Gå til innhold

Jeg skal til Tyskland neste uke - hvilke dekk?

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Som topic sier, jeg skal til Tyskland 28. mars og kjører rundt der en uke eller to.

Jeg er veldig usikker på om jeg skal kjøre på piggfrie vinterdekk eller bytte om til sommerdekk før jeg kjører. Har ikke helt bestemt meg hvor vi skal enda, men Berlin, München og Nürburg er ganske sannsynlig.

Jeg skal forøvrig ta Kiel-ferjen fra Oslo og frykter egentlig turen østover vil være det største problemet med sommerdekk. Jeg kommer nok til å kjøre om sørlandet, men det kan bli kaldt der også..

Er det noen som har vært i sør-Tyskland på denne årstiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vært i tyskland i november, og da var det ingen tegn til at vi burde kjørt på vinterdekk istede. Men vinterdekkene er vel ikke så forferdelig å kjøre på, så hvorfor ta sjangsen på sommerdekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg om til sommerdekk. Ta vinterdekkene i bagasjen :)!

Hehe, får nok ikke plass til 4 dekk i bagasjen på en coupé...

Jeg ville kjørt på med sommerdekk og bir det problemer det vel bare å synke lufttrykket så kommer du deg som regel frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i München nå, og har kjørt litt rundt de siste ukene. Blandt annet til Innsbruck og videre til Italia. Jeg ser ingen grunn til å kjøre på vinterdekk. Skal høyt opp i fjellene her for å finne snø. 15 grader og vårstemning i München nå 8)

Mulig det er snø på grossglockner, men den er vel vinterstengt nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. :)

Det er helt uaktuelt å dra med seg dekk. Da hadde jeg heller kjøpt nye vinterdekk i Tyskland om jeg plutselig skulle bli utsatt for glatte veier.

Strekket til Oslo er jeg ikke så redd for, da jeg skifter dekk rett før jeg reiser uansett og da er det bare til å sjekke værmeldingene.

Det blir nok sommerdekk hvis det ikke plutselig blir snøstorm eller noe rett før jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sats på sommerdekk. i Tyskland trenger du som regel ikke vinterdekk på denne tiden. men husk at skulle det komme snø eller is er det PÅBUDT med vinterdekk. Angående norge burde det også gå greit. kjør på dagen og følg med på værmeldingen dagene før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på å ta en Tysklandstur selv. Litt senere, riktignok, men jeg satser på sommerdekk hvis ikke værforholdene endrer seg radikalt. Så har jeg R-dekk, også, da. Stusselig å måtte holde seg godt under 170 når man først er nedover. :)

Men hva gjør folk for å unngå parkeringsbulker på fergene? Holde seg i nærheten av bilen til alle andre har forlatt bildekket? Er det noen ferger som er bedre/verre enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heller aldri hatt noen problemer på båten, derimot gikk det riktig ille under gateparkering i Tyskland. Pleier som regel å unngå gateparkering generelt, men av og til finnes det ikke allternativ og den en gangen det ikke gikk, rygget ene dust på meg med hengefestet og stakk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiene her på sørlandet er i allfall tørre og fine nå og noen her har allerede fått på sommerdekka ser jeg også! Forøvrig så ville jeg absolutt ha kjørt nedover på sommerdekk, vinterdekk har sin begrensning på 160 km/t og da er mye av moroa med Autobhan ødelagt :wink: Onklen min kjørte til Østerike i Februar i fjor med piggdekk på sin XC70, noe han absolutt hadde bruk for i Østerike! Men om turen igjennom Tyskland på piggdekk sa han "ALDRI MER!!!!" :roll: Kjøpte fire nye piggfrie "Autobahn" vinterdekk før hjemturen, så ille var det vist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onklen min kjørte til Østerike i Februar i fjor med piggdekk på sin XC70, noe han absolutt hadde bruk for i Østerike! Men om turen igjennom Tyskland på piggdekk sa han "ALDRI MER!!!!" :roll: Kjøpte fire nye piggfrie "Autobahn" vinterdekk før hjemturen, så ille var det vist!

Piggdekk er da strengt forbudt i Tyskland. Tåpelig å kjøre på det der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...