

I forhold til bukk mister man en garasjeplass hvis ikke man kan flytte den ene søylen, og med loft begrenser jo takhøyden seg betydelig også.

I forhold til garasjeport ville jeg gått for en standardløsning. Noe annet koster etter min mening mer enn det smaker hvis du ikke kan lage til løsningen selv.

Når det kommer til trapp, ville jeg enten valgt loftstrapp (som foreslått tidligere) eller utvendig trapp, litt avhengig av hva du eventuelt skal lagre. En løsning med vinsj til tyngre ting er nok smart. Selv har jeg ikke loft, men drager i stål, så mulighet for løpekatt og vinsj til feks motorbytte er tilstede.

Et tips, hvis du ikke har gjort det allerede, er å planlegge romløsning og plassering av verktøy og arbeidsbord før bygging. Begge våre garasjer er lengre enn bred, og det ville jeg aldri gjort om jeg bygget de selv. Skal vi ha inn to biler, er det rett og slett ikke plass til lagning på langveggene, men 2meter til overs forran bilene som jeg ikke får brukt til en drit før jeg bygger bod og treningsrom.

Jeg ville også bygget garasjen slik at du eventuelt kan utvide den senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene garasjen vår har to porter, og den andre en stor. Bakdelen med de to små er at x5en har 3cm klaring til speilene på hver side. Jeg har tatt borti mer enn en gang. Hvis jeg skal slippe å måtte ratte frem og tilbake inni garasjen, får jeg ikke dørene mot veggen helt opp. I praksis tømmer vi bilen for mennesker og varer før jeg kjører inn. Samme prosedyre når man skal ut igjen.. Som regel står faktisk bilene ute pga irritasjonsmomentet. Mellom bilene derimot er det god plass. Jeg syns det er så irriterende at jeg vurderer muligheten for å bygge om.

Den andre garasjen er riktignok ikke isolert, men det har sine fordeler å kunne parkere akkurat der man vil i garasjen. Hvertfall når man gjerne har flere prosjekter pågående samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvvarme enten i form av varmekabler eller rør er en veldig god løsning i forhold til komfort nettopp pga av mengden energi som lagres i betongen. Om du bare skal varme opp garasjen når det skal jobbes der blir det mer utgifter og problemer enn fordeler å ha varme i gulvet. Det er klart det er deilig å kunne ligge på et varmt gulv og skru, men da må man også skru på varmen dagen før om det skal bli godt og varmt. En mye raskere og bedre løsning når man skal varme opp for kortere perioder er løsninger hvor man bare varmer luften. Varmepumpe som det blir nevnt over her (luft/luft) er en rask og grei måte å varme opp på som man fort kan tjene inn om man bruker den endel. Svakheten med disse er at når det blir skikkelig kaldt ute har de knapt nok noe effekt. Bor du et sted med mildt klima er de en god løsning, men er det -20 eller kaldere endel av vinteren ville jeg nok satset på å bare ha en vifteovn som oppvarming, i hvert fall i de periodene. Om du tror at det i fremtiden kan bli aktuelt å ha f.eks. varmepumpe (væske/vann) i huset ville jeg nok lagt opp til konvekroner (en type radiatorer) og bare varmet opp disse med en elkolbe enn så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at jeg liker varmekablene, gulvet har lunk og alt på gulvet tørker opp veldig fort. For å varme opp fortere så benyttes gjerne en ovn den første timen, så er det levelig og gulvet holder seg varmt lenge etterpå. En kamerat har en diger varme kanon på diesel, da sprengfyrer man opp lokalet på null niks, men det er mye bråk og så fort man skrur av så er det kaldt igjen nesten med en gang. Å ha 14 grader i garasjen, men varmt gulv, det er helt kino. 22grader som det tilslutt blir er i meste laget for min del, da er det T-skjorte og shorts 5-10 kuldegrader utendørs til tross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mest behagelig med gulvvarme sier vel seg selv, men det er heller ingen ting som krever mer energi. Om du har 120w pr kvm med varmekabel og 50kvm bruker du 6kw pr time for å varme opp betongen, dette tar gjerne 10timer++ om målsetningen er at gulvet skal varme luften i tillegg. Da har du brukt minimum 60kwt. Med en pris pr kw på 70øre, koster oppvarmingen deg 3kr pr gang. I tillegg til installasjonskostnadene. Å legge gulvbårenvarme er nok ikke en billigere affære.

Når betongen først har blitt varm, holder den seg selvsagt varm lenge pga magasineringen, men det har man strengt tatt ikke bruk for når man ikke er der. Ikke glem at det største energitapet når det er kaldt ute er nedover, og gulvet vil derfor "sløse" mer med energien enn om det kun er luften er som blir varmet opp.

Når gulvet blir varmet opp, er fremdeles alt av verktøy og deler osv kaldt. Varmen forsvinner også opp hvis det ikke er sirkulasjon i luften.

Jeg for min del har heller ikke bestemt meg for om jeg vil ha plast eller keramiske fliser pga plastflisene vil isolere mer mot gulvet, som et kompromiss for at jeg ikke har gulvvarme.

Joda, en luft/luft varmepumpe mister varmeutbyttet sitt når temperaturen nærmer seg 20minus, men den vil alltid ha en en besparelse i forhold til varmekabler eller vannbåren varme med elkjel. I vinter suplerte jeg med en 2kw byggvarmer når jeg skulle holde på og det var nok til å få 15grader. Da er ikke garasjeportene helt tette, og 4meter til undersiden av taket.. Jeg kunne satt på dieselkanonen i tillegg, men det var ikke nødvendig.

Jeg har også jobbet på verksted med gulvbåren varme, og det er ingenting som er mer behagelig, men hvis man ikke bruker verkstedet hver dag ville jeg ikke hatt gulvvarme. For min del er det mest komfortable en løsning som kan holde konstant lunk i rommet, så bilen, sofa, verktøy osv ikke er kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som bor i Østfold området med en gjengestag m. diameter 12-13mm tilgjengelig?
Tenkte jeg skulle skifte knirkeforingen på E39en før jeg kjørte tilbake til Bergen på Mandag, men tror du ikke foringsverktøyet knakk :shock:

Evt. noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i det ila imorgen?
Så at de hadde lagt ned Jernia i Svinesund, finnes det en annen jernvare forretning rundt Stromstad?

Takker for all hjelp på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Melanki skrev:

Er det noen her inne som bor i Østfold området med en gjengestag m. diameter 12-13mm tilgjengelig?
Tenkte jeg skulle skifte knirkeforingen på E39en før jeg kjørte tilbake til Bergen på Mandag, men tror du ikke foringsverktøyet knakk :shock:

Evt. noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i det ila imorgen?
Så at de hadde lagt ned Jernia i Svinesund, finnes det en annen jernvare forretning rundt Stromstad?

Takker for all hjelp på forhånd :-)

Har i hvert fall 8mm, mulig jeg har noe tykkere! Kan sjekke litt etterpå :) Hvor lang trenger du i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@olenikolai

Fikk tatt meg en tur til sverige og kjøpt meg en meter lang gjengestang der, men takk for reply.

Knirkeforingen har rustet så godt fast at den nye gjengestangen også knakk.
Noen som har forslag til å få den ut, har prøvd m. "riktig" verktøy men sitter dønn fast.
Vurderer å bare skjære bort foringen med en vinkelsliper imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men pga. påske har jo alt vært stengt og jeg måtte jo selvfølgelig reise tilbake til Bergen idag!
Ble noen timer m. vinkelsliper, slegge og banning.
Fikk kuttet og banket ut innerdelen, før jeg kuttet ytterdelen med sag, og da poppet den ut med et par slag.

LATTERLIG hvor godt den hadde rustet seg fast, så jo ikke forskjell på foringen og hjul bæreren, hadde jo "smeltet" sammen.
Bakhjulene har 6-7mm forskjell i høyde ifh. hjulbuen, men får håpe det ikke har så mye å si. Bergen next!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...