Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Ja de Ctek laderne er nok altfor svake. Kunne tenkt meg noe rundt 100A med strømbegrenser/justering av spenning siden min neste bil sikkert blir en F-serie som de anbefaler 100A forsyning på. Problemet jeg har når jeg bruker 50A forsyningen min nå er at jeg må se på batteri størrelse og tenke på at batteriet ikke liker noe særlig mer en 0,2C ladestrøm så må jeg prøve å beregne forbruket på bilen og sette volten etter dette. Etterhvert som batteriet tar lading vil strømmen senkes, men det er noe plunder å holde på slik :D Kunne tenkt meg å satt strømbegrensning på f.eks 40A og spenning på 14.2 når jeg jobber med min bil og så ordnet dette seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.8.2016 at 20.51, Otis skrev:

Rheingold er veldig enkelt å bruke. Jeg senket Iceman sin E61, målte med tommestokk på begge sider på helt plant underlag først, vi gjettet oss på høyde vi ville ha og trakk det fra verdien som stod inne i Rheingold, perfekt!

Og ja, du kan se eksostemp og baktrykk.

Må bare få takket @Otis for Rheingold og gode beskrivelser :) 
Fikk alt opp å gå her i helgen, Rheingold funker perfekt og er virkelig et godt program. Fikk lest DPF, satt igang en ny regenerering (Virket som bilen alltid prøvde å regenerere, men ikke klarte det) og den ble fullført og baktrykket er perfekt.
Fant ikke det med senking i rheingold, men fikk iallefall slettet alle feil tilhørende problemet jeg fikk med Inpa, så alt bra.

Fikk og kjørt en update av girkasse via WinKFP. Overraskende lett når man først setter seg inn i det :) 
Anbefaler alle med E6x å få oppdatert girkasse, da det fikser mye problemer med harde skift, spesielt fra 2-1gir. Bilen føles som en helt ny bil etter update :) 

NB: For de som sliter med update av girkasse pga Zub-nummeret ikke gjenkjennes, så kan man bare velge ECU fra listen og den finner korrekt fil selv.. :)  GKE194 er ECU til girkasse for de som lurer. (Gikk en god del tid på google for å finne det svaret)

Endret av Julianv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde noe morro i dag. Hadde en FRM3 modul som ikke svarte og var "bricked". Tok den ut av bilen og loddet på fire ledninger til en microcontroller laster for å lese ut eeprom og p-data på chippen. Det resulterte i korrupt data. Sletta da hele eepromen og skreiv inn ny eeprom og p-data. Putta den i bilen igjen, flashet inn riktig zb nummer med winkfp og la inn wo/vin med ncs Expert. Ingen feilkoder lenger og vindusheiser/lys fungerte perfekt igjen :) Rimelig fiks av FRM3! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du får det til!

Jeg føler at det egentlig ikke er så mye feilsøkingskunnskap på slike ting om dagen. Elektronikken på litt nyere biler ligger akkurat i det prisområdet at det er for dyrt for hvermannsen for å eksperimentere og "føkke opp", samtidig billig nok for verksteder slik at reparasjoner sjeldent er gunstige. Dermed blir de fleste moduler som mistenkes for å være "bricka" byttet ut med nye. En god del kunne sikkert ha vært reddet med litt mer kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2016 at 10.28, Julianv skrev:

Disse to henger ofte sammen har jeg erfart :)

Begynn med diagnose du, kan tenkes at rattvinkel-sensor er synderen. Den styrer alt fra ABS til antispinn og girkasse.

Alt er fjerna og det er i orden. Har igjen et bremselys. Var ingen alvorlige feil. Men jeg ble litt skeptisk da de to gule begynte å lyse sammen. De gikk bort igjen da jeg starta opp bilen på kald motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, E.C. said:

Artig at du får det til!

Jeg føler at det egentlig ikke er så mye feilsøkingskunnskap på slike ting om dagen. Elektronikken på litt nyere biler ligger akkurat i det prisområdet at det er for dyrt for hvermannsen for å eksperimentere og "føkke opp", samtidig billig nok for verksteder slik at reparasjoner sjeldent er gunstige. Dermed blir de fleste moduler som mistenkes for å være "bricka" byttet ut med nye. En god del kunne sikkert ha vært reddet med litt mer kunnskap.

Du har nok rett i det. Jeg jobber litt innenfor styrringssystemer og det er fryktelig mye slik i den bransjen også. Timepris og usikkerhet gjør  at det ikke er verdt å reparere.. 

 

Et litt annet spørsmål. Jeg har slitt med håndbrekket som la seg på på X5 -08 (EMF) etter at jeg byttet skivene (og håndbrekktrommel) bak. Trodde dette var pga dårlige sko så jeg bestilte nye. Byttet dem i dag ved å bruke emergency release wire bak i bilen og nå får jeg ikke den ut av det moduset igjen. Jeg har forsøkt å sette på tenninga, holde bremsen hardt inne og trykke ned P-knappen, men den resettes ikke. Har også resatt EMF modulen i ISTA-D og resatt alle andre feil, men den ligger med aktiv feil om at emergency release er betjent. Er det noen som har tips? Finner rett og slett ikke ut av hvordan jeg skal få nullstilt det. Kan det være glitch i modulen slik at den flashing vil fungere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil tråd å spørre kanskje, men føler det er så få folk som er innom "ønskes kjøpt" forumet. Er nesten ferdig med å laste ned rheingold nå, og fikk lyst til å eksperimentere litt. Er vell ikke noen som tilfeldigvis har en OBD2 kabel som funker på e46 facelift som de vill selge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...